L'orquestra Orpheus XXI, protagonista d'un capítol de "Bàlsam"
L'orquestra Orpheus XXI, protagonista d'un capítol de "Bàlsam"

El 33 estrena "Correspondències" i "Bàlsam", dues propostes guanyadores de la crida de projectes

Les circumstàncies de confinament provocades per la crisi del coronavirus han tornat a fer que TV3 presentés als mitjans una estrena per mitjà d'una roda de premsa amb videoconferència. En aquest cas han estat dos programes, "Correspondències" i "Bàlsam", propostes sorgides de la primera crida que el 33 va fer per trobar nous talents i formats innovadors per complementar i impulsar els continguts del canal, dedicat a la descoberta, el coneixement, la innovació, el debat d'idees i la projecció de la cultura.

Aquest migdia s'han presentat els programes "Correspondències" i "Bàlsam" en una roda de premsa conduïda pel director de TV3, Vicent Sanchis, que també ha comptat amb la presència de Jordi Serra, cap del 33; Miquel Garcia, cap del departament de Nous Formats, i Mario Daza, productor executiu d'Entreteniment i Culturals, i altres membres de l'equip directiu de la CCMA. Per part de "Correspondències", una producció de TV3 amb la col·laboració de Goroka, hi ha assistit Laura Tremolera, directora; i Txell Bonet, Victoria Spzunberg i Míriam Hatibi, protagonistes de dos capítols de la sèrie, que s'estrena dijous, a les 22.35. Per part de "Bàlsam", una producció de TV3 amb la col·laboració de Batuta Audiovisual, han intervingut Marta Ferrer, directora, i Guadalupe Cano i Shahd, protagonistes de dos dels capítols. Aquesta sèrie s'estrena divendres, a les 22.10. A la presentació hi ha hagut també un gran acolliment per part dels mitjans.

"Els mitjans hem hagut de canviar la manera de treballar de la nit al dia". Amb aquestes paraules d'al·lusió a la nova situació, el director de TV3, Vicent Sanchis, ha començat la tercera roda de premsa que l'emissora fa per mitjà de videoconferència. Sanchis ha enfocat la roda de premsa com un acte de desescalada, "sense les noves eines de treball no ens en sortiríem", perquè TV3 vetlla des de l'inici d'aquest nou període per la seguretat dels seus treballadors i complir amb la missió de servei públic.

El director de TV3 també ha fet referència a l'esforç de la cadena per portar a la graella novetats culturals com les que s'han presentat avui i ha volgut anunciar la pròxima estrena, sortida també d'aquest concurs, "Per què volen els avions", que serà a l'estiu i que, pel format d'aquesta proposta, s'emetrà per TV3. Tot seguit ha donat la paraula a Jordi Serra, cap del 33, per donar detalls del marc del qual han sortit aquestes dues estrenes.

Jordi Serra, cap del 33, ha contextualitzat els dos projectes dins la crida del 33, una aposta de la CCMA per la cultura, que des de la primera edició té una molt bona acollida per part del públic i que, enguany, ja prepara la tercera edició. Com a novetats, ha explicat que "estem intentant incorporar socis que permetin incrementar l'abast de la convocatòria, en parlarem ben aviat, però aquesta situació inesperada ha fet retardar una mica el procés". En aquesta mateixa línia, Serra ha aprofitat per esmentar l'empenta que s'ha donat al canal amb els espais de concerts i de músiques confinades que s'han emès durant aquest període i que han tingut molt bon acolliment per part de l'audiència.

En primer lloc, i ja entrant pròpiament en les estrenes, s'ha parlat de "Correspondències", una sèrie documental de sis capítols en què diferents dones reflexionen, a través de videocartes, sobre què vol dir ser dona. Un diàleg audiovisual fet amb un to íntim i personal sobre temes universals.

Miquel Garcia, cap del departament de Nous Formats, ha estat el primer a parlar d'aquest projecte sobre dones i feminisme, "una assignatura pendent de les cadenes en general" que els va copsar l'atenció des del primer moment perquè és una proposta molt creativa i d'un format molt innovador, que dona veu a dones perquè parlin de dones, "la millor manera d'abordar el tema", i ha volgut deixar clar que tot i que es tracten temes diversos, que no estan absents de reivindicació, "no és una sèrie que tingui com a objectiu principal la reivindicació".

Laura Tremoleda, directora de "Correspondències", ha explicat la gènesi del programa, que "neix de dues propostes: una exposició de Jordi Balló al CCCB, i el manifest d'Agnès Varda, que fa 50 anys ja reflexionava sobre el fet de ser dona". Per Tremoleda, s'ha superat l'objectiu que es van marcar quan definien el programa i ha reconegut que "part del mèrit és de l'equip de rodatge, que ha intervingut al mínim; ens hem limitat a acompanyar". Tremoleda ha parlat a bastament de com de content està aquest equip del resultat, que ha sintetitzat com a "sis perletes visualment molt diferents, que haurien d'interessar a tothom". Tot seguit ha donat pas a Txell Bonet i Victoria Spzunberg, les protagonistes del primer capítol de "Correspondències", en què es reflexiona sobre la infantesa i la identitat. Txell Bonet ha explicat que quan li va arribar la proposta de fer un episodi no va dubtar gens a triar la Victoria perquè l'acompanyés. "Amb ella hi discuteixo de foteses, però també de temes d'un nivell molt alt de profunditat", i reconeix que és un episodi que traspua poesia. També ha explicat que quan parlaven d'identitats, "les paraules, de vegades, limiten". La Victoria s'ha mostrat totalment d'acord amb tot el que ha explicat la Txell, li ha donat les gràcies per escollir-la, i en parlar del capítol que protagonitzen, ha dit que "és poesia visual i reflexions, però també està ple d'amor i amistat".

La Míriam Hatibi, escriptora i activista, protagonitza, juntament amb la influencer Hajar Brown, un altre episodi de "Correspondències" en què es parla del fet que a les dones se'ls demani més que als homes. En la presentació, Hatibi ha agraït haver tingut total llibertat tant per gravar les imatges com per parlar amb qui volia, i que el moment en què ho va fer li oferia moltes oportunitats. També ha reconegut que "no ets conscient que la intimitat que estàs enregistrant s'acabarà veient en un programa. És un dels èxits del format".

Després de les intervencions de les protagonistes de "Correspondències" s'ha presentat l'altra proposta del 33,"Bàlsam", una sèrie documental composta de sis episodis, que visibilitza la diversitat cultural a Catalunya a través de l'exploració de músiques vives a peu de carrer.

Mario Daza, productor executiu d'Entreteniment i Culturals, amb relació a la tria de projectes, d'on també ha sortit "Bàlsam", ha explicat que la història del 33 ha anat sempre lligada a la música i que per això els va agradar tant aquesta proposta, que de seguida van descobrir que era molt més que un programa de música. "A mesura que ens capbussàvem en les històries, vèiem que el programa anava molt més enllà, perquè tracta temes transcendentals des d'una mirada femenina, feminista, honesta i transparent. És una bona oportunitat per conèixer instruments, tradicions, cultures i persones noves."

Marta Ferrer, directora del programa, també ha coincidit en la idea que va més enllà de la música. "Sempre m'ha interessat molt la música com a expressió que reflecteix el caràcter d'una comunitat, i a ‘Bàlsam' vam descobrir que Catalunya té una diversitat cultural enorme". També ha aclarit que "no hem volgut classificar els capítols per nacionalitats sinó per comunitats musicals, perquè l'objectiu del programa és mostrar la convivència i el diàleg a través de la música". Ferrer ha acabat la intervenció explicant que la situació que ha provocat l'emergència de la Covid-19 li ha recordat molt l'esperit del programa, perquè durant el confinament ha vist moltes imatges de músics fent videotrucades a persones ingressades a les residències, per a qui la música era un bàlsam, i que per això creu que el programa s'emetrà en un moment molt oportú. Després ha donat el relleu a Guadalupe Cano, Lupe, protagonista del primer capítol, "Fandangos de navegants", sobre la comunitat fandanguera de Barcelona, que es reuneix per tocar música tradicional de Veracruz (Mèxic). Cano ha explicat l'alegria que transmet el "son jarocho", una música tradicional de Veracruz (Mèxic) que es toca a l'aire lliure i que quan va fer la maleta per vindre a Catalunya "era imprescindible posar-hi la meva ‘jarana'", l'instrument que toca i una eina de comunicació molt important per a ella, ha reconegut.

Tot seguit ha intervingut l'últim testimoni de la presentació, la Shahd, estudianta d'Audiovisuals, cantant i un dels rostres del segon capítol de "Bàlsam", "El somni d'Orfeu". La Shahd, també membre de l'orquestra Orpheus XXI, de Jordi Savall, formada per refugiats i immigrants, ha explicat com ha aconseguit trobar la calma i la felicitat a través de la música, i com, ara, la comparteix amb les persones que més la necessiten. "La música és una cosa que ajuda molt la gent, i a mi em va ajudar, quan vaig deixar el meu país, la meva família, a ensenyar-li al món el que puc fer".

Vicent Sanchis, director de TV3, ha tornat a intervenir per donar les gràcies als assistents i acomiadar la roda de premsa, i ha reconegut que no sap el format amb què es farà la següent.

tv3.cat/33

#Correspondències33
#Bàlsam33

Anar al contingut