Núria Llorach anuncia que els mitjans de la CCMA deixaran d'emetre publicitat d'apostes i jocs en línia

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach; el director de Televisió de Catalunya, Vicent Sanchis, i el director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, Saül Gordillo, han comparegut aquest matí davant de la Comissió de Control de l'actuació de la Corporació al Parlament de Catalunya.

A la comissió, Núria Llorach, vicepresidenta de la CCMA, ha anunciat que TV3 i Catalunya Ràdio no emetran publicitat d'apostes i jocs en línia: "És un tema que ens preocupa i ens ocupa. Per això, a partir del 30 de juny no s'emetrà publicitat de joc i apostes en línia a cap mitjà de la CCMA". Llorach també ha demanat que s'avanci en una regulació que protegeixi l'audiència més vulnerable davant dels riscos d'addicció d'aquesta mena de productes, i ha afegit que "mentre això no arribi, la CCMA entoma la petició del Consell de l'Audiovisual (CAC) i del Col·legi de Metges de Catalunya, i eliminarem aquest tipus de publicitat dels mitjans", tal com demanava també la resolució 220/XII, de 20 de desembre de 2018, del Parlament de Catalunya sobre la protecció dels Infants.

El CAC, al seu informe d'"Anàlisi de la presència de continguts de promoció del joc i les apostes en línia" indica que el 45,3% dels anuncis de jocs i apostes en línia s'emeten en horari protegit a la televisió, amb estratègies molt agressives de captació de clients. També recull que gairebé el 40% dels jugadors patològics s'inicia abans dels 18 anys. En horari protegit, nens, adolescents i joves són exposats a aquests missatges, ja que la regulació audiovisual actual en permet la difusió en franges d'emissió d'esdeveniments esportius. En aquest sentit, la resposta de la Corporació ha estat "traslladar a la nostra direcció de Màrqueting i Vendes la indicació d'evitar l'emissió de publicitat sobre joc i apostes en línia als mitjans de la Corporació acabada aquesta temporada".

Sobre la passada campanya electoral a les eleccions del 28A, Llorach ha explicat que s'ha hagut d'anar canviant la cobertura davant dels recursos interposats a la Junta Electoral, i ha demanat, de cara a la pròxima campanya, que "els professionals puguin treballar amb la màxima llibertat". En aquest sentit, el director de TV3, Vicent Sanchis, ha qualificat com a "paradoxal" la diferència de criteris de la Junta Electoral de Barcelona respecte la Junta Electoral Central sobre la programació de la tv pública en campanya, amb resolucions controvertides com, per exemple, la del Sense Ficció "Un procés dins el procés".

Sanchis també ha defensat, novament, l'humor del "Polònia", com "un dels millors programes que es fan en aquesta part del món" i ha felicitat els responsables de la nit electoral deTV3, per fer un programa excepcional: "El balanç periodístic és més que positiu, no només per l'audiència, que va arrasar, sinó també per la realització, amb un grafisme impactant".

Pel que fa a les pròximes eleccions municipals i europees, la vicepresidenta de la CCMA ha explicat: "Encarem dues noves eleccions complexes i les considerem una prioritat informativa". Ahir el Consell de Govern de la CCMA va aprovar el Pla de Cobertura del qual Llorach n'ha destacat especialment els debats: "El debat amb els candidats a les eleccions europees, que es farà el 14 de maig, serà moderat per Xavi Coral i el de l'Ajuntament de Barcelona, el 21 de maig, per Ariadna Oltra". Tots seran a les 10 de la nit, emesos en directe de forma simultània a televisió, ràdio i als mitjans digitals.

Llorach també ha presentat com a novetat els debats territorials de Catalunya Informació, amb els candidats i candidates als ajuntaments de Girona, Lleida i Tarragona: "Serà la primera vegada que es faran per a tot Catalunya, en directe i amb públic". En les desconnexions del canal 3/24 i Catalunya Informació per a la Vall d'Aran s'emetrà un debat amb els candidats i candidates al Consell General i, a més, Catalunya Informació n'oferirà un amb els candidats i candidates a l'Ajuntament de Vielha.

En relació a la problemàtica de l'IVA, Llorach ha anunciat: "Hem demanat a la Dirección General de Tributos una prorrata d'afectació menys gravosa que permetria passar dels 18,2 milions de despesa actual a 4,2 milions".  Això suposaria una reducció molt important de la despesa d'IVA, a partir de l'aplicació d'un nou criteri per determinar el percentatge de deduïbilitat de l'IVA, en base a la transcendència comercial dels canals de televisió i ràdio. Tot i així, per fer front a la part no deduïble de l'IVA, ha insistit: "Continua essent urgent l'aportació extraordinària".

Per la seva banda, el director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, Saül Gordillo, ha remarcat que tot i l'excepcionalitat de la campanya, s'ha fet una bona feina: "La nit electoral, 415.000 usuaris únics van seguir la informació al portal de la CCMA, més del doble que en les anteriors eleccions al Congrés". Gordillo ha manifestat el compromís constant de Catalunya Ràdio amb l'esport femení, arran de la pregunta sobre la transmissió de la final de la Lliga de Campions femenina de futbol, que jugaran el Barça i l'Olympique de Lió a Budapest el 18 de maig, a les 18.00. També ha valorat els resultats de l'EGM: "L'audiència de Catalunya Ràdio creix un 16% i trenca el seu rècord històric; som l'emissora que més ha pujat en l'última onada"

ccma.cat

 

Anar al contingut