Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Caravanes, embussos, retencions, a "Els matins"

"Abans d'arribar al Papiol, ja estarem divorciats": la teoria de Sergi Pàmies sobre les "llargues cues"

"El problema de la mobilitat de cap de setmana és un senyor com jo que està intentant córrer la marató: no dona l'abast", reflexiona l'escriptor Sergi Pàmies arran dels problemes de trànsit a l'AP-7

Sergi Pàmies, fi analista d'enginy esmolat, ha observat les llargues cues que es formen a l'AP-7. "Estem recuperant el concepte de 'llargues cues' per descriure la impossibilitat d'ocupar un espai tots alhora, que és una cosa matemàtica i simple, però passa cada vegada", explica a "Els matins".

 

 

Evolució històrica del concepte

"Els pares i avis de la gent jove ja tenen una tradició automobilística de llargues cues: la caravana", recorda Pàmies, que remarca que és un terme en desús: "Digues a un jove que hi ha caravana i s'imaginarà una motorhome". D'aquesta època, Pàmies recorda la filosofia amb què es prenia el fenomen: "Com que no hi havia una informació del trànsit minut a minut, no hi havia aquesta necessitat d'amplificar la immediatesa".

Des de la caravana, "vam avançar cap a l'embús, més urbà, que passava més dins de les ciutats". Per exemple, "hi havia embús a la Meridiana, però a Sant Celoni era caravana". Després de l'embús, "va venir el gran canvi a mitjans dels vuitanta, que és la retenció, el primer eufemisme tècnic". La idea és que "si parles de retenció no és catastròfic, perquè es resoldrà, és momentani". A més, "de vegades es posava adjectius a les retencions, com 'quilomètriques', on l'adjectiu subratlla la dimensió de la retenció".

Si són intermitents parlem d'aturades. "Per posar l'adjectiu d'intermitents necessites que sigui una aturada, perquè vols avisar la persona que anirà avançant", raona Pàmies.

 

Sergi Pàmies
 

 

Del nom a l'explicació

Aquests canvis de denominació, i l'evolució del concepte, intenten "entretenir-nos d'alguna manera amb una explicació", defensa Pàmies: "Per exemple, imaginem que jo vaig al metge i li dic que vull fer la marató de Nova York... El metge estarà una mica incòmode davant meu, i em dirà que abans hauria de fer algunes coses, com que m'aprimi, per exemple. Perquè aparentment no tinc... Doncs amb el problema de la mobilitat de cap de setmana el que passa és això, és un senyor com jo que està intentant córrer la marató".

Perquè "l'espai que tenim habilitat per a la circulació no dona l'abast, és finit". Per tant, si molts volem ocupar-lo, com passa a molts llocs, "no té solució". Ens hem de conformar amb llargues cues i "hem d'alimentar la llegenda del llenguatge com a consol, un placebo que no serveix per res".

Dit això, Pàmies proposa aprofitar el temps que consumirem en una llarga cua: "Escoltar la ràdio, posar-se música, relaxar-se i incorporar retenció, caravana i embús a les nostres vides". Perquè les caravanes són una oportunitat, on es pot jugar, es pot fer amics... És més, "hi pots solucionar tots els mals rotllos que tens amb la família", afirma Pàmies. Per exemple, per resoldre un "hem de parlar": "Com que hi ha xarxa i wifi, et pots connectar i, abans d'arribar al Papiol, ja estaran signats els papers del divorci i ja estarem legalment divorciats".

ARXIVAT A:
Autopistes
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut