Barcelona

Satisfacció amb matisos pel canvi de la Diagonal

Debat obert al voltant de l'anunci de l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, que les línies de tramvia de la ciutat s'uniran per la Diagonal i que aquesta avinguda es convertirà en un passeig, amb la conseqüent reducció de trànsit. El principal grup de l'oposició a la capital catalana, CiU, ha dit que està d'acord a enllaçar els tramvies però ha acusat Hereu de deslleialtat per no haver negociat el projecte amb les altres forces polítiques. El PPC exigeix que hi hagi alternatives per no col·lapsar la resta de vies urbanes. I ICV-EUiA hi veu un triomf de les seves tesis. De la seva banda, la FAVB celebra el projecte però avisa que s'ha de dissuadir d'agafar el transport privat i no pas desviar-lo per l'interior de l'Eixample. Una exigència que comparteix l'associació Promoció del Transport Públic.

Actualitzat

L'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona és convertir la principal artèria viària de Barcelona en un passeig. Això vol dir passar dels 8 carrils actuals a 4, canvi que es faria aprofitant les obres per connectar el Trambaix i el Trambesòs. Després de l'anunci de l'alcalde, Jordi Hereu, el consistori n'ha donat més explicacions mitjançant el responsable d'Urbanisme. Ramón García Bragado, que també és quart tinent d'alcaldia, ha justificat que el "boom" de la bicicleta i la reducció de trànsit que ha suposat l'àrea verda permeten la reconversió de la Diagonal, un projecte que fins ara el PSC havia posat en dubte.

De fet, el cap de l'oposició municipal, Xavier Trias, ha recordat que el mateix Jordi Hereu s'hi va oposar el 2005 pel "canvi urbanístic que suposaria" i la "incoherència amb el model de mobilitat". Retrets a banda, Trias ha donat suport al projecte d'enllaçar els tramvies, "tothom hi està d'acord", ha dit, però ha lamentat que s'hagi anunciat "de manera unilateral" a través d'un diari i "amb deslleialtat", sense parlar-ne amb la resta de formacions polítiques.

El president d'ERC al consistori, Jordi Portabella, ha rebut amb satisfacció el projecte i ha apostat per la construcció de grans aparcaments subterranis per deixar-hi el cotxe. Portabella ha remarcat que cal "ampliar les voreres, ordenar el carril bici per no interferir en el pas dels vianants, connectar el tramvia a través del carril central per evitar les interferències en el trànsit i garantir el gir dels cotxes cap a altres carrers".

Des del PPC, Alberto Fernández Díaz vol que el projecte asseguri una bona connexió amb tramvia, però també ha reclamat que no sigui "un obstacle afegit" per a la mobilitat. És a dir, que s'eviti que les altres vies urbanes es ressentin del projecte.

Mentrestant, el president del grup municipal d'ICV-EUiA, Ricard Gomà, ha destacat que l'anunci és el "triomf de les tesis" de la coalició. Gomà ha explicat que el pla es va incorporar a l'acord de govern proposat del seu grup, "que ha hagut de vèncer les reticències que històricament havia despertat en els nostres socis de govern".

Des de la Generalitat, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha anunciat que "si es treballa ràpid" les obres podrien començar en un termini de dos anys.

El clam de veïns i promotors del transport públic

El canvi projectat a la Diagonal també ha trobat complicitat en la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP). Totes dues han coincidit a reclamar, però, que el trànsit que es vol treure de la Diagonal no es desviï cap als carrers de l'interior de l'Eixample.

En un comunicat, la FAVB ha recordat que reivindiquen "de fa anys" la conversió de la Diagonal en un eix amb menys vehicles privats i més transport públic. Per això ha apostat per "dissuadir" de l'ús del transport privat.

En declaracions a Catalunya Ràdio, Pau Noy, membre de la PTP, ha argumentat que la major part de la gent de Barcelona ja no es mou en cotxe per la ciutat. "Pràcticament tothom de Barcelona pot viure sense cotxe", ha dit. "Es tracta d'anar traient espai al cotxe i oferir facilitats per l'ús del transport públic, com ha passat a les altres grans ciutats". Noy calcula que es poden treure dels carrers "uns 60.000 cotxes, que no han d'anar a altres carrers, sinó que han de deixar d'utilitzar el cotxe".

I tu, què en penses? Comenta-ho al 3cat24.cat

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut