35 aniversari del "30 minuts"

"30 minuts", 35 anys de prestigi a TV3

La celebració del 35è aniversari del "30 minuts" va reunir els tres directors que ha tingut el programa al llarg de la seva història, Joan Salvat, Eduard Sanjuán i Carles Solà, a més de reporters de l'àmbit internacional
El 35è aniversari del "30 minuts" va reunir Joan Salvat, Eduard Sanjuán i Carles Solà, a més de Sophie McNeill, Denis Delestrac, Natàlia Rodríguez i Mònica Planas
El 35è aniversari del "30 minuts" va reunir Joan Salvat, Eduard Sanjuán i Carles Solà, a més de Sophie McNeill, Denis Delestrac, Natàlia Rodríguez i Mònica Planas

L'acte, on Joan Salvat, Eduard Sanjuán i Carles Solà, els tres directors de l'espai "30 minuts", van bufar les espelmes d'un pastís de la casa Escribà per celebrar el 35è aniversari, va ser presentat pel director de TV3, Vicent Sanchis, i el cap d'Informatius de TV3, David Bassa.

Per Vicent Sanchis el reporterisme és un dels gèneres que donen entitat al periodisme. Va afegir que "és una preocupació dels que ensenyem periodisme el fet que en els darrers anys, massa sovint, el reportatge s'ha convertit en un dossier interessat i de part". Però també va assegurar que aquest no era el cas del "30 minuts": "Està bé poder reivindicar el periodisme de veritat que no es basa en cap dossier, que contrasta, que es pregunta, que no busca desprestigiar i que si partint d'una idea preconcebuda s'adona que s'equivoca, no li costa rectificar. Aquest és el cas del ‘30 minuts'. És el prestigi de TV3 i la dignitat del periodisme."

"Com a cap d'Informatius és un gran orgull saber que, després dels TN, la segona gran marca de TV3 és el ‘30 minuts'. TV3 va néixer el 1983, i el 1984 ja es creava el ‘30'. No hi ha cap altra marca que hagi aguantat, setmana rere setmana, durant 35 anys en el ‘prime time'. Molt poques televisions ho poden dir d'un programa seu i encara menys arriben a la xifra dels 35 anys. I no només fent periodisme, sinó fent periodisme d'investigació i sabent-se adaptar als nous ritmes de la societat", va dir el cap d'Informatius de TV3, David Bassa. "I no està gastat, està en bona forma, sense signes d'esgotament, amb audiències rècord que s'han anat succeint un reportatge rere un altre, amb alguns que han arribat a xifres d'un Barça-Reial Madrid i amb una gran incidència en el debat públic. Després dels telenotícies és, sens dubte, la marca més forta de TV3", va afegir.

Després d'un vídeo que resumia els molts reportatges que s'han emès en aquests 35 anys, va arribar el debat "3 directors, 3 mirades a la història del "30 minuts", amb la participació de Joan Salvat, Eduard Sanjuán i Carles Solà, moderat per Ariadna Oltra. La conversa es va centrar en les experiències de tots tres al capdavant de l'espai i algunes claus de l'èxit dels treballs que s'havien fet.

Joan Salvat va estar 24 anys, de 1984 a 2008, al capdavant de la direcció del programa. Per ell és "el record d'una època daurada": "Si en aquell moment m'haguessin dit que arribaríem fins aquí, no m'ho hauria cregut. Va començar com un repte, i sincerament pensava que no duraria més enllà d'un any, i n'ha durat 24". "Descobrir el món als espectadors de TV3 era l'obsessió en una època amb molts canvis sociopolítics", va recordar Joan Salvat.

Salvat va recordar que el programa es va començar a emetre en divendres, llavors els reportatges duraven 3 o 4 minuts. Després es va passar a emetre'l els dissabtes abans del telenotícies i finalment va passar als diumenges, després dels telenotícies, on s'ha quedat.

Eduard Sanjuán va ser el segon director del "30 minuts", del 2008 al 2017. "La primera gran assignatura d'un director d'aquest espai és saber que és un ‘30 minuts'. Que és un reportatge, que no és un documental, que no és una crònica llarga o una notícia del telenotícies allargada", va afirmar Sanjuán. "Un reportatge ha de poder dividir-se en seqüències, tenir seguiment de personatges, que aquests tinguin força, que la realitat es desdobli en diferents angles, que mostri diferents veus... però tampoc hi ha cap fórmula perfecta, pots tenir tot això i no ser un bon reportatge."

"La mirada del ‘30 minuts' és observacional", va afegir Carles Solà, actual director de l'espai: "Observem la realitat perquè el nostre públic reflexioni. L'espai busca anar més enllà del que es veu cada dia a la tele, als informatius." Solà, que s'encarrega de la direcció des del 2017, va parlar d'un canvi d'enfocament "per encarar els conflictes socials, la crisi climàtica i centrar-se en la gent més vulnerable de la societat."

Solà va agrair també la feina dels "equips que ho donen tot, reportatge rere reportatge, que reneixen com aus fènixs després de cada un per continuar amb el següent".

Després de bufar les espelmes del pastís i brindar amb cava pels 35 anys, es va encarar un segon debat, "El futur del reporterisme i del periodisme d'investigació", amb Sophie McNeill, reportera del programa "Four corners" d'ABC Austràlia; Denis Delestrac, director i productor de reportatges i documentals que se centren en els impactes ecològics, socials i polítics relacionats amb el medi ambient, i Natalia Rodríguez, autora de reportatges i documentals per a ARTE i France Télévision. La conversa va ser moderada per Mònica Planas.

Natalia Rodríguez va afirmar que és "el pitjor i el millor moment del reporterisme": "Hi ha plataformes amb una difusió extraordinària per als treballs però s'ha de pagar un preu. Hi ha possibilitats de fer reportatges, de finançar-los, però en una societat que confon informació amb opinió". També va afegir: "Una història l'entens quan et poses en la pell del que ho viu. En un reportatge tenir un gran personatge és un gran tresor." Rodriguez es va mostrar molt categòrica: "Existeix el periodisme honest. No existeix el periodisme objectiu, sempre és subjectiu."

Denis Delestrac va dir que "si treus la passió de l'equació en un treball tot cau": "No ho fas per diners. El documental informatiu té una intenció per part del director que, qui ho vegi, tingui ganes de canviar alguna cosa, de generar moviment." Delestrac també va afegir que era "un luxe tenir un ‘30 minuts'". "Hi ha poques televisions que tinguin programes de documentals o reportatges en ‘prime time'", va afegir.

Sophie McNeill va afirmar que "tot s'ha de recomprovar 3 vegades abans de començar a gravar": "És per això que la gent sap que el que surt a ‘Four corners' és cert". Ella mateixa va dir que "el món connectat ens fa més responsables, no pots rodar, marxar i perdre de vista les persones afectades per un tema": "Sempre has de retre comptes. No són només històries, són gent real, persones que m'han confiat la seva vida i el meu treball pot fer que visquin o morin, i això et fa implicar". Per ella, actualment les notícies fan por, per això el nou repte és evolucionar cap a una mena de reportatges que també mostrin solucions als problemes que plantegen.

tv3.cat/30minuts

facebook.com/30minuts

twitter.com/30minuts