Madrid

La Generalitat podrà participar en la gestió de l'aeroport del Prat

El Consell de Ministres ha aprovat un nou model de gestió dels aeroports de l'Estat que passarà per la privatització parcial d'Aena. El model preveu que el 30% de la societat de gestió estigui en mans de la iniciativa privada i que la Generalitat i el govern de la Comunitat de Madrid puguin participar en les decisions que afecten els aeroports del Prat i de Barajas, respectivament. L'Estat, però, tindrà presència majoritària a Aena i, per tant, serà qui tindrà l'última paraula en qualsevol decisió. El nou model aeroportuari tindrà dues societats: una dedicada a la gestió de l'aeroport i l'altra, a la navegació aèria. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha demanat comparèixer al Congrés per donar més detalls del projecte abans no comenci el seu tràmit parlamentari.

Actualitzat
Catalunya i Madrid es convertiran en les dues primeres comunitats que participaran en la gestió aeroportuària, en aquest cas en la gestió del Prat i de Barajas, respectivament, perquè són els dos únics aeroports que tenen un volum anual de passatgers superior als 30 milions. Els aeroports de Palma i de Màlaga podrien ser els següents a tenir participació dels seus governs autonòmics si incrementen el nombre d'usuaris.

La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha explicat que el nou model preveu la creació de societats filials gestores dels aeroports que per la seva "complexitat" ho necessitin. Seran filials de la nova societat que es crearà.

Amb el nou model, Aena es dividirà en dues societats diferents: d'una banda, una que s'encarregarà de l'àrea de navegació, i de l'altra, una altra que es farà càrrec de la gestió aeroportuària. I és en aquesta que hi haurà els canvis més importants. Es privatitzarà el 30% del capital de la nova empresa. Un 19% més serà per a les comunitats autònomes. I finalment l'Estat hi mantindrà una majoria del 51%.

El govern central assegura que les comunitats autònomes podran tenir un paper important en la nova gestió. L'Estat, però, es guarda la major part del pastís i serà qui tindrà l'última paraula en qualsevol decisió sobre la xarxa d'aeroports espanyols.

L'entrada del capital privat encara s'ha d'analitzar com es farà, però el govern central diu que una possibilitat és que surti a borsa.
El nou model de gestió no estarà enllestit fins, com a mínim, d'aquí a dos anys, i no es descarta que fins i tot sigui més endavant.
Anar al contingut