La guerra de l'IVA obre un nou front a la CCMA

La vicepresidenta i presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach; el director de Televisió de Catalunya, Vicent Sanchis, i el director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, Saül Gordillo, han comparegut aquest matí davant de la Comissió de Control de l'actuació de la Corporació al Parlament de Catalunya.

Núria Llorach ha explicat les conseqüències d'una nova fase de la "guerra de l'IVA": "El 23 de juny vam rebre la comunicació de l'inici d'actuacions per l'IVA del novembre del 2017 a l'abril del 2020, per les quals han quedat aturades les sol·licituds del retorn de l'IVA entre novembre del 2017 i desembre del 2018, per un import de 17 milions". Alhora, ha afegit, Hisenda no està retornant les liquidacions mensuals, cosa que suposa en aquests moments "un deute de 5,7 milions, que anirà  augmentant mes a mes".

"Aquesta actuació d'Hisenda genera greus problemes de tresoreria a la CCMA", ha afegit la vicepresidenta de l'ens públic. A més, ha explicat que aquestes actuacions s'afegeixen a la reclamació del pagament de l'IVA de les subvencions públiques rebudes entre gener del 2015 i octubre del 2017, per una quantitat total de 124,7 milions, i per a la qual la Corporació ha interposat una reclamació.

Llorach ha actualitzat les dades sobre la situació econòmica i financera: "La CCMA es veu afectada per una forta caiguda dels ingressos publicitaris, que s'estima en 13,7 milions respecte a la previsió en el pressupost". Amb aquesta perspectiva, el Consell de Govern va acordar fa mesos l'aplicació d'un pla de contenció molt rigorós. Actualment, "es preveu tancar l'exercici amb un dèficit pressupostari d'1 milió d'euros aproximadament, una xifra que pot fluctuar per la recuperació de la publicitat".

L'efecte negatiu d'aquesta situació sobre el sector audiovisual en aquest any tan complex es veu, en part, pal·liat pel conveni amb el Departament de Cultura, amb l'objectiu de fomentar noves obres audiovisuals, per valor de 6 milions, i també per l'aportació extraordinària de la Generalitat, per valor d'1,5 milions: "Gràcies a aquest ajut, al gener tindrem estrenes a la graella de TV3", ha informat la vicepresidenta en la seva resposta.  

Núria Llorach ha volgut destacar la importància del lideratge i els resultats de TV3 els últims anys: "Des que l'any 2009 TV3 va recuperar el lideratge, no l'ha perdut, al contrari, des del 2016, TV3 ha augmentat la seva quota de pantalla any a any, i ha augmentat també la distància amb la competència, i això mentre ha vist caure els recursos disponibles en més d'un 30% en general i en més d'un 60% pel que fa a continguts audiovisuals".

I ha enllaçat: "La llengua i la cultura, i el talent del sector audiovisual al nostre país, requereixen d'una plataforma d'impuls potent. I la Corporació ha de jugar amb força aquest paper".

Sobre l'ús del català i el castellà a la CCMA, que ha generat controvèrsia entre els grups parlamentaris, Núria Llorach ha recordat que la llengua catalana és, per llei, la llengua institucional a la CCMA, i la seva promoció, una missió essencial. També n'ha parlat Vicent Sanchis, director de TV3: "La CCMA té detallat quin ha de ser l'ús correcte de la llengua, a través d'una eina, el Llibre d'Estil, i vetllem perquè s'acompleixi".

Preguntat sobre la llengua que han d'utilitzar els tertulians, Sanchis ha explicat que el Llibre d'Estil referencia que en igualtat de mèrit i qualitat "preferim tertulians que parlin català" i ha confirmat que aquesta instrucció s'està complint. Ha destacat que TV3 i Catalunya Ràdio tenen un gran repte en la promoció i difusió del català: "Tenim una funció que no té assignada cap altre mitjà públic de Catalunya en l'àmbit audiovisual, i per tant ho hem de fer sols enmig d'un desert sense tenir ningú que ens acompanyi".

En el seu torn, Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, s'ha mostrat molt satisfet de l'arrencada de temporada de la ràdio pública: "Venim d'un estiu molt satisfactori. Hem tingut el millor agost en consum digitals, amb més de 700.000 usuaris únics, i ara tenim una graella competitiva; n'estem molt orgullosos". Ha explicat que s'ha equilibrat la presència dels esports a la graella, s'ha incrementat l'humor, els continguts culturals i s'han creat nous espais destinats al públic infantil o juvenil, com "Kids XS" o "Adolescents XL".  

ccma.cat

 

Anar al contingut