Ludovic Morlot, director titular de l'OBC (Foto de Lisa Marie Mazzucco / L'Auditori)
Ludovic Morlot, director titular de l'OBC (Foto de Lisa Marie Mazzucco / L'Auditori)

Ravel i Mahler posen el punt final als concerts matinals de l'OBC d'aquesta temporada, en directe a Catalunya Música   

Aquest diumenge, 28 de maig, a les 11.00, Catalunya Música connectarà en directe amb L'Auditori de Barcelona per transmetre el concert matinal de l'OBC. Els músics de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) sota la direcció del seu titular, Ludovic Morlot, interpretaran la suite "Le tombeau de Couperin", de Maurice Ravel, i la Simfonia n. 5 en do sostingut menor, de Gustav Mahler. Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives.   

L'últim concert matinal de l'OBC de la temporada inclou dues obres que giren al voltant del tema de la mort i el retorn, el fil conductor que enguany ha marcat la programació de l'orquestra: la suite "Le tombeau de Couperin", de Maurice Ravel, i la Simfonia n. 5 en do sostingut menor, de Gustav Mahler. 
 
Maurice Ravel va concebre el seu últim recull de peces per a piano, la suite "Le tombeau de Couperin", com una suite francesa. Però no va ser fins més tard, quan amics joves de Ravel van començar a morir a les trinxeres durant la Gran Guerra, que l'obra va adquirir la importància commemorativa que té. Ravel va estar exempt del servei militar obligatori per motius de salut. Malgrat tot el març del 1916, quan tenia 40 anys, va decidir anar al front per fer de conductor de camions i ambulàncies, però al cap d'uns mesos va emmalaltir. Mentre es recuperava a París va completar una suite per a piano. Ravel va dedicar cadascun del sis moviments de la suite a un amic mort en el camp de batalla. La suite la va estrenar la pianista Marguerite Long l'11 de abril del 1919. Tres mesos mes tard el compositor francès va orquestrar quatre del sis moviments.  
 
L'any 2013 el compositor britànic Kenneth Hesketh va orquestrar les dues peces per a piano que Ravel va descartar. Dos moviments que han estat inclosos en el programa del concert d'aquest cap de setmana, completant d'aquesta manera la seqüència origina
 
El concert culminarà amb una de les obres mestres del simfonisme postromàntic. Gustav Mahler va començar a compondre la seva cinquena simfonia l'any 1901. Havia estat un període convuls per al compositor austríac. El febrer d'aquell mateix any, després de dimitir com a director de l'Orquestra Filharmònica de Viena, va patir una hemorràgia gairebé mortal. Pràcticament a la vegada va conèixer la que seria la seva futura esposa, Alma Schindler, de qui es va enamorar perdudament. Tot plegat va deixar una empremta inesborrable en el caràcter de la seva cinquena simfonia. Des de la marxa fúnebre que obre el primer moviment i amb la qual evoca la seva obsessió permanent per la mort, passant per la compassió i la desolació del segon moviment i el cèlebre "Adagietto", que no és res més que una meravellosa cançó d'amor sense paraules a Alma Mahler, per acabar amb el triomf de la fe, de l'esperança i l'amor. Un final vigorós i alegre que tancarà les transmissions del concert matinal de l'OBC d'aquesta temporada a Catalunya Música. 
 
L'àudio a la carta d'aquest concert estarà disponible durant un mes al web de Catalunya Música

catmusica.cat
catradio.cat/catalunya-musica/concerts
twitter/catalunyamusica
instagram/Catalunyamusica
facebook/catalunyamusica

 
 
 
Anar al contingut