Consumint el planeta
Estem davant d'una nova crisi econòmica? Estem al final dels creixements del 3 o el 4 per cent del PIB? S'ha acabat un cicle d'expansió? Mentre per una gran part d'economistes i analistes continuar creixent indefinidament és l'única recepta possible, un moviment nou està guanyant força en molts països, i està començant aquí.
A través de la xarxa s'estan popularitzant conceptes com "decreixement", "simplicitat radical", "lohas", "no impact man", "freegan", "100 mile diet", "downshifting" És el reflexe d'una certa sensació que cal reduir el ritme de vida.
L'espectacular creixement econòmic i tecnològic de les últimes dècades ha dissenyat, per a una bona part dels habitants del primer món, una vida còmoda envoltada de tota mena d'objectes de consum, la majoria dels quals derivats del petroli i fabricats a qualsevol punt del planeta. El cotxe particular s'ha convertit en la columna vertebral de la vida quotidiana.
El cost del model de vida occidental, copiat ara als països emergents, es comença tot just a revelar. Des de fa unes dècades, estem sobreexplotant els recursos limitats del nostre planeta. El canvi climàtic, publicitat per Al Gore, ja és àmpliament reconegut i ara mateix s'obren grans interrogants sobre quin serà el nostre futur energètic.
"Quan el preu de l'energia pugi, quan l'economia es comenci a estancar i a contreure, no tindrem cap més remei que pensar i comportar-nos d'una altra manera" (Richard Heinberg, periodista especialitzat en recursos energètics).
"De fet, podríem dir que no hi ha hagut mai cap societat que utilitzi un nombre tan gran de recursos naturals per produir una felicitat tan minsa" (Jordi Pigem, professor de Filosofia de la UB).
El "30 minuts" d'aquesta setmana mostra diferents iniciatives de ciutadans que han decidit, d'una manera o altra, canviar els hàbits per consumir menys el planeta. Un poble del Regne Unit que va prohibir les bosses de plàstic, una cooperativa agroecològica al Vallès Occidental o un grup de veïns de Bristol que es reuneixen per comptar quantes tones de CO2 emeten segons els seus estils de vida.
El "30 minuts" també ha entrevistat l'economista altermundista Serge Latouche, promotor del concepte del "decreixement", que defensa que un creixement econòmic il·limitat ens condema al col·lapse; l'economista nord-americà Jeremy Rifkin, que parla de la necessitat d'adoptar formes de vida més senzilles; o el periodista nord-americà Richard Heinberg, que ha publicat diversos llibres sobre com viure sense combustibles fòssils.