Bertrand Chamayou (Foto de Marco Borggreve / L'Auditori)
DIUMENGE, A LES 11.00

El pianista Bertrand Chamayou i l'OBC, dirigits per Ludovic Morlot, en directe des de L'Auditori, a Catalunya Música

Aquest diumenge, 29 de gener, a les 11.00, Catalunya Música connectarà en directe amb L'Auditori de Barcelona per transmetre el concert matinal de l'OBC. Estarà protagonitzat per la soprano Marta Mathéu, la mezzosoprano Anna Alàs, el Cor de Noies de l'Orfeó Català, el violinista Vlad Stanculeasa, el violoncel·lista Charles-Antoine Archambault, el pianista Bertrand Chamayou i l'OBC, dirigits per Ludovic Morlot. Interpretaran "La Damoiselle élue", poema líric (versió per a solistes, cor i piano) de Claude Debussy; "La muse et le poète" en mi m, op. 132 de Camille Saint-Saëns; "Noches en los jardines de España", impressions simfòniques per a piano i orquestra de Manuel de Falla i el Concert per a piano i orquestra en Re "per a la mà esquerra" de Maurice Ravel. Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives

Es podria dir que aquest diumenge l'OBC presenta un programa francès pels quatre costats si no fos perquè en la part central del programa hi destaca l'obra més francesa del gadità Manuel de Falla, "Noches en los jardines de Espanya", que protagonitzarà el pianista de Tolosa Bertrand Chamayou, un dels pianistes més brillants de la seva generació.

El concert començarà, amb una partitura de Claude Debussy, la cantata "La Damoiselle élue" (La donzella escollida). Es tracta d'un meravellós poema líric de l'etapa primerenca del compositor, per a solistes, cor i orquestra. L'obra d'influència clarament wagneriana evoca l'exaltació de l'amor i està escrita sobre un text del poeta i pintor anglès Dante Gabriel Rossetti. Les solistes seran la soprano Marta Mathéu i la mezzosoprano Anna Alàs i Jové amb la participació especial del Cor de Noies de l'Orfeó Català.

El concert continuarà amb l'obra per a violí, violoncel i orquestra "La muse et le poète", en mi m, op. 132 de Camille Saint-Saëns, que se sentirà per primera vegada a L'Auditori. Es tracta d'una partitura lírica i refinada escrita l'any 1910 a mig camí entre el concert i el poema simfònic, en la qual les veus dels solistes representen una metàfora de la creació artística. D'una banda, la musa és la veu del violí i, de l'altra, el poeta, és el violoncel. Els solistes seran el violinista Vlad Stanculeasa i el violoncel·lista Charles-Antoine Archambault.

Entre el 1907 i el 1914 Manuel de Falla va viure a París. Allà va entrar en contacte amb la millor música francesa de l'època, la que feien Debussy i Ravel. Falla es va deixar influir per ells però va saber imprimir en la seva obra una sensibilitat personal cap als seus orígens. Falla era fill de pare andalús i mare catalana. Va ser a França on precisament va començar a esbossar aquestes impressions simfòniques per a piano i orquestra titulades "Noches en los jardines de España", que es van estrenar al Teatro Lara de Madrid el 1915. L'obra estructurada en tres quadres propers a la poesia i la pintura té el seu origen creatiu en l'àlbum de Santiago Rusiñol, "Els jardins d'Espanya".

El cèlebre pianista austríac Paul Wittgenstein va perdre un braç durant la primera Guerra Mundial. Per poder seguir la seva carrera com a solista aquest va encarregar obres que pogués interpretar amb només una mà a diversos compositors. Britten, Hindemith, Korngold, Schmidt, Strauss i Ravel van escriure obres per a Wittgenstein. Per acabar el pianista Bertrand Chamayou i els músics de l'OBC sota la batuta del titular de l'orquestra Ludovic Morlot posaran el punt final amb la interpretació d'un dels concerts més rodons i potser el més famós de tots els dedicats a Wittgenstein: el Concert per a piano i orquestra en Re "per a la mà esquerra" de Maurice Ravel.

 

catmusica.cat
catradio.cat/catalunya-musica/concerts
twitter/catalunyamusica
instagram/Catalunyamusica
facebook/catalunyamusica

Anar al contingut