El "Rèquiem" de Mozart guanya el concurs "Tria la Clàssica" de Catalunya Música

Els oients de Catalunya Ràdio i Catalunya Música han votat la seva peça preferida de música clàssica entre una selecció de 20 obres. El premi del concurs, que compta amb el suport de l'Obra Social "la Caixa", son dos abonaments per assistir a quatre concerts al Palau de la Música Catalana.

El "Rèquiem" de Wolfgang Amadeus Mozart, ha estat la guanyadora del concurs "Tria la Clàssica", organitzat per Catalunya Música amb el suport de l'Obra Social "la Caixa", amb un 58% dels vots emesos. Els oients simpatitzants del món de la música clàssica de Catalunya Ràdio i de Catalunya Música han escollit, en la fase final de votació popular, la peça de Mozart davant de la Simfonia n. 9 en re m, op. 125, de Ludwig van Beethoven, que ha quedat en segon lloc, amb un 42% dels vots. Els oients han triat, en les diferents fases de la votació, la seva peça preferida entre una selecció prèvia de 20 peces.

El concurs "Tria la clàssica" va començar el mes d'octubre i ha tingut quatre fases eliminatòries. En cada fase, s'han sortejat diversos premis entre tots els participants.

El guanyador del concurs és Joan Toni Castillo Grimalt. El premi, coordinat pel programa "Tots els matins del món" de Catalunya Música, son dos abonaments per assistir de manera gratuïta a quatre concerts al Palau de la Música Catalana, dissenyats especialment per al concurs "Tria la Clàssica". Els concerts són els següents: el recital del pianista Grigory Sokolov; La Novena de Beethoven per Daniele Gatti; el "Bolero" de Ravel per l'Orquestra Simfònica del Vallès, i John Adams i l'Orfeó Català.

 

La peça guanyadora

El "Rèquiem" de Mozart ha estat una obra controvertida i envoltada d'un cert misteri, ja des de la mort prematura del seu compositor. Està clar que sempre serà una obra inacabada, tot i els esforços que va fer Constanze, la viuda de Mozart, per completar l'obra, de manera que la versió acabada es pogués presentar com l'esforç final del seu marit. Va ser finalment Farnz Xaver Süssmayr qui va rebre l'encàrrec de completar la partitura a partir dels apunts, esborranys i parts completes que va deixar el compositor de Salzburg abans de morir.

La primera interpretació del "Rèquiem" de Mozart, acabat per Süssmayr, es va fer a Viena el 2 de gener de 1793, poc més d'un any després de la mort del compositor. Va ser en un concert benèfic per a la viuda de Mozart, promogut pel seu gran amic i mecenes, el Baró Gottfried van Swieten. Des d'aleshores, aquesta ha estat la versió més popular de l'obra pòstuma i inacabada de Mozart.

Es fa difícil de dir per quin motiu el "Rèquiem" de Mozart segueix sent tan popular avui dia, més de 200 anys després de la seva composició. Sens dubte, el talent creatiu d'un dels gran genis de la història de la música, que va saber plasmar, com cap altre, el més essencial del sentiment humà en una partitura, podria ser l'explicació més plausible. També va ser determinant i reeixit el paper de Süssmayr, que va assumir el difícil repte d'acabar l'obra d'un gegant. Però segur que el fet que Mozart acabés escrivint realment la música per al seu funeral, sense voler-ho, ha esdevingut l'epitafi perfecte d'una vida que, malauradament, va acabar de manera sobtada, com la seva última obra. Com hauria acabat el "Rèquiem" el gran geni de Salzburg? No se sabrà mai i això també fa part de la seva màgia.

 

#CatMúsica30

catmusica.cat

facebook.com/catmusica

twitter.com/catalunyamusica

 

 

Anar al contingut