Els secrets de l'èxit de les nits electorals de TV3

En les passades eleccions del diumenge 26 de maig, TV3, la televisió pionera a Espanya, des de fa més de 15 anys, amb l'ús de la realitat augmentada, va tornar a liderar l'audiència del dia de manera destacada, amb una quota del 20,9%, el millor resultat en unes eleccions municipals des del 2003. La cadena va aconseguir més de 3 milions d'espectadors acumulats durant les més de 7 hores d'emissió.

TV3 va tornar a demostrar que innovar i sorprendre no està allunyat del periodisme de qualitat i la informació veraç. Les claus de l'èxit de TV3 en la creació de programes electorals les trobem, principalment, en l'eficàcia i el rigor informatiu en el tractament de les dades i en l'excel·lència en l'ús de les eines de tecnologia virtual HDVG d'Orad-Avid.

"E19: especial eleccions" és un dels programes de referència de TV3, juntament amb La Marató i els butlletins informatius. Dirigit per Dani Bramon, realitzat per Paulí Subirà i presentat conjuntament pels periodistes Ramon Pellicer i Lídia Heredia, al plató principal, i per Núria Solé, Carles Prats i Raquel Sans, al plató virtual, el programa va tornar a ser el més vist a Catalunya, amb una quota del 20,9%, el millor resultat en unes eleccions municipals des del 2003.

La creació de l'"E19: 26M" va suposar la coordinació, abans i durant el programa, d'onze especialistes de l'equip de realització i realitat augmentada, dinou a l'equip de dades, vuit a la producció i prop de 150 professionals als equips de redacció i producció. Una feina que es va veure recompensada amb la resposta indiscutible de l'audiència, que, un cop més, va confiar en TV3 per informar-se, en una important i complexa jornada electoral. El grup de la CCMA, amb una quota del 26%, va liderar davant dels altres grups de comunicació. 3.252.000 espectadors van connectar en algun moment amb TV3 i el 3/24, i el minut més vist va ser a les 22.21, amb 1.303.000 espectadors i un 39,2% de quota.

Les millors audiències digitals a la CCMA

En aquests darrers comicis, TV3 va voler donar més importància a la "second screen". La idea era que l'espectador pogués seguir la televisió mentre mirava l'iPad o el mòbil, per ser partícip de contingut complementari. "Dos Instagrams ‘live' per conèixer com es fa per dins el programa, i la possibilitat de rebre els ‘push' (notificacions) electorals amb els últims resultats, basats en la geolocalització, són alguns dels exemples d'aquest valor afegit que aporta la segona pantalla", explica Dani Bramon, director del programa "E19: 26M". "A més, s'està començant a treballar amb ‘big data' de tal manera que es poden anar creant dades de la població (atur, edat, etc.) amb els resultats obtinguts", destaca Bramon.

Aquesta nova forma d'informar-se, que va més enllà del programa televisiu, va ser tot un èxit. 490.000 usuaris únics van accedir als seus continguts a mitjans digitals, una xifra un 37% superior a la registrada el 28A. L'app del 3/24 també va registrar una audiència de 82.000 usuaris únics, un 50% per sobre de la mitjana, i l'app de TV3 va tenir 60.000 usuaris únics, una xifra que suposa un 90% per sobre de la mitjana diària. A Twitter, l'especial de les eleccions va registrar 15.000 missatges i va ser el quart programa de televisió més comentat del dia a tot Espanya.

Pioners en l'ús de la realitat virtual augmentada

Fa més de 15 anys, el 2003, amb les eleccions municipals i autonòmiques, TV3 es va convertir en la televisió pionera a Espanya en l'ús de gràfics de realitat augmentada en temps real. Alhora, el mateix 2003, TV3 va assumir, per primera vegada, la gestió pròpia de dades.

El 2010, en les eleccions al Parlament de Catalunya, TV3 i el canal d'informació 24 hores, 3/24, van crear la marca "e", d'"especial eleccions", amb un equip de professionals que des de llavors treballa de forma cohesionada per seguir evolucionant programa a programa. El director d'informatius de TV3, David Bassa, explica que "es tracta d'un equip i un format estable des de fa anys. En aquest sentit, vam seguir l'estratègia de la BBC: el seu programa d'eleccions fa molts anys que funciona i va evolucionant sobre la mateixa base. Així, l'espectador aprèn a interpretar la teva forma (com a mitjà de comunicació) d'explicar les dades i mantens aquesta essència".

Dani Bramon explica que "a partir d'estudis qualitatius que es van fent sobre les percepcions dels espectadors en aquest tipus de programes, es va veure que la gent no entenia les informacions que s'explicaven en època d'eleccions, i es va buscar un nou sistema i una altra forma de treballar, on l'audiència s'acostumés a entendre les dades de manera pedagògica, amb l'ajuda de les eines de realitat virtual." Bramon també posa èmfasi en la importància constant del rigor informatiu. "Sobretot, el que més ens preocupa és la informació; no ens podem permetre que hi hagi cap dada incorrecta en tota l'emissió del programa", destaca Bramon.

El 2012, TV3 va fer un pas endavant per crear la careta inicial del programa enregistrant amb drons i traslladant-se al Parlament de Catalunya. Es va decidir treballar amb la realitat augmentada sobre l'hemicicle –un escenari real–, en una aposta sense precedents. "Ens hauria agradat tornar a gravar, els anys següents, amb realitat augmentada dins de l'hemicicle, però només ho vam poder fer el 2015. Suposava un gran muntatge i, a Catalunya, la situació política es va precipitar. Ja no hi havia eleccions cada 4 anys com és habitual i no podíem fer sempre un desplegament d'aquestes proporcions, ‘ocupant' i convertint el Parlament en un plató de televisió durant tants dies", explica Bramon.

El 2015, TV3 va marcar un punt d'inflexió i innovació, amb l'ús que va fer de la realitat augmentada, fet que va quedar confirmat amb la nominació als Premis Europeus TVB Awards, on va quedar finalista al costat de televisions com la BBC o Skynews. A partir d'aquest moment, TV3 ha rebut nombroses visites de televisions internacionals.

El mateix 2015, TV3 també va dissenyar un robot que d'alguna manera substituïa els periodistes i que generava titulars. Es tracta d'un algoritme que gestiona una gran quantitat de dades i que, un cop programat amb dades preenregistrades abans per l'equip de professionals del programa, és capaç d'escriure un titular que resumeixi el resultat de cada un dels 947 municipis catalans. "Aquest robot s'havia utilitzat en altres països per generar titulars econòmics o d'esports, però no s'havia utilitzat abans per generar titulars en l'àmbit electoral", destaca Bramon. "Gràcies a aquesta tecnologia –explica també David Bassa, cap d'informatius de TV3–, no només podem actualitzar automàticament tots els municipis i comarques durant el programa, sinó sobretot al portal i a les xarxes. En aquest sentit, el volum d'informació immediata que gestionem i oferim és clarament superior a la resta de mitjans de comunicació. És el nostre valor afegit: la capacitat d'explicar a tota l'audiència, a tota la població catalana, els resultats de tot arreu. Visquis on visquis, saps que a TV3 serem els primers a informar-te dels teus resultats, i ho fem a través de totes les plataformes", acaba Bassa.

Novetats de l'"E19"

Després del macroprograma de televisió que TV3 va fer el 28 d'abril, semblava impossible que pogués superar-se de nou. I un cop més, l'"E19: 26M" ha estat un referent. TV3 ha fet un ampli seguiment del que passava a Catalunya i Europa amb connexions amb les seus de tots els partits i el centre de dades, amb un equip de redactors, productors i grafistes que interpretaven totes les dades que els anaven arribant a temps real, i amb un seguiment constant de les xarxes socials, a més de diverses taules de debat amb experts i analistes polítics.

  • Un control específic pel grafisme virtual

"E19: 26M" ha mantingut la mateixa estructura dels anteriors programes electorals i s'ha dividit en quatre grans blocs: "el compte enrere", "els sondejos", "els resultats" i "l'anàlisi". Però ha evolucionat cap a una nova forma de treballar més eficaç que ha permès a l'espectador concebre les dades de manera molt clara i entenedora. Una d'elles ha estat afegir-hi una nova sala de control. Paulí Subirà, director de realització del programa "E19" explica: "Ens centrem en allò que hem fet en altres programes, intentant millorar el que no ha sortit bé, o el que creiem que podem fer millor, però òbviament sempre buscant noves formes de mostrar a l'espectador el que es vol informar. S'ha de pensar primer en els que ens miren. Per això en aquest programa hi ha tres sales de control, i una és específica per als grafismes". Com ja es va fer el 2015 a les eleccions al Parlament de Catalunya. Més enllà dels dos controls que s'han utilitzat, el control principal, on arribaven els més de 60 senyals exteriors i on hi ha "robot de dades", i el segon control, situat al plató principal on hi ha la taula d'anàlisi, s'ha creat un tercer control. "Es va tornar a treballar, però aquest cop a les instal·lacions de TV3, amb un control exclusiu especialitzat en grafisme, que funcionava com a sala de realització centrada a generar visualment les dades que es projecten al plató virtual de realitat augmentada", destaca Paulí Subirà. "Vam disposar un equip de 10 persones treballant al control de grafisme. El fet de tenir una persona de grafisme i un redactor encarregats de subministrar, testejar, assistir cada un dels presentadors, facilita poder treballar de forma separada cada ‘set' de realitat virtual augmentada. Vam veure que era la solució per poder provar l'escena específica mentre el programa estava en marxa amb els altres presentadors", acaba Subirà.

  • El "pactòmetre"

Una altra novetat d'aquest 2019 ha estat la creació, per primer cop, d'un "pactòmetre" per municipis, que ha permès saber qui podria ser alcalde o quines majories calien per fer alcalde cada candidat. Alhora, aquest "pactòmetre" també ha permès fer una comparació amb els resultats d'anys anteriors.

  • Creativitat i imaginació per crear nous escenaris

El 26 de maig tornava a ser una data clau, i TV3 va voler sorprendre incorporant també escenaris nous, mitjançant la realitat augmentada. Entre ells, un "ascensor" millorat –respecte al del 28A–, que va pujar una planta més per interpretar els resultats europeus. I una planta de les municipals, que fins i tot, permetia entrar de forma virtual dins de la sala de plens dels ajuntaments de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida.

L'equip de grafisme virtual a temps real de TV3 compta amb alguns dels millors experts en aquest camp d'Europa. El programari de control sobre les màquines de grafisme és propi i està creat per un enginyer programador de l'equip de TV3, és per això que es pot anar evolucionant i es poden aconseguir més opcions de control sobre les escenes i la seva presentació. "Gràcies als grans cracs que tenim a l'equip som capaços de ser la referència a la lliga espanyola de programes electorals, i seguir jugant de tu a tu a la Champions europea", explica Paulí Subirà, director de realització de l'"E19". "Tenim el millor equip imaginable, gent que suma la seva creativitat a un domini tecnològic fora del que és comú. Ja sigui l'enginyer programador, el responsable de grafisme virtual o la mateixa realitzadora integrada a l'equip de grafisme. De tots ells neix i és possible aquest programa", puntualitza Paulí.

El gran equip de professionals de què disposa TV3 ha aconseguit crear gràfics de formats molt variats per mostrar les dades de manera pedagògica i entenedora. S'han utilitzat des de les típiques barres volumètriques, passant pels ‘donuts' de colors, els mapes amb les poblacions catalanes o els diferents països d'Europa, a un iPad gegant, un sostre virtual amb la marca del programa, o una representació texturitzada del Congrés dels Diputats, del Parlament de Catalunya o dels plens dels ajuntaments, entre altres creacions.

Dels dos platós, el plató principal de dades, el plató amb croma verd, tenia una dotació de 6 càmeres amb capacitat de recreació virtual, això vol dir amb sistema de tracking i render "engine" (d'Orad-Avid) per cada càmera. Una càmera sobre grua i una de zenital eren part d'aquesta disposició, on si sumaven dos renders més per produir grafisme a pantalla completa.

Al plató principal, el programa va mantenir, ja de les passades eleccions del 28A, la integració de dades i gràfics de realitat augmentada en l'entorn físic de la taula d'anàlisi. "En aquest plató, s'hi pot trobar una de les joies tecnològiques del programa, sobre una grua telescòpica Excalibur de l'empresa Muxart, vam muntar el sistema de control de tracking ‘red spy' de Stype Grip, d'aquesta manera el sistema és capaç de subministrar contínuament les dades de posicionament de la càmera, obertura de zoom, enfocament... de manera que el render ‘engine' d'Orad-Avid, que treballa amb aquesta càmera, pot posicionar qualsevol gràfic amb les seves referències i en l'espai desitjat" explica el director de realització, Paulí Subirà.

"Les possibilitats narratives que s'aconsegueixen amb una grua sensoritzada i el sistema de Stype Grip són gairebé infinites. Es pot traspassar la barrera de l'explicació bàsica a través del grafisme, avançant cap a un escenari on la suma d'eines i elements generin un aclariment del que s'ha explicat. És un salt qualitatiu en el qual TV3 fa temps que està treballant, i en qual vol continuar evolucionant", explica Subirà. "Aquestes eines ens deixen moure les càmeres amb gairebé tota la llibertat imaginable, mantenint els gràfics incrustats. D'aquesta manera, el salt és més espectacular pel que fa al llenguatge televisiu. Només amb una posada en escena sorprenent, dinàmica, atractiva, i al mateix temps precisa i comprensible, es pot aconseguir la missió informativa encarregada com a mitjà de servei públic. A la televisió o arrisquem o no fem televisió", finalitza Subirà.

En un futur, l'objectiu de TV3 és seguir reinventant-se, fent un programa, que, sense renunciar al rigor informatiu, sigui cada vegada més amè i didàctic, perquè l'espectador segueixi escollint TV3 i desitgi mantenir-s'hi connectat durant hores. Per aconseguir-ho, s'està estudiant incorporar nous motors gràfics amb tecnologia "unreal", uns nous "engines" basats en els gràfics gairebé reals amb què es creen els videojocs i que funcionen a temps real.

 

Enllaços als vídeos d'exemple de l'ús de la realitat virtual a TV3:

https://www.youtube.com/watch?v=l8Ry-tOU-sU&hd=1

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/els-grafics-de-lespecial-informatiu-de-les-eleccions-generals-de-2019/video/5863891/

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/mostra-grafics-e19-municipals-i-europees-ok/video/5863892/

 

ccma.cat
tv3.cat
catradio.cat
324.cat

Anar al contingut