Cinquanta-un anys després de la tragèdia, el seu record sobreviu en la memòria dels testimonis vius de la vall d'Arbúcies
DIMARTS, A LES 22.05

Cinquanta-un anys després del pitjor sinistre del transport aeri a Catalunya, "Sense ficció" estrena "Montseny, la tragèdia enterrada". El documental es va preestrenar divendres a Arbúcies

Demà, a les 22.05, "Sense ficció" estrenarà "Montseny, la tragèdia enterrada", documental dirigit per David Fontseca que reconstrueix la pitjor catàstrofe aèria ocorreguda a Catalunya. Aquesta va tenir lloc fa cinquanta-un anys al massís del Montseny, quan un avió procedent del Regne Unit s'estavellava amb 112 passatgers a bord. El documental, una producció de TV3 amb coproducció de La Kaseta Ideas Factory, es va preestrenar divendres passat a Arbúcies en un acte multitudinari i emotiu d'homenatge al poble que va ser testimoni de la tragèdia.

Tot seguit, a les 23.15, s'emetrà "Què va passar a Los Rodeos?", una reconstrucció de l'accident aeri amb més nombre de víctimes mortals de la història de l'aviació, 583. Va passar el 27 de març del 1977 a l'aeroport de Los Rodeos, a Tenerife.

El 3 de juliol de 1970, el massís del Montseny va ser l'escenari de la pitjor catàstrofe aèria ocorreguda a Catalunya i la segona de la història amb més víctimes de l'estat espanyol. No hi va haver supervivents. "Montseny, la tragèdia enterrada", dirigit per David Fontseca, rescata de l'oblit la història de l'accident i els seus protagonistes.

La preestrena del documental es va fer divendres al Centre Cultural Polivalent Neus Ayats d'Arbúcies, amb les intervencions de Pere Garriga, alcalde d'Arbúcies; Montse Armengou, directora del "Sense ficció", i David Fontseca i Josep Maria Flores, director i guionista del documental respectivament.

Envoltats de centenars de familiars i veïns, van assistir a la preestrena els protagonistes del documental, els voluntaris que ara fa 51 anys van recuperar de la muntanya els cossos de les 112 víctimes de la tragèdia. Sense el seu testimoni, i sense les investigacions endegades per l'historiador Ot Ordeig i el periodista Ignasi Gallart, hauria estat impossible recuperar una història amagada durant dècades. Per a tots ells van ser els primers agraïments de l'alcalde, Pere Garriga, i els autors del documental, David Fontseca i Josep Maria Flores.

L'acte també va fer memòria de les víctimes del sinistre. Gràcies a aquest documental, els seus familiars a Anglaterra han pogut saber què va succeir amb l'avió -accidentat per un encadenament d'errors tècnics i humans evitables- i han contactat amb els voluntaris que van rescatar els cossos, que reposen encara en una fossa comuna al cementiri d'Arbúcies.

"El periodisme també té el sentit cívic i ètic de donar veu a qui no la té i de reparar ferides", va dir Montserrat Armengou en l'acte de presentació. "Montseny, la tragèdia enterrada", compleix aquest compromís, junt amb el deure periodístic de treure a la llum uns fets injustificables encara sense explicació oficial.

Sinopsi "Montseny, la tragèdia enterrada"

El 3 de juliol de 1970 un avió Comet 4 de la companyia Dan Air procedent del Regne Unit, amb 105 passatgers i 7 membres de la tripulació, s'estavellava al massís del Montseny. La majoria dels passatgers eren ciutadans de classe treballadora, famílies senceres, residents a la corona industrial de la ciutat de Manchester, que anaven de vacances a Calella, el Maresme. No hi va haver cap supervivent.

Els cossos mutilats de les víctimes reposen en una fosa comuna del cementiri d'Arbúcies on les autoritats franquistes de l'època, amb el vistiplau de la diplomàcia britànica, van decidir enterrar-los dos dies després de l'accident en una cerimònia calculadament discreta per silenciar la tragèdia.

L'opacitat pròpia del règim, la resistència a admetre una errada de localització de l'aparell per part de la torre de control de l'aeroport de Barcelona i la voluntat d'evitar una psicosi que perjudiqués l'incipient turisme de sol y platja que Espanya començava a fer servir de reclam per atraure visitants, van ajudar a ocultar la pitjor catàstrofe aèria ocorreguda mai a Catalunya i la segona de la història amb més víctimes de tot l'Estat espanyol.

El tribunal militar espanyol de l'època va tancar el cas exonerant de tota responsabilitat els tècnics del control d'aproximació de l'aeroport de Barcelona que havien de guiar l'avió fins a la pista d'aterratge, i fent-ne culpable únicament i exclusiva el pilot de l'aeronau. De la seva banda, la comissió d'accidents aeris del Departament de Transports i Indústria del Govern britànic va concloure que el sinistre va ser fruit de la coincidència de dos errors humans: el del pilot, que va donar unes coordenades de localització inexactes, i el del controlador de l'aeroport de Barcelona que, en base a aquestes dades i a una confusió visual en el radar, va ordenar l'aeronau que iniciés el descens pensant-se que sobrevolava Sabadell quan, en realitat, es trobava sobrevolant el massís del Montseny. El pilot ni tan sols va tenir temps de corregir la trajectòria quan va veure, enmig d'una espessa boira, que s'estavellaven contra la muntanya. L'impacte a 410 quilòmetres per hora va provocar que l'aeronau pràcticament quedés desintegrada, obrint una ferida en el bosc que encara avui és perfectament visible.

Cinquanta-un anys després de la tragèdia, el seu record sobreviu només en la memòria dels testimonis vius de la Vall d'Arbúcies, que van organitzar-se, en una acció solidària mai vista, per ajudar en les tasques de rescat de les víctimes, i la dels familiars, que de tant en tant es desplacen encara a Arbúcies i visiten el cementiri per recordar els seus morts, tal com testimonien les flors artificials relativament noves i les fotografies dels finats que reposen a peu de tomba.

"Montseny, la tragèdia enterrada" rescata de l'oblit la història de l'accident i els seus protagonistes a través del relat de l'historiador Ot Ordeig i del periodista Ignasi gallart, que han investigat a fons el succés, i el testimoni de les víctimes i els voluntaris i veïns d'Arbúcies i Viladrau que van localitzar el lloc de l'accident i van participar en el rescat. El documental intenta posar llum, amb testimonis i imatges inèdites, a l'accident aeri més greu de la història de Catalunya, que la censura de l'època va silenciar per no debilitar la imatge exterior d'Espanya, encara sota el règim del dictador Franco.

Fitxa tècnica

Direcció: David Fontseca
Guió: David Fontseca i Josep M. Flores
Realització: Jordi Escofet
Direcció executiva La Kaseta: David Fontseca
Direcció executiva TV3: Montse Armengou
Producció executiva La Kaseta: Marc Comas
Producció executiva TV3: Sílvia Pairó
Recerca hitòrica i documental: Ot Ordeig
Muntatge i ajudant de realització: Camila Marinone
Operadors de càmera: Jordi Escofet, Aleix Jové, Jordi Aymerich, Camila Marinone, Berta Pagespetit i David Fontseca
So directe: Pablo Yrazu i Gerard Tàrrega
Redacció i documentació: Cris Castilla, Marc Comas i Camila Marinone
Producció Anglaterra: Laia Niubó
Auxiliar de realització: Berta Pagespetit
Postproducció Àudio: Ferran Casas - MGTZM
Música original: Free Audio Library
Etalonatge: Sergi Lladó
Gràfisme: Clàudia Martín
Lingüista i traducció: Jordi Mir

"Montseny, la tragèdia enterrada" és una producció de Televisió de Catalunya amb coproducció de La Kaseta Ideas Factory, la col·laboració de Punt TV Comunicació Audiovisual i Taempus Media, i el suport de la Diputació de Girona.

Podeu descarregar-vos les fotos en aquest enllaç.

Més informació:
https://www.ccma.cat/tv3/sense-ficcio/vol-1903-cinquanta-anys-de-laccident-aeri-del-montseny/noticia/3106594/

"Què va passar a Los Rodeos?" (23.15)

El 27 de març del 1977, a les 17.00, dos avions jumbo, un de la companyia holandesa KLM procedent d'­Amsterdam, i l'altre de la Pan Am procedent de Nova York, van xocar a l'única pista d'enlairament del tranquil aeroport de Los Rodeos, a Tenerife (actualment Tenerife Nord). El resultat van ser 583 persones mortes, el pitjor sinistre del transport aeri de la història.

A causa d'­una amenaça de bomba a l'aeroport de Las Palmas de Gran Canaria, el més gran de l'­arxipèlag canari, aquell dia desenes de vols són desviats cap a l'aeroport de Los Rodeos, que és petit i aviat queda saturat. Hi ha tants avions estacionats al carrer de rodada, que els controladors donen instruccions a les tripulacions que han de sortir per situar-se en posició en la pista d'­enlairament. Entre els avions que s'han d'enlairar, hi ha els dos Boeings 747. La visibilitat és mínima a causa de la boira.

En el moment en què es reobre l'­aeroport de Gran Canària, els dos avions jumbo, carregats de combustible, demanen permís per enlairar-se. I quan el KLM 4805 accelera, xoca contra el Pan Am 1736, que encara rodava per la mateixa pista en direcció oposada. Han passat 44 anys de la tragèdia i aquella col·lisió a gran velocitat continua encara avui sent l'accident aeri més mortífer de la història. Sembla que el culpable de la tragèdia va ser un dels pilots, però, a mesura que els investigadors analitzaven les proves, la catàstrofe de Tenerife es tornava cada vegada més complexa.

"Què va passar a Los Rodeos?" porta els espectadors a les cabines dels dos avions accidentats i a la torre de control de l'aeroport i reconstrueix minuciosament els instants previs a l'accident, l'accident i la posterior investigació, amb el testimoni directe de Robert Bragg, primer oficial del vol Boeing de la Pan Am i un dels 61 supervivents de la catàstrofe.

Pocs accidents aeris han comportat tants canvis significatius. De la investigació de la col·lisió de Tenerife se'n van derivar moltes recomanacions.

Fitxa tècnica

Producció executiva: Alex Bystram
Producció: Kim Bondi
Producció de la sèrie: Alix Macdonald i Martin Pupp
Sèrie creada per Andre Barro i Bernard Vaillot
Direcció: Timothy Wolochatiuk
Guió: Alex Bystram
Direcció de fotografia: James Griffith i Mark Caswell
Muntatge: Mark Holtze
Música original: Anthony Rozankovic
Efectes visuals digitals: PIX RAY VFX
2016

"Què va passar a Los Rodeos?" ("Disaster at Tenerife") és un capítol de la sèrie "Mayday Air Disaster", una producció de Cineflix Inc. Production, en associació amb National Geographic Channels, Canal D i Discovery Canada.

Més informació:
https://www.ccma.cat/tv3/sense-ficcio/que-va-passar-a-los-rodeosa/noticia/3068594/

Podeu descarregar-vos les fotos en aquest enllaç.

tv3.cat/senseficcio
facebook.com/senseficcio
twitter.com/senseficcio

Anar al contingut