Entrem al rodatge de la nova pel·lícula de Lluís Danés

"La vampira de Barcelona": la primera "fake new" del Raval?

El director Lluís Danés recrea un món, entre Tim Burton i Dickens, per rodar la seva òpera prima de ficció "La vampira de Barcelona", una pel·lícula amb participació de TV3, que té com a protagonistes Nora Navas i Roger Casamajor.
Meritxell Subirós
Nora Navas i Núria Prims a "La vampira de Barcelona"
Nora Navas i Núria Prims a "La vampira de Barcelona"

Entrem en la nau on es roda "La vampira de Barcelona", un espai de 5.000 metres quadrats en d'un polígon de Martorell on hi ha situats de forma desordenada diferents decorats, alguns muntats, d'altres a mig desmuntar. Lluís Danés ("Llach, la revolta permanent" i "Laia") roda la seva primera pel·lícula de ficció. Ens rep durant una pausa de rodatge.

 

 

"La Vampira de Barcelona té tots els elements d'un conte clàssic, parla d'una bruixa prostituta que raptava nens i que, amb la seva sang i parts dels seus cosos fabricava ungüents i remeis casolans. Dèien d'ella que era una mala dona i el seu mite va anar creixent de forma imparable. La pel·lícula desmunta aquest mite i mostra quí són els verdaders monstres." - Lluís Danés

 

"La vampira de Barcelona", una història basada en fets reals

Rodatge de
Rodatge de "La vampira de Barcelona"

Lluís Danés va fer un estudi profund de la història d'Enriqueta Martí, la mal anomenada "Vampira del Raval" i un dels personatges de l'imaginari popular més importants de la ciutat comtal de principis del segle XX. En aquella època, Barcelona estava en plena Revolució Industrial, on convivien dos submons: el modernista i burgès (superficial i d'aparença) i el la classe treballadora. Enriqueta Martí malvivia en aquest segon. La connexió entre les dues meitats era el prostíbul, on coincidien tots els personatges.

Després de repassar els escrits de premsa de l'època que acusaven Enriqueta d'assassina en sèrie, proxeneta i segrestradora de nens, Danés es va adonar que moltes de les coses que havien escrit sobre ella no eren del tot certes. Darrere hi havia un complot amb la intenció de crear un monstre per ocultar i protegir les classes benestants.

 

"Segurament, aquesta va ser una de les primeres "fake news" de la història de la ciutat comtal. La premsa i la policía van capgirar la vertadera història de l'Enriqueta Martí per no destapar una realitat que assenyalava directament les classes poderoses. Una de les intencions alhora de posar-me a rodar aquesta pel·lícula és precisament la voluntat de denunciar el poder que té la premsa i la policía i la capacitat de manipulació que poden exercir." - Lluís Danés

 

La història de "La vampira de Barcelona" va saltar a la premsa després de la desaparició de Teresa Guitart, una nena de casa bé, que  va commocionar el país. La pel·lícula explica com, a petició del pare de la Teresa, el periodista Sebastià Comas s'endinsa en el laberint de carrers, bordells i secrets del barri del Raval per trobar la veritat sobre aquestes desaparicions i assassinats macabres.

La carrera d'escenògraf de Danés traspua a cada pas que fem pel plató. Tot està molt cuidat i mil·limetrat. No hi ha exteriors. El film està rodat enterament en decorats. El director del llargmetrage necessitava crear aquest ambient oníric que els carrers de Barcelona no li podien oferir, una atmosfera de thriller a estil Tim Burton, però amb la cruesa de Dickens. Per poder casar els dos mons, va decidir defugir d'escenaris naturals i recrear els espais de la burgesia amb maquetes. 

 

"La vampira" cobra vida

Rodatge a la cel·la
Rodatge a la cel·la "La vampira de Barcelona"

Finalment arribem al set de rodatge. Un espai diminut que representa la cel·la on hi ha empresonada Enriqueta Martí (Nora Navas). La seqüència d'avui és la primera visita del periodista Sebastià Comas (Roger Casamajor), que ha vingut a fer-li una foto, tal com li demana el diari on treballa.

Arran de la manca d'espai, seguim la seqüència des de fora, on hi ha situat el combo. La imatge en blanc i negre de Nora Navas ens transporta a les pel·lícules a cavall entre l'expressionisme alemany i "La nit del caçador", de Charles Laughton, una altra versió de l"home del sac" que encarna un dels personatges fílmics (Robert Mitchum) més malèvols que ha creat el cinema americà. 

 

Els actors de "La vampira de Barcelona"

Nora Navas ("Pa negre", "Tots volen el millor per a ella", "La llum d'Elna", "Formentera Lady", "Carta a Eva", "Polseres vermelles", "Les de l'hoquei") i Roger Casamajor ("L'escollit", "Pa negre", "Laia", "Temps de silenci", "Mar de fons") són els protagonistes d'aquesta història. Però la pel·lícula compta amb un elenc d'actors molt coneguts per l'audiència: Bruna Cusí ("Incerta glòria", "Estiu 1993", "La dona del segle"), Núria Prims ("Incerta glòria", "Nissaga de poder"), Sergi López ("El viatge de la Marta", "La Innocència", "La vida lliure", "Quatretondeta", "Segon origen", "Un dia perfecte", "Ismael", "Pa negre", "Petit indi"), Francesc Orella ("Durante la tormenta", "7 raons per fugir", "Contratemps", "Tres dies amb la família", "Merlí", "Terra baixa", "Ermesenda"), Mario Gas ("Laia", "Nit i dia") i Francesca Piñón.

 

La vampira de Barcelona
La vampira de Barcelona", amb Frances Orella i Núria Prims

 

Les diferents textures de la pel·lícula

Josep Maria Civit està pendent de tot el que passa a la pantalla. El multipremiat director de fotografia ("Incerta glòria", "El rei de l'Havana") compon amb llums el toc fellinià que requereix l'escena. La pel·lícula transita entre diverses textures i parteix d'un tractament de fotografia diferent per a cada món. El sòrdid i pobre és en blanc i negre, que contrasta fortament amb els colors estridents de la classe burgesa (prostíbul inclòs). La unió de tots dos és el vermell, el color de la sang. Tot està previst en l'"storyboard" que Danés té de la seva pel·lícula.

 

 

Una pel·lícula d'època sota l'estreta vigilància de Mercè Paloma

"La vampira de Barcelona" és una pel·lícula d'època, en què el vestuari té una importància capital. Mercè Paloma ("Pa negre", "Incerta glòria", "L'escollit"), amb més de 30 anys de dedicació al disseny del vestuari d'espectacle, especialment d'òpera, ha estat l'encarregada d'escollir la vestimenta que dona vida als personatges del llargmetratge.

 

 

Després de 23 dies de rodatge, la pel·lícula, produïda per Brutal Media i Filmax amb la participació de TV3, està previst que s'estreni a la tardor del 2020.

 

 

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS