"Apocalyse Club" i "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"

Dos documentals per sumar-se al Dia Mundial de la Salut Mental

TV3 s'uneix al Dia Mundial de la Salut Mental amb l'estrena del documental "Apocalyse Club" i la reemissió del guardonat "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"
Un moment de "Apocalyse Club" i de "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"
Un moment de "Apocalyse Club" i de "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"

Des de l'any 1992, el dia 10 d'octubre se celebra el Dia Mundial de la Salut Mental, una commemoració que promou la Federació Mundial de la Salut Mental, que vol equiparar la salut mental amb la salut física. L'objectiu és sensibilitzar la societat sobre els trastorns mentals, lluitar contra l'estigmatització que pateixen les persones afectades i impulsar iniciatives que en millorin l'atenció. TV3 se suma al dia amb l'emissió de dos programes especials al canal 33. D'una banda, l'estrena a televisió d'"Apocalyse Club", i de l'altra, la reemissió del guardonat "Sense ficció" "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)".

 

"Apocalyse Club"

Fer un taller de cinema per acabar rodant l'última escena de la mítica "Casablanca". Aquest va ser el desig d'un grup d'usuaris del Club Social de la Fundació Centre de Psicoteràpia de Barcelona (CPB), un centre que té l'objectiu de trencar amb l'aïllament de les persones amb malalties mentals. Els responsables del centre van recollir el guant i van muntar un taller que va acabar amb una petita pel·lícula amb l'escena.

L'èxit del projecte els va fer anar més enllà, i un any després van emprendre el rodatge d'un anunci sobre l'estigma que hi ha contra la salut mental per al concurs d'espots publicitaris de l'associació Obertament. L'experiència encara va anar millor i van guanyar el tercer premi. Això els va animar a seguir treballant en el taller i a afrontar un projecte molt més gran: un curt.

Les idees van anar fluint i, finalment, es va decidir que el curt girés al voltant d'una apocalipsi zombi. El guió el van fer entre tots i la història arrenca quan grup d'usuaris nous es vol inscriure al club social CPB i un virus estrany es propaga per tota la ciutat. Tancats i aïllats dins el club, cada un dels membres afronta els seus problemes mitjançant la seva lluita personal contra l'epidèmia. El Club Social passa a ser el Club de l'Apocalipsi: l'"Apocalypse Club".

De com es va viure el taller de cinema i els tres rodatges en va sortir "Apocalyse Club", un documental que recull les impressions i sensacions dels responsables i dels usuaris del club. Es va estrenar als cinemes Texas de Barcelona el novembre del 2018 i ara el canal 33 l'estrena a la televisió coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental.

 

"Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"

La prevalença del trastorn de l'espectre de l'autisme (TEA) és cada vegada més alta. A Europa, es diagnostica en una de cada 100 persones i, als Estats Units, en una de cada 59. Malgrat això, encara no se'n saben les causes i segueix sent motiu d'estigma i incomprensió.

El documental va ser emès pel "Sense ficció" el 16 d'octubre del 2018 i retrata la situació de les persones amb autisme a Catalunya a partir del seguiment del dia a dia del Marc, de 10 anys, de la Mariona, de 23, i de les seves famílies. "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)" permet reflexionar sobre quina resposta hi donen les escoles, els centres de salut i el món laboral, en què la taxa de desocupació és del 85%.

En el documental hi participen alguns dels millors especialistes del país, com Amaia Hervás (Mútua de Terrassa), Rosa Calvo (Hospital Clínic), Mario Montero (càtedra d'Autisme de la Universitat de Girona) i María Díez-Juan (Hospital Sant Joan de Déu). És una producció de la Federació Catalana d'Autisme amb la col·laboració de l'Obra Social "la Caixa" i la Generalitat de Catalunya.

NOTÍCIES RELACIONADES