La Marta Vergés és experta en nutrició i cuina healthy
La Marta Vergés és experta en nutrició i cuina healthy
Els consells del "Dilluns començo"

Com cuidar les emocions a través dels intestins

Al primer capítol de "Dilluns començo" hem vist la importància de les emocions per a la salut i per cuidar-nos l'aparell digestiu. Totes les emocions, siguin positives o negatives, tenen un impacte tant psicològic com físic

TEMA:
Salut

Sabies que l'estrès i l'ansietat són dues emocions que afecten el nostre equilibri intestinal i el nostre equilibri intestinal també afecta el nostre cervell i com ens sentim? Per exemple, quan tenim por, sovint ens bloquegem físicament i mentalment, o quan som feliços, ens trobem positius i plens d'energia física.

El sistema digestiu, anomenat ja per molts experts "segon cervell", està revestit de neurones. Per això les emocions nervioses com l'estrès i l'ansietat solen ser somatitzades. Aquesta somatització pot arribar a desencadenar problemes intestinals com restrenyiment, diarrea, gas, inflor, nàusees, acidesa o excés de gana.

Cada dia hi ha més investigacions que mostren una relació directa i bidireccional entre alteracions en les nostres emocions i el desequilibri de la microbiota. La microbiota són els bacteris que s'encarreguen del procés digestiu per funcionar correctament i ajudar en l'absorció de nutrients. Per tant, quan un dels dos eixos es desequilibra (emocions o microbiota), un afecta el benestar de l'altre.

Xavi Cañellas, especialista en biologia molecular, ens explica com els bacteris del nostre intestí produeixen substàncies químiques que poden afectar directament el comportament i el desenvolupament del cervell. Conèixer-los ens donarà pistes per equilibrar la microbiota intestinal, modular l'estrès i les emocions.

Xavi Cañellas, especialista en psiconeuroimmunologia clínica, dona les claus per saber què és la microbiota
Xavi Cañellas, especialista en psiconeuroimmunologia clínica, dona les claus per saber què és la microbiota

 

Et deixem uns quants consells que t'ajudin a cuidar-te la microbiota:

1. Alimenta els teus bacteris
Podem influir en la composició de la microbiota amb el que mengem.
Un dels aliments preferits dels bacteris són les fibres fermentables, presents principalment en fruita, verdura, hortalisses i cereals integrals.
Els fermentats com el iogurt, el iogurt de soja (fermentat), el quèfir, o el xucrut, són també rics en els bacteris probiòtics lactobacils i bifidobacteris, que poden ajudar a evitar i reduir els estats d'estrès i depressió.

Els aliments rics en triptòfan són bons estabilitzadors de la serotonina i, per tant, també molt interessants per a les nostres emocions. Aquí en tens una llista: lactis fermentats (formatges, iogurt), cereals integrals, fruita seca, llavors, peix blau, verdura (sobretot de fulla verda), llegums, fruita...

2. Un bon descans és molt important
Respectar un bon descans té molt efectes beneficiosos per a la nostra microbiota i per a la salut del nostre cervell. Es diu que seria ideal dormir entre 7 i 8 hores a la nit. Alguns consells per gaudir d'una bona qualitat de la son són: no exposar-se a pantalles ni llum blava de cap mena abans d'anar a dormir. I menjar 3-4 hores abans de ficar-nos al llit per tenir la digestió feta.

3. Mou-te!
L'exercici és tan important com l'alimentació i el descans. Si estàs actiu, la teva microbiota t'ho agrairà. Si et costa fer esport, només caminant 30 minuts al dia ja estaràs afectant positivament la teva salut intestinal. Baixa una parada de metro abans, aparca el cotxe i ves a peu, puja escales...

4. Aprèn a gestionar l'estrès
No només menjant adequadament millorarem la microbiota, també hem de tenir la ment tranquil·la. Si fem activitats de reducció de l'estrès, millorarem la regulació de la microbiota i la funció cerebral. Algunes de les tècniques més efectives són el mindfulness, la meditació, el ioga, el taitxí, o fer una activitat física que ens ajudi a alliberar tensions o cultivar alguna afició que ens ajudi a desconnectar. Però també ens ajuda a reduir l'estrès tenir cura dels pensaments i saber posar límits. Dedica't temps per a tu fent allò que més t'agradi. Així que omple't l'agenda de més activitats que et facin sentir-te bé!

 

Instagram live amb Xavi Cañellas

Per ampliar coneixements sobre la microbiota i les emocions, Marta Vergés ha conversat amb aquest especialista en psiconeuroimmunologia clínica.

 

 

ARXIVAT A:
Salut

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut