"Los niños" ("The Grown Ups"), de Maite Alberdi
"Los niños" ("The Grown Ups"), de Maite Alberdi
Diumenge 28 de maig, Barcelona

"Los niños", de Maite Alberdi, guanyadora del Premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula

La pel·lícula documental "Los niños", de la mexicana Maite Alberdi, va rebre el premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula documental, en el marc de l'acte de cloenda del festival DocsBarcelona. Després del lliurament dels premis i la projecció de "La Chana", de Lucija Stojevic, la protagonista, la "bailaora" Antonia Santiago Amador, va coronar la nit amb una emocionant actuació ovacionada pel públic que va elevar la clausura del festival a la categoria d'inoblidable.

La 20a edició de DocsBarcelona, el Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona, del qual TV3 ha estat mitjà oficial, va acabar el diumenge 28 de maig amb una cerimònia de cloenda presentada pel director i presentador del programa "Estat de Gràcia", de Catalunya Ràdio, Roger de Gràcia.

 

El Jurat DocsBarcelona Panorama, del qual formava part el director de "Sense ficció", Joan Salvat, va atorgar el premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula documental a "Los niños" ("The Grown Ups") , de Maite Alberdi.  La directora entrava al palmarès del festival per tercera vegada. Productora i crítica xilena, premiada el 2015 per "Tea Time" i el 2013 per "El salvavides", signa una història d'amor commovedora, un retrat còmplice i ple de sentit de l'humor de l'Anita, la Rita, en Ricardo i l'Andrés. Tots ells van a la mateixa escola per persones amb síndrome de Down, des de fa 40 anys. Desitgen poder conduir, gaudir del sexe, tenir una feina de veritat, casar-se, ser pares, però la societat no els hi posa fàcil. El jurat ha premiat "una pel·lícula que, d'una manera molt delicada, observa, amb amor i respecte pels personatges principals, problemes de la vida diària i circumstàncies socials complexes d'una comunitat molt especial. La directora crea, amb un humor molt ben equilibrat, una narrativa irresistible que ens confronta amb els assumptes més personals d'uns personatges descrits amb elegància, gràcia i poesia cinematogràfica".

 

 

El Premi Nou Talent reconeix el debut en el llargmetratge de Feras Fayyad, director de "Last Men In Aleppo", "per mostrar els efectes de la guerra d'una manera mai vista fins ara, dura i emotiva, amb una proximitat insòlita que ens endinsa a la crua realitat del conflicte a través de la vida diària de la població civil". Reconegut i guardonat pel seu treball sobre la transformació política al món àrab, Fayyad també es va endur el Gran Premi del Jurat del Festival de Sundance el passat mes de març.
 

El jurat de la Secció Latitud ha premiat "Al otro lado del muro", producció mexicana del català Pau Ortiz, per "l'aposta del director i les seves decisions, l'equilibri que aconsegueix entre el fons i la forma, permetent a l'espectador involucrar-se dins del documental i viure-ho en primera persona". Ortiz s'apropa al dia a dia de dos adolescents hondurenys que han emigrat sense papers a Mèxic, amb la mare condemnada a presó injustament. El mur que els separa de la mare crea un profund conflicte emocional. El mateix jurat ha reconegut amb una Menció especial "Los Ofendidos", de Marcela Zamora, "per la valentia i sinceritat de la cineasta en la indagació del passat d'El Salvador, per la seva cerca arriscada de la veritat, per l'eficàcia i l'equilibri amb els quals els diferents registres han estat combinats: testimoniatge, entrevista i arxiu. La directora va endur-se l'any passat  el Premi Amnistia Internacional Catalunya i una Menció especial del jurat per "El cuarto de los huesos", una mirada audaç sobre la violència al seu país. "Los Ofendidos" recorda els milers de persones torturades durant la guerra civil, entre ells, Rubén Zamora, líder del Frente Democrático Revolucionario durant la guerra, exiliat polític i pare de la directora del film.
 
El Jurat What the Doc?, una nova finestra als títols més experimentals, ha premiat ex-aequo les produccions de dos grans directors: "Woman and the Glacier", d'Audrius Stonys, i "You have no idea how much i love you", de Pawel Lozinsky. A la primera, el director de cinema i productor lituà, atrapa la vibració del glaciar Tuiuksu, a les muntanyes Tian Shan, un entorn inhòspit amb unes imatges d'un poder sobrenatural, on fa 30 anys que viu una científica dedicada a estudiar i captar l'evolució del nostre planeta. "Sense necessitat de paraules, "Woman and the glacier" és cinema, prosa i poesia alhora. Algunes de les seves imatges (flocs-insectes, fotosfens enmig de la foscor) les recordarem moltíssim temps", diu el veredicte del Jurat. El director polonès Pawel Lozinsky, protagonista del 7 plans 7 d'aquesta edició del festival, ens condueix amb gran habilitat cap a les profunditats d'una complexa relació entre dues ànimes ferides. "You have no idea how much i love you" ens recorda que les relacions amb les persones que més estimem són sempre les més difícils. Segons el jurat, "una pel·lícula sense més mitjans que l'empatia i la paraula, en la que el cineasta i les persones filmades es confronten, treballen junts, es transformen mútuament. L'acte de rodar sempre comporta conseqüències, ja se sap, i aquí s'assumeixen molt a fons. M'agrada pensar que la frase del títol va adreçada a nosaltres, els espectadors".
 
El debut en el llargmetratge de Rahul Jain, "Machines", s'ha endut el Premi Amnistia Internacional Catalunya. Una obra valenta i personal que ens endinsa en una immensa fàbrica tèxtil a Surat, ciutat industrial de l'Índia, i denuncia l'explotació laboral amb un extraordinari esplendor sonor.


El públic d'aquesta edició ha reconegut "Jericó, el Infinito vuelo de los días" de Catalina Mesa. Una col·lecció de retrats de vuit dones d'aquest pintoresc poble de la regió d'Antioquia, al nord-oest de Colòmbia, i una visió íntima d'un municipi que es converteix en una celebració de l'esperit femení de la cultura colombiana. "Mamá, siempre", de Dana Natera, ha estat guardonat amb el Premi DOC-U, "per donar una visió diferent i propera d'un tema complex, com és la transsexualitat, explicat amb naturalitat i des de la intimitat". El premi Docs&Teens, atorgat pel públic assistent, ha recaigut en "Astral", de Jordi Évole i Ramón Lara. I per últim, el Premi DocsBarcelona del Mes, atorgat pel públic assistent a les projeccions durant l'any 2016, és per "Joana Biarnés, una entre tots", de Jordi Rovira i Òscar Moreno, una coproducció de REC Videoproduccions, TV3, i TVE.


 

Una clausura extraordinària amb "La Chana"

L'acte, que es va dur a terme als Aribau Multicines, va finalitzar amb la projecció del documental "La Chana", en presència de la seva directora, Lucija Stojevic, i de la seva protagonista, la "bailaora" Antonia Santiago Amador, més coneguda com la Chana. Aquesta producció catalana, que compta amb la col·laboració de TV3 en la producció, va ser reconeguda amb el Premi del Públic IDFA 2016 (Festival Internacional de Documentals d'Amsterdam). La Chana va elogiar el treball de la directora, "Ella ha sacado mi alma en la película", "Muchas gracias por esta fotografía, has fotografiado mi alma", li repetia. I després, va regalar al públic una actuació en una emotiva clausura que va acabar en una acalorada ovació a l'artista, amb tot el públic dempeus aplaudint el seu geni i figura.

 
 

Balanç del festival

El Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona culmina aquesta edició un gran esforç de producció que ha permès doblar la durada del certamen, projectar 94 produccions i arribar a sis ciutats més de la província de Barcelona. La resposta del públic ha estat excel·lent i a falta de les últimes sessions i els passis fets fora de la capital catalana, la vintena edició va registrar ja 16.000 espectadors, un 50% més que en l'anterior edició. Pel que fa la indústria, s'hi ha desenvolupat unes 500 reunions.

Per al seu director, Joan González, l'aposta del festival pel cinema documental "va creixent any rere any i ens dona empenta i energia per fer un festival multitudinari, on l'art cinematogràfic i la ciutadania vagin de la mà, en tots aquells àmbits d'interès pels cineastes documentalistes". El públic ha tingut l'oportunitat de conversar amb els creadors i protagonistes de 31 de les 46 pel·lícules a competició o en sessions especials, una implicació que enriqueix enormement el festival.


 
Palmarès

  • Premi DocsBarcelona TV3 Millor Pel·lícula, amb una dotació econòmica de 5.000€. Atorgat pel Jurat DOCSBARCELONA Panorama.  LOS NIÑOS (THE GROW-UPS), de Maite Alberdi
  • Premi Nou Talent. Atorgat pel Jurat DOCSBARCELONA Panorama. LAST MEN IN ALEPPO, de Feras Fayyad
  • Premi Latitud DocsBarcelona. Aportació en espècie de 5.000€ per tasques de postproducció patrocinat per Antaviana Films. Atorgat pel Jurat Latitud DOCSBARCELONA. AL OTRO LADO DEL MURO, de Pau Ortiz
  • Menció Especial del Jurat Latitud DocsBarcelona. LOS OFENDIDOS, de Marcela Zamora
  • Premi What the Doc. Atorgat pel Jurat What the Doc. Premi Ex-Aequo per WOMAN AND THE GLACIER, de Audrius Stonys, i YOU HAVE NO IDEA HOW MUCH I LOVE YOU, de Pawel Lozinsky.
  • Premi Amnistia Internacional Catalunya. Atorgat pel jurat d'Amnistia Internacional Catalunya. MACHINES, de Rahul Jain.
  • Premi del Públic. Atorgat pel públic assistent. JERICÓ, EL INFINITO VUELO DE LOS DÍAS, de Catalina Mesa.
  • Premi DOC-U. Consisteix en un 50% descompte en lloguer d'equip de rodatge patrocinat per 16nou i una subscripció digital anual a la revista Altaïr Magazine valorada en 60€. Atorgat pel Jurat DOC-U. MAMÁ, SIEMPRE, de Dana Natera.
  • Premi Docs&Teens. Atorgat pel públic assistent. ASTRAL, de Jordi Évole i Ramón Lara.
  • Premi DOCSBARCELONA del Mes. Atorgat pel públic assistent a les projeccions de DOCSBARCELONA del Mes l'any 2016. JOANA BIARNÉS, UNA ENTRE TOTS, de Jordi Rovira i Òscar Moreno. 
Anar al contingut