Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La recopilació de dades a internet, a "Els matins"

Excap científic d'Amazon: "El comportament del consumidor és molt previsible"

L'informàtic alemany Andreas Weigend va ajudar Jeff Bezos a desenvolupar tecnològicament el portal Amazon. Ara demana en un llibre que es reguli l'ús que les grans companyies d'internet fan de les dades que recullen

Fundada el 1994 a Seattle (Estats Units), Amazon s'ha convertit en un gegant del comerç mundial, que domina amb mà de ferro. Nascuda com un web que venia llibres (sector on hi ha petites iniciatives locals que pretenen fer-li el contrapès), ha anat creixent i s'ha estès per tot el món, envaint tots els àmbits de negoci.

Però una de les grans riqueses de la companyia (que l'any passat va ingressar 386.000 milions de dòlars i va tenir 21.331 milions de benefici) no està en la venda d'objectes, sinó en la immensa quantitat de dades que recull quan els consumidors la utilitzen.

Andreas Weigend, excap científic d'Amazon
Andreas Weigend, excap científic d'Amazon

 

Amb més de dos mil milions (2.000.000.000) de visites cada mes, Amazon aplega molta informació. Tanta que, segons Andreas Weigend (extreballador de la companyia i únic cap científic que ha tingut Amazon), poden resoldre dubtes de comportament humà molt ràpidament:

"Un dissenyador opina que una cosa ha d'anar a la dreta, un altre que a l'esquerra... i el científic fa un experiment: fa una prova i, amb la quantitat de visites que rep Amazon, en tenim la resposta en minuts. Sobre qualsevol comportament de la gent".

 

És per això que, després de treballar amb totes aquestes dades que acumula la companyia, Weigend afirma que els compradors creuen que són lliures i que tenen el control del que fan, però que aquesta sensació és falsa: "És la il·lusió del control". I continua: "Pensem que podem prendre decisions, que tenim molts mecanismes i capacitat per decidir, però al final som molt previsibles".

'Data for the people', el llibre d'Andreas Weigend
"Data for the people", el llibre d'Andreas Weigend

 

Tenint en compte la gran quantitat d'informació que acumula Amazon, i totes les companyies que treballen a internet (cada 18 mesos es dupliquen les dades generades al món), Weigend ha escrit el llibre "Data for the people", en què demana una regulació de l'ús que es fa d'aquestes dades.

La seva proposta és que es plantegi un tractament just, que permeti el benefici de les empreses, però també el dels usuaris. I que els ciutadans no es trobin que aquestes dades s'usen en contra del seu interès. Weigend en posa un exemple:

"El meu cotxe té un dispositiu que calcula i recull el meu comportament al volant, amb informació com la velocitat a què circulo. No vull que la companyia d'assegurances pugui utilitzar-ho en contra meva si em passa res o a l'hora de renovar el preu. Aquí és on ha d'entrar la regulació".

Weigend no és reticent al fet que les companyies explotin les dades: "No tinc problema que les usin per fer negoci", però demana que serveixin "per construir un món més just per a tots".

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut