Dones empoderades, l'ànima de molts mercats

Els mercats són llocs on les dones, també, són exemple d'emprenedoria per començar, per mantenir o per donar un altre aire al negoci. En molts casos elles són les capdavanteres del negoci, les que tenen les idees, les que impulsen els canvis. Ho veiem a "Gent de mercats".
L'Olga Rovira i l'Àngels Fisas als mercats
L'Olga Rovira, del mercat de la Masuca d'Igualada, i l'Àngels Fisas, del mercat de la Concepció de Barcelona

Un programa amb moltes dones empoderades. Aquest segon "Gent de mercats" és el reflex que els mercats són llocs on les dones, novament, són exemple d'emprenedoria per començar, per mantenir o per donar un altre aire al negoci. Perquè una parada al mercat, al cap i a la fi, és un negoci. La "paraulota", encara no acceptada pel diccionari de l'IEC, és la translació de l'anglicisme "empowerment", que és la presa de decisions per adquirir els mitjans i els recursos necessaris per augmentar la força social i econòmica. La persona empoderada, la dona que ho és, exerceix tot això per millorar l'economia familiar. I si se sent empoderada, se sent triomfadora. No sempre se'n senten, encara que des de fora les hi veiem, de poderoses. Tema per a una altra ocasió...

 

D'empoderades, els mercats en són un niu, un lloc on les dones han tingut sempre un paper importantíssim. Primer van ser les pageses que es dedicaven a la venda, com continua fent Àngels Fisas, que hem vist com obre cada dia al mercat de la Concepció de Barcelona, o l'Assumpta de Ca n'Oliveró, que vam conèixer a la masia de Castellbisbal i té a càrrec la venda al mercat de la Independència de Terrassa... I en coneixerem unes altres (atents al tercer programa, a Vilanova i la Geltrú, on coneixerem la Remei!).

Històricament, ell, el pagès, la persona a càrrec de l'explotació agrícola o ramadera, era el que prenia decisions, el que s'ocupava del camp. Ella, de la venda. Així continua sent en moltíssims casos.

 

També passava a les peixateries, evolució d'aquelles empreses familiars que originàriament eren pescadors ells i venedores elles. Al llarg de la sèrie en veurem diversos exemples. Però això era abans, en l'origen. Ara, elles són les capdavanteres del negoci, les que tenen les idees, les que impulsen els canvis

Les nostres protagonistes són exemple de dones que, o bé acompanyades o bé soles, tiren endavant les seves parades. Amb moltes hores dretes rere el taulell, i abans treballant al camp, o bescanviant al mercat central, o repartint. Amb una gran visió del que demanen els temps, del que necessita la clientela. Admiració profunda i sincera per aquestes dones que, en la gran majoria dels casos, són mares de família. Gairebé res! Com Olga Rovira, la creadora del sushi català del mercat de la Masuca d'Igualada. Una dona que va "inventar" el sushi de tot, menys de peix, i, com qui crea una marca, el va batejar com "sushi català". Ara, com ens ha explicat al programa, a més, fa càtering, el porta a domicili i el reparteix en botigues d'altres mercats. Ho diu clar i català al programa: "O m'espavilava o havia de tancar."
 

 

Exemple de dona empoderada, com ella es defineix. Com ho és l'Àngels. Dones que han tirat endavant una família. I un negoci. I una idea. Sort que, per l'Olga, "tot això és orgàsmic", diu. Sort!

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS