"La substància", un viatge entre Cadaqués i la seva rèplica a la Xina

"El documental" estrena "La substància"

Demà, dijous 15 de febrer, a les 22.00, "El documental", al 33, recupera la figura de l'artista Joan Miró, amb la reemissió d'"Els rastres fosforescents dels caragols", que també es podrà veure durant set dies a la carta, a tv3.cat, amb drets d'emissió a Espanya.

Tot seguit, el programa estrena, al 33 i a tv3.cat, la coproducció de TV3 "La substància", un viatge entre Cadaqués i la seva rèplica a la Xina.

"Els rastres fosforescents dels caragols"

"Que la meva obra sia com un poema musicat per un pintor"

Joan Miró

El títol del documental, dirigit per Cesc Mulet, procedeix de la reproducció de l'obra de Joan Miró "Personnages dans la nuit suivant les traces phosphorescents des escargots". Aquesta és l'única il·lustració de l'article "Miró: Je travaille comme un jardinier", escrit per Yvon Taillandier, un jove crític d'art francès, i que es va publicar a la revista "XXe siècle", al febrer de 1959, a París.

Yvon Taillandier (1926) va deixar l'escriptura per entrar al món de l'art com a pintor, muralista i escultor. Al treball s'hi pot veure una entrevista, en profunditat, que es va rodar al seu estudi de París. A més, recorre llocs emblemàtics de la trajectòria de l'artista. D'aquesta manera, el documental viatja a Palma, al taller de Sert, Son Boter i la Fundació Pilar i Joan Miró; a Barcelona visita la Fundació Joan Miró; a Mont-roig va al Mas Miró; viatja fins a Gallifa per visitar la Fundació Artigas, i també passa pel MoMA de Nova York.

"Els rastres fosforescents dels caragols" combina les paraules de Taillandier amb les traces biogràfiques de Joan Miró durant els anys 1956-1961. El 1956, quan Miró tenia 63 anys, va veure com el seu somni de tenir un gran taller es va fer realitat, disposant del taller Sert, a Mallorca.

La narració del documental segueix l'ordre dels capítols de l'article de Taillandier, "Je travaille comme un jardinier", en els quals hi ha "Tensió d'esperit", "La música muda de les coses", "Un punt de partida", "El taller", "Dos i dos no són quatre", "Per a ser un home" i "Arribar a l'universal".

"Els rastres fosforescents dels caragols" (2009), és una producció de La Perifèrica Produccions i TV Mallorca, amb Successió Miró i la Fundació Pilar i Joan Miró. El documental compta amb la col·laboració de TV3 i Radiotelevisió de les Illes Balears,i amb el suport del govern de les Illes Balears, l'Ajuntament de Palma, l'Obra Social "la Caixa" i RIU Hotels&Resorts.

"La substància"

L'any 2010, una delegació de l'empresa China Merchants Group es va presentar a Cadaqués, una localitat icònica de la Costa Brava coneguda internacionalment per ser el refugi i la inspiració de l'insigne pintor Salvador Dalí. La missió de l'empresa va ser prendre apunts per construir, en un futur, una rèplica del poble empordanès a la Xina.

Sis anys més tard, la jove emprenedora Tingting, que viu a la ciutat de Xiamen, es compra un pis a Kadakaisi, la rèplica xinesa de Cadaqués. Decideix passar-hi un cap de setmana per desconnectar del seu dia a dia en una ciutat que està en constant ebullició.

Aquest és el punt de partida de "La substància", un documental que navega entre l'original i la rèplica, la realitat i el somni, el temps i la memòria, a través dels paisatges que ofereixen Cadaqués, Kadakaisi, Xiamen i el cap de Creus.

El llargmetratge, dirigit per Lluís Galter, és una iniciativa del Màster de Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra. És una producció de TV3, Lastor Media, Mallerich Films, Paco Poch Cinema i Alina Film.

tv3.cat/eldocumental

tv3.cat/documentals

twitter.com/eldocumental33

 

Anar al contingut