Núria Llorach alerta que la nova llei espanyola de comunicació audiovisual suposa un gran risc d'involució

La vicepresidenta i presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, el director de Televisió de Catalunya, Vicent Sanchis, i el director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, Saül Gordillo, han comparegut aquest matí davant de la Comissió de Control de l'actuació de la Corporació al Parlament de Catalunya.  

"Altament preocupant". Amb aquestes paraules, la vicepresidenta de la CCMA, Núria Llorach, s'ha referit a l'avantprojecte de llei general de comunicació audiovisual espanyola, que ha de transposar la Directiva 2010/13/UE. Llorach ha posat l'alarma en els àmbits competencial, de finançament i lingüístic.   

Llorach ha explicat que des de la CCMA "no ens conformem, no podem estar d'acord amb aquest segona proposta que planteja el govern espanyol" i ha informat que "tant en la primera informació pública de l'avantprojecte de llei com ara, en la segona, hem proposat al govern un total de 28 al·legacions per ser presentades a la Secretaria d'Estat al text".  

El detall de les al·legacions correspon, entre altres aspectes, a la defensa del caràcter de la CCMA com a servei públic, que l'avantprojecte tendeix a diluir, "fet que pot comportar fins i tot riscos fiscals". Es reclama també el mateix tracte que rep RTVE pel que fa a la reserva d'espai radioelèctric, ja que "l'avantprojecte garanteix aquest espai a RTVE i a ningú més, i això representaria un gran risc per a les emissions de la CCMA en les futures reordenacions de freqüències, a mesura que avanci el desplegament del 5G".  

En matèria de finançament d'obra europea i llengua catalana, la CCMA proposa augmentar la contribució prevista dels operadors privats, del 5 al 10%, més d'acord amb el que passa als altres països europeus: "L'avantprojecte preveu que hi destinin el 5% dels ingressos, mentre que els operadors públics hi haurien de destinar el 6%, com ara".   

Per Llorach, cal protegir la Generalitat de la invasió de competències en l'organització de la prestació del servei públic de comunicació audiovisual, que implica la definició del mandat marc o el contracte programa, per exemple.  

Pel que fa a la situació econòmica a la CCMA, la vicepresidenta ha reafirmat que, "amb un escenari de pressupost prorrogat del 2020 que no té en compte la caiguda dels ingressos publicitaris a causa de la pandèmia, les aportacions inicialment previstes per part de la Generalitat resulten insuficients". I ha detallat que "tot i ajustar la despesa al pressupost, la previsió de tancament presenta un dèficit de 7 M€ si no es rep l'aportació de la Generalitat sol·licitada que permeti compensar aquesta davallada dels ingressos". És per poder mantenir allò que hem tingut a la graella fins ara.

Sobre el programa "Bricoheroes" i l'expedient del CAC que advertia que hi havia errors en la inserció de la publicitat , el director de TV3, Vicent Sanchis, ha explicat: "És un programa concebut per a YouTube i el vam passar per la TDT, en què les circumstàncies són diferents". Ha anunciat que se n'està enregistrant la tercera temporada: "Tindrem en compte el que ens han dit." Pel que fa al contingut del programa i a determinades expressions, Sanchis ha explicat: "És humor, ironia, paròdia... És un programa transgressor i el que s'hi diu no es pot treure de context." A més, ha destacat: "Ens està funcionant molt bé amb públic jove, que és el que buscàvem." 

Sobre el mateix tema, Núria Llorach ha recordat que el Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) ha definit, reiteradament, el tractament humorístic com "una forma d'expressió artística i crítica social que, amb un contingut inherent d'exageració  i  distorsió  de  la  realitat,  persegueix,  naturalment,  la  provocació i l'agitació." I hi ha afegit: "No es limitarà la llibertat d'expressió d'un programa d'humor com ‘Bricoheroes'."

Preguntat per l'àmbit de la ficció, el director de TV3 s'ha mostrat molt satisfet dels resultats i la qualitat de "Moebius" i dels bons resultats i lideratge ininterromput de "Com si fos ahir", líder ininterromput de la franja i "que tindrà nova temporada", ha dit Sanchis. Ha detallat les pròximes novetats, com "Buga Buga", "Cucut"... i ha destacat que es preparen més produccions amb IB3 i À punt. Sanchis ha recordat, però, la falta de pressupost: "Hem pogut i podem fer programes gràcies a les crides amb el Departament de Cultura de la Generalitat."

Al seu torn de respostes, Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, ha explicat els bons resultats en l'àmbit digital de TV3, amb 50 mesos consecutius de lideratge a internet, i el creixement del 16% de Catalunya Ràdio respecte del mateix mes de l'any passat. Arribat a aquest punt ha comentat: "La nostra estratègia està tocant sostre, ens cal més inversió pressupostària per tirar endavant."

Gordillo també ha avançat algunes claus de la reformulació de Catalunya Ràdio, després dels resultats de l'últim EGM: "Hem detectat que l'oient ha buscat més l'entreteniment que la informació." Per aquest motiu, es fa una reformulació de la tarda: "Hem buscat l'equilibri entre el format informatiu i l'entreteniment, amb Òscar Fernández i Elisenda Carod, respectivament, i on continuarà col·laborant Empar Moliner." Entre altres novetats també ha destacat la incorporació de Quim Morales, "que comptarà amb dos talents que ja té la casa, com Joel Díaz i Charlie Pee".

ccma.cat    

Anar al contingut