La pianista russa Varvara
La pianista russa Varvara

Catalunya Música ofereix el concert matinal de l'OBC en directe des de L'Auditori

El diumenge 24 de gener, a les 11.00, Catalunya Música connectarà en directe amb L'Auditori de Barcelona per transmetre el concert matinal de l'OBC. La pianista russa Varvara i el director britànic Duncan Ward encetaran la temporada d'hivern a L'Auditori. Interpretaran el Concert per a piano i orquestra n. 3 de Béla Bartók. El programa també inclourà música de Jean-Féry Rebel i Maurice Ravel i l'estrena mundial de "Nostalgia of light, Yearning for..." de la compositora gironina Núria Giménez Comas. Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives

El concert que obre la temporada d'hivern de l'OBC porta per títol "Els elements", i fa al·lusió al títol de l'obra a la qual pertany la partitura que encetarà el concert. "Le Chaos" de la simfonia coreogràfica "Les élémens", del compositor del barroc francès Jean-Féry Rebel. Les dues peces van ser compostes i interpretades per separat el 1737 i el 1738, i després es van publicar i van tocar juntes. "Le Chaos" servia com a introducció a la suite de danses "Les élémens". L'atreviment harmònic, el color orquestral i l'originalitat de la seva concepció fan d'"El Caos" de Rebel una obra mestra de la música instrumental francesa del segle XVIII.

El programa continuarà amb l'estrena mundial de l'obra "Nostalgia of light, Yearning for..." de la compositora gironina Núria Giménez Comas. Respon així a l'encàrrec fet  per l'OBC aproximadament fa un any i mig a la compositora catalana, formada a l'ESMUC, a la Haute École de Ginebra i a l'IRCAM de París. L'obra s'inspira en el text "Nostalgia 2175" de l'alemanya Anja Hilling i en el poema "The Sorrow of Love" del poeta irlandès William Butler Yeats.

La pianista russa Varvara protagonitzarà l'obra central del programa, el Concert per a piano i orquestra n. 3 de l'hongarès Béla Bartók. Obra pòstuma i escrita durant el seu exili a Nova York, els últims mesos de la seva vida. És una partitura de gran virtuosisme que suposa un autèntic "tour de force" per al solista.

El "tombeau" és peça instrumental o grup de peces, amb caràcter de lament, que commemora la mort d'alguna persona, a manera d'obituari musical. Aquesta forma, més pròpia de la literatura, va ser adoptada cap a mitjans segle XVII pels músics francesos. Jean Féry-Rebel en va dedicar un al seu mestre Jean-Baptiste Lully. Alguns compositors francesos del segle XX, preocupats pel seu passat musical i amb la voluntat que la música francesa tingués una identitat més forta, van recuperar el terme. Maurice Ravel va escriure "Le tombeau de Couperin", l'obra que posarà el punt final al concert, en record al cèlebre compositor del barroc francès. Va dedicar la partitura als amics que van perdre la vida al front durant la Primera Gerra Mundial.

catmusica.cat
facebook.com/catmusica
twitter.com/catalunyamusica

Anar al contingut