Més enllà de la ciència-ficció

Cinc pistes dels dinosaures a Catalunya que potser no coneixes

Els dinosaures triomfen aquests dies amb l'estrena de "Jurassic World, el regne caigut", però, a Catalunya, la seva existència no és ciència-ficció. Els paleontòlegs han descobert restes òssies, pells i ous d'aquests animals a diferents jaciments de la geografia.

Aquesta setmana s'estrena "Jurassic World, el regne caigut". Dirigida per Juan Antonio Bayona, la nova entrega de la saga "Jurassic World" arriba amb grans dosis d'emoció i d'aventura, aprofundint en l'univers dels dinosaures creat per Steven Spielberg. Però els dinosaures no són tan sols protagonistes de la ciència-ficció, sinó que d'alguna manera encara estan entre nosaltres. Aquest és un recorregut per alguns dels indrets a Catalunya on la presència d'aquests animals és més visible. No hi són tots, però són tots el que hi són. Així ho hem explicat a TV3 al llarg dels anys.

1. Talarn, al Pallars Jussà

A mitjans del 1916. Les obres de construcció d'una presa a Talarn (Pallars Jussà, Lleida) van deixar al descobert un fòssil que esdevindria la primera resta de dinosaure trobada a Catalunya.

La troballa, després de passar per la Universitat de Barcelona i el Museu de Geologia, no va ser estudiada fins al 2010, quan paleontòlegs de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) i de la Universitat de Saragossa van concloure que era el fèmur dret d'un titanosaure d'uns 70 milions d'anys d'antiguitat. En temps geològics, això situava aquest animal poc temps abans que els dinosaures terrestres desapareguessin de tot el planeta.

2. Jaciment de Fumanyà, al Berguedà

Al Berguedà, investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i de l'Institut de Paleontologia Miquel Crusafont, van descobrir el fòssil de la pell d'un dels últims dinosaures que van viure a la Terra. El descobriment pertany al període de gran èxit pels dinosaures anomenat cretaci superior, és únic al món i confirma que a Catalunya hi va haver dinousares fins al moment de la seva extinció a tot el planeta.

3. Jaciments d'Isona i Conca Dellà

Excavacions portades a terme en diversos jaciments paleontològics de la Conca Dellà, al municipi d'Isona, van posar al descobert desenes de restes d'ossos de dinosaures, que fan que la zona sigui un dels enclavaments més rics de Catalunya en restes d'aquest tipus d'animals prehistòrics.

El programa "Sota terra" va buscar nius de dinosaures, ous, petjades i ossos fossilitzats en aquest jaciment de referència a Europa.

4. Jaciment Basturs Poble i Costa de les Solanes

També situat en aquesta localitat del municipi d'Isona i Conca Dellà, aquest altre jaciment és una acumulació densa de restes òssies de dinosaure. En les excavacions que s'han fet fins ara, s'han trobat fòssils d'animals que van viure fa més de 67 milions d'anys. S'han recuperat més de 1.000 restes òssies, que pertanyen, majoritàriament, a dinosaures herbívors coneguts com  "hadrosaures", mentre que una petita part correspon a cocodrils i a dinosaures teròpodes.

El jaciment de Basturs Poble va ser localitzat pel geòleg Marc Boada i Ferrer, tal i com es va explicar a l'"Info-K".

5. Jaciment d'ous de dinosaure a Coll de Nargó

És un dels jaciments més importants d'Europa i fa 65 milions d'anys, aquesta vall va ser la preferida pels dinosaures per pondre els ous.
Es tracta d'un indret màgic per als amants dels dinosaures i del nostre passat més remot, ja que ens permet passejar entre petjades, fòssils i ous que s'han conservat en molt bon estat durant milions d'anys.

La Montse Jené, ens recomanava una visita a aquest paratge, a "Els matins".