Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
El preu dels combustibles, a "Els matins"

"Sense l'ajuda de 20 cèntims, ara la benzina seria més barata"

Segons l'estudi que ha realitzat l'economista Jordi Perdiguero (comparant el comportament dels preus en diferents països), la introducció de la subvenció ha fet que les companyies inflin els preus dels carburants

Fa una mica més de dos mesos que Pedro Sánchez va anunciar una mesura destinada a reduir l'impacte que tenia en les butxaques dels contribuents l'escalada de preus dels combustibles: El govern subvencionaria 20 cèntims per cada litre de carburant que es distribuís a l'estat, a qualsevol usuari.

Passat aquest temps, el president del govern espanyol ha obert la porta a mantenir aquesta ajuda fins al mes de setembre, però els experts no ho veuen com una bona notícia. Jordi Perdiguero, del Departament d'Economia de la UAB, considera que "no sembla la mesura més adequada, perquè una part de descompte no acaba en una rebaixa del preu dels consumidors, sinó en un increment del preu per part de les companyies".

 

 

"Ni redueix el preu del combustible, ni és equitatiu per la societat", argumenta Perdiguero a "Els matins", tot apuntant que la mesura no pot ser universal: "Es pot deixar només per als professionals, o bé tenir en compte la renda". I és que, si la gent amb una renda alta fa més ús del cotxe i té cotxes que consumeixen més benzina, "estem subvencionant el consum de carburants de forma indiscriminada, i això no seria el més eficient". En canvi, aplicar una subvenció o distribució directa de renda a la part dels consumidors amb renda més baixa "seria més equitatiu", segons Perdiguero.

 

Les conseqüènicies sobre els preus de l'ajuda

Comparant el comportament dels preus en diferents països de la Unió Europea, tant els que han introduït mesures sobre el preu dels combustibles (ja siguin les subvencions d'Espanya o mesures com la rebaixa d'impostos o la introducció de sostres al preu) com els que no n'han aplicat cap, Perdiguero afirma que "el preu del dièsel ha pujat entre 4,7 i 6 cèntims en aquest període de descompte" i que "en el cas de la gasolina 95 és una mica menys, no arriba a 4 cèntims". I d'això, en dedueix que les companyies s'aprofiten de la subvenció per inflar el preu dels carburants.

 

 

Si el govern espanyol no hagués aprovat el descompte de 20 cèntims, "el preu que veiem a la pantalla de les benzineres, seria més barat", uns 5 cèntims més baix. Ara bé, tenint en compte l'ajuda, "el preu que acaben pagant els consumidors sí que inclou 15 cèntims de rebaixa..., però n'hi ha 5 que no els paguem de menys perquè les empreses han apujat els preus".

 

Quina és la solució bona?

Així, doncs, la millor opció és fixar preus màxims, reduir impostos, aplicar subvencions o no fer res? "És complicat, perquè fer una anàlisi de benestar social a llarg termini és difícil", afirma Pedriguero, però subratlla que "hem de tenir en compte que aquestes ajudes no són gratis, sinó que les paga l'Estat, i, per tant, o s'apugen els impostos o creixerà el dèficit públic".

Per tant, Perdiguero seria més partidari d'adoptar "mesures que poden ser més eficients i més equitatives, ja que no té gaire sentit subvencionar la benzina a una persona amb una renda anual de 40 o 50.000 euros a l'any... Probablement no estem escollint la millor eina per poder resoldre el problema", conclou.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut