Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Les dificultats a la indústria paperera, a "Els matins"

Per què està disparat el preu del paper?

Des de fabricants de paper higiènic que han hagut de canviar la producció per sobreviure fins a embaladors que no donen l'abast, passant per editorials de llibres. Els testimonis, a "Els matins"

L'escalada de preus que estem patint afecta tots els sectors. Alguns, directament (com per exemple, el transport o l'electricitat) i d'altres de forma indirecta. Aquest és el cas del preu del paper, que és més car de fabricar perquè han pujat els preus de les matèries primeres, però també el de l'electricitat que mou les fàbriques. A "Els matins" hem preguntat com ho afronten els professionals del sector paperer i altres indústries que en depenen.

 

Els embalatges

 

Jordi Valls és conseller delegat de la fàbrica Pere Valls, dedicada al paper d'embalatge, que s'ha trobat que tenen més demanda que la que poden subministrar. Això té diverses causes: d'una banda, "s'està intentant canviar massivament els envasos de plàstic per equivalents en paper". Però de l'altra, "la incidència que ha tingut el boom del comerç online", sobretot arran de la pandèmia, que fa que a casa arribin productes individuals embalats. Valls posa un exemple: "Si vas a la botiga física, el botiguer ha rebut 300 CDs en una sola caixa; en canvi, si ho comprem online, acabes necessitant 300 capses per fer els enviaments".

 

El paper higiènic

 

Joan Vila, CEO de l'empresa LC Paper, que fabrica paper higiènic, s'ha trobat que el cost de produir s'ha encarit molt per l'increment dels preus del subministrament. "Des del març del 2021 al gener del 2022 els nostres costos han passat de 850 euros per tona a 1.450", això és un augment "inassumible per qualsevol fabricant". De fet, l'empresa s'ha trobat amb un "marge de beneficis en negatiu" durant molts mesos. Per no tancar l'empresa ni per disparar el preu dels seus productes, han decidit oferir-los de manera diferent: "reduim els costos un 30% si, en lloc de dues capes de menys gramatge, el fem amb una capa d'una mica més de gramatge, més dens".

 

Impremtes

 

La directora de la impremta Romanyà Valls, Elisenda Romanyà, afirma que la seva empresa, des de la crisi del 2008, havia "congelat els preus". Explica: "Feia 14 anys que no augmentàvem preus", encara que "els nostres proveïdors incrementaven seguint l'IPC". "Hem hagut d'apujar els preus" perquè aquest 2021 hi ha hagut "augments increïbles en el preu de matèries primeres" com el paper, o la cola, a més de l'augment del cost de l'energia.

 

Editorials

 

Per la seva banda, Joan Carles Girbés (director del grup editorial Som) s'ha trobat que el preu de la impressió ha pujat un 15%, però la seva companyia ha decidit "no apujar el preu dels llibres pel sobrecost de la impremta", una política que espera "poder mantenir durant aquest any". A més, recorda que un llibre "no només es publica en paper, també hi ha formats digitals".

Tot i això, alerta que el desgavell en la producció fa que, per mirar d'evitar sobrecostos, intenten "reservar paper i preveure la producció", una cosa complicada, sobretot "quan hi ha un èxit imprevist".

 

 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut