Situacions límit, on estan en joc vides humanes, mentre la societat es desmorona. És el punt de partida d'"El col·lapse".

Els creadors: Les Parasites

El col.lectiu de cineastes i actors "Les  Parasites" està format per de Bastien Ughetto (actor), Guillaume Desjardins (director i guionista) i Jérémy Bernard(director i guionista), tres joves amb moltes inquietuds audiovisuals que a l'adolescència van sentir la necessitat d'explicar i representar històries. Es van trobar a l'EICAR (École Internacional de Création Audiovisuelle et de Realisation) l'any 2013, escola de film i televisió on van aprendre l'ofici i es van dedicar a fer curtmetratges i a distribuir-los a través del Youtube, esdevenint la seva plataforma de projecció.

Tots tres formen part de la creació dels projectes, generen les idees i les roden. Res d'espònsors, res de crowdfunding, gasten el que tenen i els projectes s'ajusten al pressupost permès. La preparació de cada curtmetratge dura tres mesos i el rodatge es fa normalment en un sol dia. La llibertat de no dependre de ningú és el que ha donat la marca "Les Parasites". Les temàtiques angoixants, que estudia la psicologia humana, sovint amb una pàtina de terror i que et treu de la teva zona de confort des del minut u, han fet que aquest col·lectiu destaqui de la resta. El guió, el ritme, la llum, l'escenografia, el rodatge, tot magistralment orquestrat. No sobra res, però tampoc no hi falta res, cosa que demostra que amb pocs recursos es poden fer petites obres mestres.

Bastien Ughetto, Jérémy Bernard i Guillaume Desjardins són 'Les Parasites'
Bastien Ughetto, Jérémy Bernard i Guillaume Desjardins són 'Les Parasites'

ELS PARÀSITS DELS FESTIVALS

El mateix any que van començar els estudis de cinematografia, el grup va decidir presentar-se als concursos 48 hour Film Project, concurs que s'organitza a diferents ciutats arreu del món. D'allà va néixer el nom.

Nosaltres no volíem fer curts per guanyar. Si vols guanyar has de fer un curt que agradi a tothom i això ens coartava la creativitat. Volíem fer la nostra filmació i participar del repte.  Per això ens vam posar "Les Parasites" perquè érem com els paràsits dels festivals. Érem allà només per divertir-nos i experimentar. Després va resultar que vam guanyar un munt de vegades. Estàvem encantats".- Guillaume Desjardins.

El festival posava els equips a prova. Els concursants escollien a sorts el gènere del curt, entre molts gèneres cinematogràfics, se'ls assignava un personatge, un objecte i una línia de diàleg i tenien 48 hores per fer el film. Els curts es projectaven després en la ciutat on, s'havia organitzat el concurs, que pel que fa a ells, eren quasi sempre ciutats de França. D'aquest concurs van sortir curtmetratges com "Tentative 49", "La pièce", o "Amour artificiel" amb milions de visionats a les xarxes en poc temps.

Un fotograma del curt 'Tentative 49', un dels curts presentats al concurs 48 hours
Un fotograma del curt 'Tentative 49', un dels curts presentats al concurs 48 hours

Els seus curts van destacar ràpidament a internet i el grup va començar a adquirir notorietat. Qui hagi vist la sèrie de televisió  "Alfred Hitchcock presenta" hi trobarà un referent, històries per a no dormir, que et terroritzen, et descol·loquen i et posen en tensió. "Jeu de Société" és un exemple esplèndid del tipus de producte que fan. Nicolas va a casa la família de la seva xicota Victoire. Per complaure la família li tocarà jugar al joc de societat que la família juga des de fa generacions, una metàfora molt il·lustrativa de com funcionen les societats actuals.

Escena de 'Jeu de société', en què la família juga a una mena de Monopoli des de fa generacions
Escena de 'Jeu de société', en què la família juga a una mena de Monopoli des de fa generacions

"EL COL·LAPSE"

Però "Les Parasites" no només fan films pels festivals. El reconeixement de la seva feina va fer possible que presentessin el projecte "El col·lapse" a Canal+ França i fos acceptat. I tot i que el plantejament de rodatge és molt igual, els diners de la cadena els ha permès fer els capítols una mica més ambiciosos. La sèrie de 8 episodis es basa en la teoria del colapsisme. Ens trobem davant d'un món que s'enfonsa i estem avocats a la destrucció de la societat. El projecte va néixer de la necessitat de plasmar unes inquietuds que els joves comparteixen: la por d'un futur incert i l'agressió de l'home a la natura i a la resta d'animals. Filmada el 2019, la pandèmia ha demostrat que potser no s'equivoquen tant i ens dóna a entendre que aquest futur podria estar picant a la porta de casa. Sí, el món s'enfonsa i nosaltres amb ell. Ni els polítics, ni els empresaris, ni les organitzacions, seran capaços de solucionar aquest estat apocalíptic al qual ens veiem inevitablement abocats.

El que ho fa més real encara, és que tracta la quotidianitat de la devastació, la manca d'aliments, de benzina, de llar i dels subministraments energètics. Els personatges busquen desesperadament sobreviure al desastre encara que sigui uns dies més. Els valors es capgiren i tothom pot perdre la vida en un tancar i obrir d'ulls. Hollywood també tracta la fi del món. "Els jocs de la fam", "Soy leyenda", "Guerra mundial" o "Maxmad" en són tres exemples, però n'hi ha molts més. Són films tan devastadors que no són creïbles. "El col·lapse", sí. Tot sembla tant autèntic que espanta.

Un policia amenaça amb una pistola la gent que fa cua a la gasolinera
Un policia amenaça amb una pistola la gent que fa cua a la gasolinera

EL MÓN "LES PARASITES"

I l'activitat no para. El col·lectiu té diversos canals de youtube com RougeVertBleu, amb un munt de curtmetratges amb trucs i petites lliçons de rodatge. També han creat "Atelier 7", una escola - no escola taller de cursos rodatge que està en funcionament des de fa uns anys i reunieix un munt destudiants cada any, i l'última novetat és el "StoryTank", un think tank de creadors i professionals del cinema i l'audiovisual que busca una nova manera d'escriure històries que s'ajustin més a la societat futura que ens espera, històries més humanistes i sensibles amb el món que ens envolta.

 

Anar al contingut