Emprenedors als mercats, ara i sempre

Els mercats com a lloc d'oportunitats. Ho demostren els testimonis del programa dedicat al Mercat Central de Sabadell, al de la plaça de Cuba de Mataró i al de l'Abaceria, del districte de Gràcia de Barcelona.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Els mercats com a lloc d'oportunitats. Ho veiem, un cop més, en aquest programa de Gent de Mercats dedicat als mercats Central de Sabadell, de l'Abaceria de Barcelona i de la plaça de Cuba de Mataró. Em direu que en el vostre sobren parades, que n'hi ha de tancades, i que ja són ganes de veure el got mig ple. Potser sí, no us enganyo si dic que en soc apassionada i que crec fermament que els nous aires a favor d'una alimentació més saludable, més sostenible i, fins i tot, més econòmica (això mereixerà un altre article per raonar-ho), bufen a favor dels nostres mercats. Però també és veritat que veig el futur dels mercats amb ulls confiats perquè m'ho han fet pensar els testimonis d'aquest programa.

A Sabadell, vam assistir al primer dia dels de la parada de sushi per endur, de nom Sushi Goril·la. Els dos Davids, el Bastus i el Manrique, amb experiència com a cuiners, però sense cap en un mercat, van començar amb tota la il·lusió del món i publicitant la nova empresa pel vell mètode de repartir flyers porta a porta. Avui, mesos després d'aquell primer dia, poden dir que els hi va bé, i que l'aposta s'ho val.

Els dos Davids són, en tota regla, emprenedors. El llenguatge ens condueix inevitablement cap a camins preescrits. I l'adjectiu emprenedor, més sovint vinculat a la tecnologia i a les start-ups amb models de negoci innovadors, no seria el més usat per parlar de la gent que aposta per vendre a plaça. Per nosaltres, sense cap cotilla que ens ho impedeixi, la gent que se la juga per obrir un negoci, una empresa, amb un taulell pel mig, com és una parada, també és un emprenedor. Una altra cosa és com s'utilitzen les eines per fer-lo rendible.

Qüestió de tendències

Els Davids n'han tingut prou d'aprofitar dues tendències de consum com són, per una banda, la de comprar el menjar fet per endur i, per l'altra, el gust per la cuina japonesa. El fet de fer-ho bé i de comprar al dia els productes frescos al mateix mercat de Sabadell deuen tenir alguna cosa a veure amb l'èxit.

Un altre model d'emprenedor al mercat és el que representen Àlex Castany, de les carnisseries Sanmartí, i Marta Medran, de Cansaladeries Medran. Tots dos, amb vint-i-pocs anys, van decidir quedar-se a casa, seguint el negoci familiar. La Marta formant-se en el món del formatge, "un dels seus amors", diu, i eixamplant aquesta oferta a la botiga i des de la botiga.



L'aposta de l'Àlex, hereu d'un comerç d'aviram que la besàvia va fundar al segle XIX, ha passat per ampliar l'oferta a tots els altres productes de l'univers càrnic. En plena irrupció del veganisme com a tendència creixent d'entre els hàbits alimentaris, l'Àlex ho té clar amb carns d'allò més cares i exclusives. I es val d'Internet per fer-les arribar allà on calgui. També amb èxit, potser perquè té clar que "el veganisme ha arribat per quedar-se" i que "s'ha de tendir a consumir menys carn, però de més qualitat".

Exemples de joves emprenedors, com ho va ser en el seu dia el Manel Andreu, hereu d'una botiga d'olives, després colmado, que es va especialitzar en productes d'alta gamma per esdevenir Andreu Gastronomia. No us perdeu les seves lliçons per fer funcionar el negoci que ens ha deixat al programa, que són de llibre. O el cas de la Sagrario, Rosario per a la clientela, que va arriscar el que tenia i el que no tenia per fer-se càrrec de la parada d'herbes a l'Abaceria Central. I allà segueix, cada dia, amb 88 anys. Què tenen els mercats que enganxen així?

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS