Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Sobrepreu des del 2006 al 2013, a "Els matins"

Víctimes del càrtel dels cotxes: "Amb la demanda, cobrarem uns 1.800 euros d'aquí a un any"

La majoria dels cotxes comprats entre el 2006 i el 2013 tenien un sobrepreu que ara els fabricants hauran de tornar

L'any 2015, la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) va multar gairebé la totalitat de marques de cotxes que operen a Espanya per intercanviar informació i limitar els descomptes que aplicaven als clients entre el 2006 i el 2013. Les marques de cotxes van recórrer aquesta sanció i ara, després d'un llarg camí judicial, el Tribunal Suprem ha confirmat la multa. Arriba, doncs, el moment que els clients puguin reclamar pel sobrepreu del cotxe que van comprar.

 

És el cas de Joan Tort i Maria Piella, que van comprar una furgoneta el 2010, per 14.000 euros, sense IVA. Ara, la furgoneta és al desguàs (perquè va tenir un accident i no es podia arreglar), però això no els impedirà presentar la demanda. Presentant la factura de compra (que tenen ben guardada) reclamaran uns "1.800 euros, que cobrarem d'aquí a un any, més o menys..."

 

Joan Tort i Maria Piella, amb Cristina Macias
 

 

Andoni de la Llosa (advocat de Redi especialista en demandes a càrtels) avisa que aquest termini és una mica optimista (com que no es preveu que hi hagi cap acord, les empreses fan mans i mànigues per dilatar-ho en un procediment judicial molt llarg), però remarca que no cal tenir guardada la factura per reclamar: "La majoria dels 45.000 casos que gestionem no tenen la factura, però es poden presentar altres documents, com l'impost de circulació, o també es pot trucar al concessionari per tenir una còpia de la factura o un certificat".

La idea que té el bufet de De la Llosa és presentar una demanda conjunta: "És una demanda que és la suma de totes les demandes, però hi expliquem el cas de totes, amb un únic procediment, per tenir una única sentència". En la llista de clients, hi ha particulars, taxistes (que, sovint, presenten una demanda pel cotxe particular i una altra pel taxi) i, fins i tot, empreses amb flotes de furgonetes o cotxes.

 

 

Els càlculs de De la Lloda indiquen que, encara que no se'n té una xifra exacta, la totalitat dels afectats per aquestes pràctiques pot arribar fins a més de 8 milions de cotxes comprats amb sobrepreu. Tot i això, creu que no es demandarà ni una vuitena part d'aquesta quantitat. En canvi, "el benefici il·lícit dels cartelistes és molt elevat... és com robar un banc i que no t'enxampin o que t'enxampin i et diguin que tornis al 10% del que has robat!"

El marge de benefici és tan gran que, de fet, "no sabem si aquests fabricants s'han tornat a reunir secretament o no, però hi ha hagut sancions a les empreses automobilístiques per tot Europa", afirma l'advocat.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut