La CCMA ha generat més de 1.000 peces informatives sobre el conflicte

8 de cada 10 catalans han confiat en els mitjans de la CCMA per informar-se del conflicte a Ucraïna

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha desplaçat gairebé 60 professionals i ha elaborat més de 1.000 peces informatives, emès més de 20 documentals i programes especials i podcasts. El 91% considera que la presència de corresponsals sobre el terreny aporta bastant o molt valor a la informació i valora tots els periodistes de TV3 i Catalunya Ràdio enviats amb la màxima puntuació.

El 90% dels enquestats creu que els mitjans de la CCMA han estat eficients o molt eficients a l'hora d'explicar les conseqüències del conflicte. La ciutadania destaca el rigor (7,5) i la credibilitat i imparcialitat (7,4) dels continguts informatius.

Segons un estudi online sobre la cobertura de la guerra d'Ucraïna elaborat per la consultora d'investigació GfK, la majoria dels enquestats s'ha informat a través dels canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.  

Un 77% de l'audiència de mitjans informatius han confiat en la CCMA en algun moment. Fins a un 62% de la població considera que TV3 i el 324 són els canals televisius de referència per informar-se de notícies i actualitat, i un 48% pensa que Catalunya Ràdio i Catalunya Informació són el referent entre les emissores. 

 

Cobertura de notable 

El 67% de les persones enquestades diu haver-se informat majoritàriament a través dels canals televisius; el 31%, a través de la ràdio i entre el 23% i el 24%, a través dels entorns web i les xarxes socials, respectivament. 

A més, 8 de cada 10 persones consideren que els mitjans de la CCMA han dedicat un temps òptim a la cobertura del conflicte.  

A la pregunta "Com de satisfet estàs amb la cobertura de la guerra d'Ucraïna que han realitzat els mitjans de la CCMA?", el 93% ha respost amb satisfacció i el 71% la valoren amb una nota entre el 7 i el 10.  

Els atributs de la cobertura informativa més valorats han estat la credibilitat i imparcialitat amb un 7,4 de mitjana i el rigor de la informació amb un 7,5. Les respostes destaquen la informació objectiva, fiable i contrastada. 

Així mateix, el 90% dels enquestats considera que els mitjans de la Corporació han estat eficients o molt eficients a l'hora d'explicar les conseqüències humanes (92%), econòmiques (91%) i per als ciutadans de Catalunya (83%) de la guerra d'Ucraïna.  

  

Mitjans de referència  

El 97% de les persones enquestades coincideix en que el conflicte té conseqüències d'un o més tipus per a elles. La majoria ho fa pensant en la pujada dels preus dels carburants i diferents energies, i l'alimentació (67%). També el 13% creu que aquesta guerra tindrà conseqüències emocionals. 

En aquest sentit, els mitjans de la CCMA lideren els rànquings pel que fa a la qualitat de les informacions i fins al 62% de la població considera que TV3 i el 324 són els canals televisius de referència per informar-se de notícies i actualitat, doblant a la segona opció televisiva. 

I el 48% de la ciutadania pensa que Catalunya Ràdio i Catalunya Informació són el referent entre totes les emissores, que doblen els resultats de la següent opció radiofònica.  

 

La importància de ser-hi presents 

El 91% de la població creu que la presència de corresponsals al territori de conflicte aporta bastant o molt valor a la informació i el 86% dona molta importància a que la CCMA n'enviï corresponsals propis.  

Gairebé 60 professionals, entre treballadors i treballadores de la CCMA i experts externs, s'han desplaçat a la zona de conflicte per poder garantir una informació de qualitat. D'aquesta manera, tots els corresponsals i enviats especials de TV3 i Catalunya Ràdio es converteixen en veus i cares de referència de la qualitat informativa, el rigor, la credibilitat i la imparcialitat.    

 

Continguts de gran interès 

Els serveis informatius de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha generat més de 1.000 peces informatives amb cròniques, reportatges en profunditat, entrevistes a testimonis i protagonistes, infografies i altres muntatges audiovisuals sobre la guerra declarada a Ucraïna. I el destacat espai per al públic infantil a l'"InfoK" "Especial guerra a Ucraïna", que va acumular més de 55.000 reproduccions online en una sola setmana.  

A més, Televisió de Catalunya ha emès més de 20 documentals i programes especials, amb gran acollida entre els espectadors com "Rússia, diari íntim d'una guerra", "Ucraïna, un any després", "Ucraïna, viatge als altres fronts", "Entre la terra i el cel: guerra", "Togliatti a la deriva", "Drujba. El gasoducte de l'amistat", "Fugir", "A trenta anys de la caiguda del mur" i, "El dilema de Crimea", "Ucraïna resisteix", "Ucraïna, les dones al front", "Crims de guerra a Ucraïna", "De Zelenski a Zelenski", "L'estratègia Putin", l'especial "Conflicte interior: Ucraïna", l'especial "Ukelele concert" per la pau i la llibertat a Ucraïna de Catalunya Música, l'especial "El matí de Catalunya Ràdio" des de Kíiv, el reportatge especial a "Col·lapse" "Ucraïna, un any després", l'especial "Solidaris" a Catalunya Ràdio, l'especial "Popap", el punt de vista digital de la guerra de Rússia i Ucraïna, l'especial conseqüències en la distribució d'aliments a "Un restaurant caníbal a Berlín" i l'especial "Telenotícies Vespre" des de Kíiv pel Dia Mundial de la Pau, entre molts altres espais. 

També els podcasts "La guerra al dia", de Domènec Subirà i José Antonio Muñoz, des del terreny; i "Hotel Palestina", de David Fontseca, on el corresponsal Manel Alías explica la seva experiència entre Rússia i Ucraïna.   

La 45a edició de la selecció internacional de l'INPUT (International Public Television Screening Conference), que es farà al maig a Taipei, presentarà el reportatge de producció pròpia del "30 minuts" sobre Ucraïna "Entre la terra i el cel: guerra", una mirada única, des del front rus, al cor mateix de la guerra d'Ucraïna.   

 

Mostra 

Aquest estudi l'ha fet l'empresa d'anàlisi Growth from Knowledge a través de 745 entrevistes online d'uns 11 minuts de durada aproximada a catalans i catalanes de més de 16 anys. D'aquestes, 729 s'han fet a internautes que han confirmat que consumeixen informació i notícies amb regularitat.  

La mostra segueix una distribució per gènere i edat paritaris entre l'univers Kantar d'espectadors de televisió a Catalunya que accedeixen a Internet diàriament o gairebé diàriament. El 48% dels enquestats han estat homes i el 52%, dones. El 25% de la població entrevistada té entre 16 i 34 anys; el 17%, entre 35 i 44 anys; el 19%, entre 45 i 54; i el 39%, 55 o més anys.  

Les entrevistes es van recollir entre el 23 de gener i l'1 de febrer de 2023.  

  

Anar al contingut