"Veus censurades" // "Adeu cotxe"

"VEUS CENSURADES" EMISSIÓ: dilluns 28 de gener, a les 22.50, al 33 i 7 dies a Internet Un testimoni excepcional sobre un període vital - la "Guerra del Sis Dies" - en la història d'Israel i del Pròxim Orient


"VEUS CENSURADES"


EMISSIÓ: dilluns 28 de gener, a les 22.50, al 33 i 7 dies a Internet


Un testimoni excepcional sobre un període vital - la "Guerra del Sis Dies" - en la història d'Israel i del Pròxim Orient.






La guerra dels Sis Dies del 1967 va acabar amb una decisiva victòria de les forces d'Israel. Les tropes hebrees van aconseguir el control total de Jerusalem, de Cisjordània, de la franja de Gaza i de la península egípcia del Sinaí.

És una guerra retratada, fins avui, com una empresa justa, un emblema radiant de l'orgull jueu. Una setmana després d'acabada la Guerra, un grup de joves membres de la comunitat kibbutz, dirigits per l'escriptor Amos Oz i per l'editor Avraham Shapira, van gravar les converses íntimes que van mantenir amb soldats que havien tornat de les línies del front.

Els enregistraments van revelar una mirada sincera sobre aquella breu fase històrica en què Israel-David es va transformar en Israel-Goliat. L'exèrcit israelià va censurar les gravacions permetent als kibbutzninks publicar només un fragment de les converses. "Veus censurades" revela els enregistraments originals per primera vegada. Un testimoni excepcional sobre un període crucial en la història d'Israel i del Pròxim Orient


Dirigit per Mor Loushy
ADEU, COTXE


EMISSIÓ: dilluns 28 de gener, a les 00.25, al 33, 30 dies a Internet (GEO blocat a Espanya)


Des de fa uns anys, els joves mostren cada cop menys interès per conduir i tenir cotxe. Però aquest és només un dels factors que impulsen el gran canvi en què està immers el món del transport.




N'hi ha d'altres, com l'ús creixent de l'electrònica en els vehicles, que serà decisiu per llançar els primers cotxes completament autònoms, com el que prepara Google. O l'aparició de cotxes elèctrics, com els últims models de Tesla, que seran claus en la lluita contra el canvi climàtic. I el naixement de plataformes com Uber i RideAmigos, entre altres, que suposen una revolució pel que fa a la manera com ens movem per les ciutats.




L'amor d'Amèrica per l'automòbil disminueix. Les generacions més joves ja no se senten lligades als cotxes tradicionals. La indústria de l'automòbil està començant a reconèixer aquesta tendència, i els seus executius estan desesperats per trobar solucions fora per continuar sent viables.

Per als joves, els cotxes ja no tenen un paper primordial de cara a l'estatus social. En gran part, altres tecnologies, com ara els telèfons intel·ligents, han assumit aquest paper. La necessitat de la propietat del cotxe ha estat substituïda per l'ús del transport públic i dels serveis d'ús compartit com Uber.
No és tant el "triomf de la consciència ecològica" com el fet que la majoria de joves simplement la troben una decisió més econòmica i pràctica que s'adapta millor a la seva forma de vida. No hi ha més trànsit, ni més despeses innecessàries, ni frustracions d'aparcament.

Com planifiquen aquest canvi les empreses automobilístiques? Els seus primers passos comencen a aparèixer al mercat. Els centres de recerca automotriu es mouen des de la capital del sector automobilístic de Detroit fins a Silicon Valley. Igual que tants altres productes fermament establerts que han lluitat per mantenir-se rellevants amb els temps canviants, els cotxes s'estan digitalitzant. Avui dia, les noves tecnologies permeten que el cotxe es comuniqui a través del nostre telèfon mòbil i que les actualitzacions s'apliquin de manera remota a través d'una connexió wifi. Mentrestant, els cotxes elèctrics s'estan tornant més nets i més eficients, i les aplicacions creixen amb més facilitat per obrir moltes opcions addicionals.

El documental també explora la forma més avançada de transport modern: el vehicle autònom. Gràcies als esforços d'empreses com Google, estem entrant en la nova era de l'automòbil. Els investigadors afirmen que aquesta tecnologia podria proporcionar una conveniència i seguretat inigualables, però d'altres es preocupen per les implicacions potencialment negatives.

Dirigit per: Martijn Kieft

Anar al contingut