"Sense ficció" estrena "Les rondes, parc nacional"

Demà, a les 21.55, "Sense ficció" estrena "Les rondes, parc nacional", una producció de TV3, dirigida per Josep Rovira. El documental vol ser una radiografia de les rondes de Barcelona. Unes infraestructures per les quals milers de conductors es desplacen cada dia i on molts professionals treballen per vetllar pel seu manteniment i per la resolució de les incidències que hi ha.

Hi circulen tants vehicles i hi passen tantes coses cada dia que per molts les rondes són una mena de parc nacional on conviuen diverses espècies de manera més o menys pacífica.

I és que vint-i-cinc anys després de la inauguració, les rondes són l'obra civil més gran i, sens dubte, la més utilitzada pels ciutadans de tota la gran regió metropolitana que envolta Barcelona.

Per la majoria dels centenars de milers de ciutadans que hi transiten cada dia, aquest anell circulatori és una autopista urbana, el lloc per on es passa amb més o menys lentitud o fluïdesa, depenent del trànsit o de les incidències del moment.

Però vistes des de dins i acompanyant, tal com es fa en el documental, la gent que hi treballa, les rondes són molt més que prop de 40 quilòmetres d'asfalt i formigó. Són un món en petit, descrit, per alguns com un parc temàtic amb habitants i espècies ben diverses que hi flueixen cada dia d'una punta a l'altra.

I aquesta és la proposta del documental, que se centra en aquestes singularitats que es prodiguen diàriament i que posen a prova la diligència de la Guàrdia Urbana o d'un equip d'enginyers responsables del seu manteniment.

El documental també retrata altres curiositats, com un grup de timbalers que s'arreceren sota un Scalextric de la Barceloneta per assajar sense molestar els veïns; l'existència d'una penya blaugrana emplaçada just a sota mateix del nus de la Trinitat, o la moda de parelles de nuvis xinesos que trien els llacs artificials i els ponts de fusta del tros de les rondes que passa per la Vila Olímpica, tot buscant el millor fengshui i la bona sort per fer les fotos de l'àlbum de casament.

I mentre es visiten aquests espais sorprenents, el que es pretén també és recordar el passat d'aquest cinturó, analitzar-ne el funcionament actual, amb una densitat de trànsit que sovint frega el col·lapse i, sobretot, posar el punt de mira en el paper que es vol que tinguin en el futur de la mobilitat de Barcelona i de la seva gran àrea urbana. Per això, també hi han participat enginyers i especialistes en mobilitat de diverses institucions del país.

El documental s'ha rodat al llarg d'unes cinc setmanes, en què s'ha filmat el dia a dia d'aquest anell circulatori: des d'embussos fins a controls d'alcoholèmia i llocs desconeguts per a la majoria d'usuaris. També s'ha filmat des de l'aire, amb càmeres d'alta resolució que han proporcionat imatges impactants i inèdites de la circulació i de tota l'àrea urbana.

Per realitzar aquesta producció, s'ha comptat amb la col·laboració dels serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, la Guàrdia Urbana, el Servei d'Emergències Mèdiques de Catalunya, el Servei Català de Trànsit, l'àrea metropolitana de Barcelona, el RACC, la Penya Motorista de Barcelona, l'Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera, el monestir de Pedralbes, l'Arxiu Històric de Nou Barris, la Penya Barcelonista de Trinitat Vella, a més de diversos ciutadans i associacions de veïns.

tv3.cat/senseficcio

facebook.com/senseficcio

twitter.com/senseficcio

Anar al contingut