L'auge dels vapejadors entre els menors, una substància nociva com la cigarreta tradicional
Un 15% dels joves d'entre 14 i 17 anys són fumadors i el 75% consumeix cigarretes electròniques, també conegudes com a vapejadors. Els experts denuncien la manca de control d'aquests productes i la necessitat de sancions als establiments que venen tabac als menors d'edat
"Què és pitjor, llançar-se des d'un desè pis o llançar-se des d'un vuitè?" És la contundent resposta que el doctor Joan Lozano, expert en tabac de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària, ha donat sobre si és pitjor fumar cigarretes o vapejadors. "La cigarreta electrònica potser és menys dolenta, però menys dolent que el tabac pràcticament ho és tot, perquè té més de 7.000 substàncies dolentes. Tots dos productes són nocius".
I aquesta característica nociva dels vapejadors és important de tenir-la en compte perquè aquests aparells són l'opció més escollida entre els fumadors més joves, els que tenen entre 14 i 17 anys. Un 75% d'aquests menors opta per la cigarreta electrònica, o vapejador, i un 67% la simultanieja amb les cigarretes tradicionals mentre que un 42% també fuma amb catximba.
A "Els matins", el doctor Joan Lozano s'ha mostrat especialment preocupat pel consum d'aquestes substàncies entre els menors. Segons ell, "s'ha transmès la creença falsa que els vapejadors i les cigarretes electròniques són innòcues" i no és així, diu: "tots els vapejadors són dolents. Són tòxics i no s'han d'utilitzar".
🔴 Joan Lozano [@joanjlozano], expert en tabac Societat Catalana de Medicina Familiar [@CAMFiC]: "Tots els vapejadors són dolents. Són tòxics i no s'han d'utilitzar"#ElsMatinsTV3 #DiaMundialSenseTabac
Els matins TV3 (@elsmatins) May 31, 2023
▶ https://t.co/FKU7r5nBZv pic.twitter.com/E6H4vWaA4H
"La indústria dels vapejadors vol crear addictes a la nicotina"
L'experti en tabaquisme ha explicat també que el contingut del líquid dels vapejadors no té cap mena de regulació i que, de fet, ja fa uns anys es va analitzar el líquid de cigarretes electròniques que es venien lliures de nicotina i es va detectar que una àmplia majoria en tenia. També ha alertat del fet que l'oferta de recanvis de vapejadors amb nicotina és molt més àmplia dels que no té aquesta substància i això fa que "els nens i nenes d'entre 14 i 17 anys acaben comprant el que té nicotina".
"Realment el que vol la indústria dels vapejadors és crear addictes a la nicotina i crear clients del seu producte estrella que és la cigarreta tradicional", diu Joan Lozano. I això ho reflecteix el fet que s'ha detectat que el 80% dels joves que fan servir vapejadors acaben sent fumadors de cigarreta tradicional.
"El tabaquisme és una malaltia crònica que es transmet a través de la publicitat"
Lozano atribueix a la publicitat gran part de la culpa del tabaquisme, una publicitat que ara arriba a través dels joves per altres vies com les xarxes socials i que en molts casos ho fan a través dels influencers. "Estan bombardejant els nostres nens i nenes amb els vapejadors en el seu territori: Instagram, TikTok..."
🔴 Joan Lozano [@joanjlozano], expert en tabac Societat Catalana de Medicina Familiar [@CAMFiC]: "El tabaquisme és una malaltia crònica que es transmet a través de la publicitat"#ElsMatinsTV3 #DiaMundialSenseTabac
Els matins TV3 (@elsmatins) May 31, 2023
▶ https://t.co/FKU7r5n49X pic.twitter.com/tmwX6es85q