Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
"30 minuts": "La febre del Bitcoin

Bitcoin, diner del futur o bombolla especulativa?

El bitcoin és la criptomoneda més estesa i coneguda, i invertir-hi s'ha convertit en un fenomen que ha atret sobretot els més joves. Les fluctuacions del bitcoin han creat la idea que es poden guanyar diners de forma fàcil i ràpida, obviant els riscos que comporta. És el bitcoin el diner del futur o un actiu especulatiu que pot provocar una bombolla?

El bitcoin i les criptomonedes han esdevingut un fenomen social, sobretot entre els més joves. El 12% de la població adulta a Espanya ja posseeix alguna mena de criptomoneda, segons el Banc d'Espanya. Un fenomen que s'ha gestat durant la pandèmia i a plataformes com YouTube, Instagram i TikTok, on gurus de tots colors ensenyen els secrets del món cripto, i en molts casos, la seva vida de luxes gràcies al diner fàcil que hi guanyen. El fenomen genera esdeveniments massius com el de Badalona (al qual van assistir 9.000 joves) o la Bitcoin Week de Miami, on un equip del programa va viatjar a la gran fira mundial d'inversors, on es palpa la febre de la criptomoneda. L'equip  ha viatjat també al Salvador, on el bitcoin és ja moneda de curs legal, i ha recollit les advertències de directius del Banc Central Europeu sobre l'alt risc d'invertir en uns actius, afirmen, "tan perillosos com les hipoteques subprime", d'infausta memòria.

La Bitcoin Week de Miami a "La febre del Bitcoin", d'Iván Gutiérrez i Francesc Pou

 

Gairebé tothom té un familiar, amic o conegut que inverteix en criptomonedes, amb pocs o molts diners. L'augment del preu del bitcoin durant la pandèmia va fer que moltes persones s'interessessin per un món que fins fa poc era desconegut per a la majoria de la població. Ara es pot sentir parlar d'aquest tipus d'inversions en un cafè o al gimnàs, converses que podrien ser dignes de la pel·lícula "El llop de Wall Street".

 

Moltes persones han fet un canvi en la seva vida comprant i venent criptomonedes, o especulant amb actius digitals (NFT) (Reportatge "La febre del Bitcoin")

 

Aquests nous inversors ja no porten corbata i  poden ser mecànics, metgesses o dependents de supermercat.  A través de diferents històries es descobreix com moltes persones han fet un canvi a la seva vida comprant i venent criptomonedes, especulant amb actius digitals (NFT) o convertint casa seva en una "mineria",  havent invertit molts diners en la maquinària per generar nous bitcoins.  

 

Reportatge 'La febre del Bitcoin'
Hi ha qui, somiant en el diner fàcil que prometen els gurus de la criptomoneda, ha convertit casa seva en una mineria invertint molts diners en la maquinària per generar nous bitcoins (Reportatge "La febre del Bitcoin")

 

Però per què ja hi ha més persones a Espanya invertint en criptomonedes que no pas en un producte més segur i amb més trajectòria com un bo del tresor? La narrativa que acompanya el bitcoin com una manera de fer diner fàcil gràcies a les seves grans fluctuacions, obviant els potencials riscos, ha calat molt entre els joves, que havent crescut entre dues crisis, tenen poques esperances en un mercat laboral precari al qual cada vegada els és més difícil accedir.

Esdeveniments com el de Badalona, amb l'assistència de més de 9.000 joves, simbolitza l'atracció de tota una generació per aquest món. Actes on s'empra una forma de fer i una dialèctica que ve directament dels Estats Units, on en grans convencions com la Bitcoin Week de Miami, la fira més gran de la indústria, s'expliquen les meravelles de les criptomonedes i com pujaran fins al milió de dòlars el 2030. Tot plegat, en contraposició al diner tradicional com l'euro o el dòlar, del qual presagien la fallida a causa de la mala praxi dels bancs centrals. 

 

Les fluctuacions del bitcoin han creat la idea que es poden guanyar diners de forma fàcil i ràpida, obviant els riscos que comporta (Reportatge "La febre del Bitcoin")

 

Però el fenomen del bitcoin no només ha esclatat en grans convencions. A ciutats com Miami, les criptomonedes són cada vegada més presents. El món de l'esport n'és un bon exemple, i fins i tot estadis de l'NBA com el dels Miami Heat ara tenen nom d'empreses de criptomonedes, igual que el de Los Angeles Lakers. Fins i tot el mateix Barça va rebutjar un acord amb una empresa de criptomonedes com a patrocinador principal de la seva samarreta.

 

Al Salvador, un país on el bitcoin ja és moneda de curs oficial, els comerços estan obligats a acceptar aquesta criptomoneda. "30 minuts" investiga l'abast real del seu ús entre una població amb índexs aclaparadors de pobresa (Reportatge "La febre del Bitcoin")

 

Dins el món del bitcoin, també s'idolatra l'exemple del Salvador, com a nació abanderada d'una revolució a l'adoptar el bitcoin com a moneda de curs legal, és a dir, que tots els comerços l'han d'acceptar. El programa "30 minuts" ha estat testimoni al Salvador de com funciona el primer país que té una criptomoneda per llei.

 

Un reportatge de: Iván Gutiérrez i Francesc Pou
Imatge: David Bou
Producció: Jordi Campàs  i Hanneke Van Spaandonk
Muntatge: Papitu Serrahima

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut