El neuròleg Álvaro Pascual-Leone, a "Els matins"

Quines són les claus per tenir cura de la nostra salut cerebral?

"Un cervell que funciona bé és bo no només per a l'estat mental, sinó per a la salut en general", explica el neuròleg Álvaro Pascual-Leone
Cristina Alemany Iglesias
TEMA:
Salut
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

"No podem viure eternament, però sí que podem viure plenament el temps que ens toqui viure." El neuròleg Álvaro Pascual-Leone, director del Guttmann Brain Health Institute, en una entrevista a "Els matins", ha parlat de la importància de "posar èmfasi a mantenir la salut cerebral, no pas a posar-hi remei quan ja estem malalts". Per on comencem? "Hauríem d'adoptar hàbits de vida que promoguin la nostra salut cerebral."

Dormir i menjar bé, fer exercici, posar-se reptes cognitius, i, sobretot, tenir un pla de vida clar i mantenir relacions socials que ens donin suport i ens omplin la vida de sentit.

 

Pascual-Leone ha afirmat: "La meitat de risc de les malalties neurològiques i psiquiàtriques depenen del nostre estil de vida. No vol dir que sigui fàcil controlar-ho, però podem!" El benefici és clar: "Un cervell que funciona bé és bo no només per a l'estat mental, sinó per a la salut en general." Aquests són alguns dels consells que el neuròleg Álvaro Pascual-Leone, catedràtic de Neurologia de la Universitat Harvard, ha donat per tenir cura de la salut del nostre cervell.

 

 

Practicar la psicologia positiva

"Ser positiu no vol dir ser irracional o no realista. La vida està plena de dificultats, d'estrès..., i això forma part de la realitat vital. Cal mirar els aspectes positius del que t'envolta. La psicologia positiva ens ensenya que hi ha estratègies que podem fer servir per veure el got mig ple i no mig buit. És un esforç que val la pena fer perquè t'ajuda a viure millor i a tenir més salut cerebral. És com una gimnàstica mental."

 

 

Dormir bé

"Dormir és important. Dormir, almenys, set o vuit hores diàries és necessari. Quan diem 'dormint cinc hores ja funciono', funcionar no vol dir que no estiguis cremant el motor, causant danys. Dormir és necessari per netejar el cervell. També hi ha estats del cervell positius."

 

 

La importància de badar

"Quan dormim, hi ha dues fases del cervell: una és d'ones lentes, més reparadora, i l'altra és d'ones més ràpides, en què somiem i que té un paper diferent. Quan estem desperts també hi ha dues fases: una seria ara, mentre xerrem, i una altra quan estem meditant o pensant en les musaranyes o desconnectant del món extern, que és igualment important i que hem de promoure, reposant o meditant, o millor, totes dues coses.

Badar és molt important perquè el cervell passa per diferents fases i cadascuna té un paper, i aquest estat despert de desconnexió del món extern augmenta la connexió amb el món intern, fomenta el paper del cervell per ajudar-nos a sanar."

 

 

Controls periòdics del cervell

"En persones sanes cal promoure la salut per evitar que la malaltia es desenvolupi. En persones ja malaltes podem retardar o minimitzar els símptomes. El cervell és resilient i té capacitat per controlar la malaltia que pateix. Ens hauríem de fer un control del cervell periòdicament, igual que ens fem revisions mèdiques, per diagnosticar i identificar els problemes al més aviat possible."

 

 

L'epidèmia de la solitud

"Sentir-se sol és perjudicial per a la salut. Estar sol, no. Pots estar acompanyat i sentir-te sol. La soledat és ara mateix una epidèmia i té un impacte enorme sobre la salut. Els joves se senten sols i estan hiperconnectats. Els grans se senten sols o tenen el risc de sentir-se'n i, a més, van perdent els amics perquè es van morint. Hem de fer un esforç per adonar-nos de la importància de les relacions tant en la salut com en la malaltia."

 

 

ARXIVAT A:
Salut

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS