Carles Solà, director de "30 minuts"
Carles Solà, director de "30 minuts"

L'estiu de 2017, un mes després d'haver assumit la direcció del 30 minuts, els atemptats de Barcelona i de Cambrils trasbalsaven el país i ens feien reaccionar amb rapidesa, mobilitzant una part de l'equip del programa que encara era de vacances, per fer, en quatre dies escassos, un reportatge que va explicar el que havia passat i va copsar la reacció de la societat catalana davant d'aquells gravíssims fets.

Allò es va revelar premonitori del que es viuria al país, la tardor d'aquell mateix any.

Entre el setembre i el desembre del 2017, el 30 minuts va cobrir tots els esdeveniments vinculats a l'actualitat política i social que van passar a Catalunya aquells dies.

Més de la meitat dels reportatges que vam emetre aquell trimestre, es van haver de fer en temps rècord per poder aportar, tant aviat com fos possible, informació i reflexió sobre el que succeïa. Des de la investigació sobre els autors dels atemptats d'aquell agost, passant pels preparatius, la convocatòria i la celebració del referèndum de l'1 d'octubre i les seves conseqüències, els equips del 30 minuts vam respondre a cada esdeveniment, puntualment, amb un reportatge.

I més enllà dels fets marcats per la voràgine informativa, hem tractat la polèmica al voltant de l'obertura d'una mesquita a Barcelona i la major activitat i visibilitat de l'extrema dreta o els últims dies d'ETA, així com l'assetjament que pateixen les dones i la seva sexualitat ignorada, les conseqüències del Brexit o el dol perinatal.

Els equips del 30 minuts han fet sempre, un gran esforç per respondre no només a l'actualitat, sinó per seguir aprofundint en tot tipus de temàtiques, des del rigor informatiu i la pluralitat d'opinions que permetin a l'audiència formar-se una opinió pròpia a partir d'una reflexió profunda, de la mà dels protagonistes, dels experts i del contrast de la pluralitat de punts de vista que hi ha en cadascun dels nostres reportatges.

Al 30 minuts encarem el futur, preocupats per les creixents desigualtats socials, la crisi climàtica, les actituds discriminadores de tot tipus, la reculada en l'exercici dels drets i llibertats fonamentals i el ressorgiments dels totalitarismes i els volem seguir tractant, si cal amb més èmfasi, així com tot allò que afecta la vida dels ciutadans en aspectes com la salut, el consum, l'economia i els canvis tecnològics.

En aquesta línia, les dues últimes temporades, hem conegut com es fa l'acollida de refugiats, que els passa als menors no acompanyats, als venedors del "top manta" i hem entrat a les presons per conèixer les conseqüències de l'aillament. Hem parlat de les experiències sobre renda bàsica i la situació dels "sensellar" a Catalunya i a altres llocs del món, però també ens hem fixat en la problemàtica contaminació que es deriva de l'ús dels plàstics, la salvaguarda de la Costa Brava, la preocupant situació de l`¿us social del català o de l'etern atzucac dels ferrocarrils de rodalies. Hem estat al Tribunal Suprem seguint el judici del Procés, fins al moment de la sentència i atents a la resposta política i ciutadana que hi ha hagut. Tampoc ens hem oblidat de les tendències de la producció artesana i del consum de proximitat, dels mercats, ni de la crisi dels antibiòtics, els avenços en la lluita contra l'envelliment, les pseudoteràpies, els efectes del consum d'alcohol.

I tot això, sense deixar mai de tenir un ull posat en l'actualitat internacional i els canvis que s'hi produeixen. Hem donat a conèixer situacions de persecució política, desastres humanitaris i ecològics, conflictes i guerres però també hem donat a conèixer experiències i altres realitats que ben bé podrien ser les nostres.

I amb la celebració dels 35 anys del programa, el 19 d'octubre, encetem una etapa en què ens proposem més proximitat amb l'audiència a través d'una major presència a les xarxes socials. Som a Twitter, Facebook i a Instagram, per fer-vos saber el què fem però també per rebre les vostres crítiques i aportacions. Volem que la frase "això és un Trenta" o "això té un Trenta", que hem sentit a dir sovint, es converteixin en propostes de temes a tractar, perquè d'aquesta comunicació directa amb l'audiència en surti un diàleg sincer i constant que ens faci millors en tots sentits.

L'objectiu que ens hem marcat és aprofundir en la transparència en les formes de treball, la claredat en el missatge que traslladem a l'audiència i l'equilibri en els continguts que elaborem. Només amb aquestes premisses podrem seguir mantenint el lideratge del "prime-time" dels diumenges, amb uns índexs d'audiència i de qualitat altíssims. 

El que m'ha quedat molt clar en aquests dos anys llargs al capdavant del 30 minuts és que, tenir una gran capacitat de reacció a la immediatesa que exigeix l'actualitat i alhora fer un producte de molta qualitat, s'ha revelat com un binomi difícil. I aquest és el repte que l'equip del programa afronta cada dia per mantenir els estàndards que continuen fent del 30 minuts, un referent internacional del reportatge televisiu d'actualitat, després de 35 anys d'història.

Carles Solà

Director de 30 minuts