Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Ajudes per evitar accidents, a "Els matins"

Quines mesures de seguretat hauran d'incorporar els nous models de cotxes que s'homologuin a partir del 6 juliol?

Els vehicles que ja estan circulant actualment no estaran obligats a incorporar cap d'aquests mecanismes de seguretat, només ho hauran de fer els que s'homologuin a partir del 6 de juliol

Amb la intenció de reduir la quantitat d'accidents (i la fatalitat dels que hi ha), la Unió Europea ha decidit fer obligatòries una sèrie de prestacions de seguretat que hauran d'incorporar els cotxes nous que s'homologuin a Europa a partir del dimecres 6 de juliol.

És important que quedi clar que els cotxes que ja estan circulant no hauran d'incorporar cap d'aquests mecanismes: només són obligatoris per als cotxes de nou desenvolupament (que s'han de fabricar ja amb els sistemes incorporats) i pels que s'estan venent actualment (que tenen fins al 2024 per posar-se al dia).

Quines són, doncs, aquestes mesures de seguretat? "No són mesures tant per conduir millor com per fer-ho més d'acord amb el que el legislador vol... Però sí, d'una manera molt més segura", explica a "Els matins" el periodista especialitzat en cotxes Joan Dalmau.

 

La nova caixa negra

"Els cotxes actualment ja porten una caixa negra", explica Dalmau, que "és un petit ordinador que recull totes les dades que es generen als sensors del cotxe i que serveix per a les tasques de manteniment". En aquest cas, però, la UE vol que aquest ordinador recopili, a més, unes altres variables que permetin que, en cas d'accident, es puguin recuperar els 30 segons anteriors a l'impacte per analitzar el comportament del conductor: la velocitat, el gir del volant, si ha frenat, amb quina intensitat...

 

 

Dalmau explica que "amb això es busca passar les dades als fabricants per millorar la seguretat del cotxe, analitzant les causes dels accidents, però que en cap cas es farà servir per peritar els accidents. La UE no vol que hi hagi assegurances que diguin que no t'indemnitzen perquè fas segons què... Aquestes dades seran anònimes".

 

Instruments de seguretat passiva

Un altre mecanisme que contempla la nova normativa és la "preinstal·lació d'alcoholímetre": Els cotxes no incorporaran per defecte un alcoholímetre, però haurà d'estar preparats perquè s'hi pugui instal·lar. Depenent del país i de determinades circumstàncies, "l'usuari haurà de fer servir l'alcoholímetre, i si el cotxe veu que és positiu, no arrencarà".

Un cop siguem a la carretera, l'avisador de canvi de carril, "en el moment en què detecti que el cotxe està a punt de trepitjar una de les dues línies, ha d'alertar-te per evitar que envaeixis el carril contrari o que surtis de la carretera".

D'altra banda, el limitador de velocitat tindrà la finalitat de "fer que sempre respectis la velocitat que hi ha en aquells moments a la via per la qual circules. Per tant, si és el cotxe el que adapta la velocitat, és molt més segur i eficaç que si ho has de fer tu, que et pots despistar". Per això, el cotxe incorporarà unes càmeres que "llegiran els senyals de limitació de velocitat i l'aplicarà al vehicle".

 

El limitador de velocitat
El limitador de velocitat

 

També es preveu un detector de fatiga: "És un sistema que detecta, a partir de moviments estranys del volant (generalment rectificacions sobtades), si t'estàs adormint. Aleshores t'avisarà (pot ser un avís acústic, visual o una vibració de volant) perquè descansis una mica", explica Dalmau.

Per evitar els accidents per encalçament, "el cotxe haurà d'incorporar uns sensors que mesuren la velocitat amb el cotxe del davant i, quan calculen que la distància de seguretat entre un cotxe i l'altre pot provocar una situació d'accident, t'avisa... I en el moment en què tu frenes, el cotxe frena a fons per evitar l'impacte".

Finalment, per evitar accidents quan estiguem desaparcant el cotxe, "quan posem la marxa enrere, el cotxe haurà de detectar si ve algun cotxe transversalment o alguna persona... Per exemple, en la típica situació en l'aparcament d'un supermercat en què algú que surt marxa enrere i no veu que hi ha una persona amb un carretó. Doncs haurà d'avisar-te que s'acosta aquesta persona".

 

Instruments de seguretat activa: evitar el mòbil

En canvi, un element que genera molts accidents, però que no es pot controlar automàticament a través del cotxe és l'ús del telèfon mòbil. En aquest cas, Dalmau recorda que "ha de ser voluntat dels usuaris: igual que ens cordem el cinturó, hem de ser conscients que hem de deixar el mòbil. Amaguem-lo, fem servir els elements de la manera més responsable possible!".

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut