Barcelona

Vila demana al govern espanyol que apliqui l'Eurovinyeta a les seves carreteres

El conseller ha assegurat que l'Eurovinyeta es començarà aplicar el 2014 a l'Eix Transversal. Davant del greuge que pugui suposar la implantació d'aquesta taxa mediambiental respecte les vies de titulatitat estatal, Vila ha demanat al govern espanyol que tingui coratge i també l'apliqui a les seves carreteres, com l'N-340 i l'AP-7.

RedaccióActualitzat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat a "El Matí de Catalunya Ràdio" que l'Eurovinyeta, el pagament per l'ús de la carretera als vehicles pesants, es començarà aplicar el 2014 a l'Eix Transversal. Davant del greuge que pugui suposar la implantació d'aquesta taxa mediambiental respecte les vies de titulatitat estatal, Vila ha demanat al govern espanyol que tingui coratge i també l'apliqui a les seves carreteres, com l'N-340 i l'AP-7. El conseller ha assegurat, a més, que en aquesta qüestió "van a totes" i que vol implantar-ho a més vies de titularitat catalana.

D'altra banda, el conseller ha manifestat que el govern té clar que la consulta sobiranista només acabarà sent legal i acordada amb l'Estat, i que l'alternativa no passa en cap cas per una declaració unilateral d'independència. En la mateixa línia, ha assegurat que l'executiu "no es planteja  una consulta que sigui ilegal".

Si no fos així, el conseller ha alertat de les conseqüències que podria suposar per a Catalunya, tal com han avisat algunes autoritats europees: "És ben legítim que els catalans vulguin marxar, però marxar es pot fer per la porta o per la finestra. Jo crec que si estem decidits a marxar per la finestra ja cal que ens posem casc perquè prendrem mal". "Per tant", ha conclòs, "és absolutament necessari que posem tota la nostra intel·ligència, el nostre saber fer, a fer possible que aquest procés acabi bé".

El conseller també ha reptat el govern de Rajoy a posar sobre la taula l'opció d'una tercera via. I és que en el moment actual, ha defensat, no queda cap altra alternativa que demanar als ciutadans sobre el futur de Catalunya perquè si no seria completament decebedor.

D'altra banda, Vila ha avançat que la connexió directa amb TGV entre Barcelona i París està tècnicament a punt i hauria de ser una realitat en les pròximes setmanes. Ha atribuït el retard a una qüestió política i n'ha responsabilitzat el govern espanyol. "Espero que sigui una realitat en les properes setmanes perquè està tècnicament tot a punt perquè es tracta només d'una qüestió política, d'autorització", ha assegurat el conseller, per qui "no deixa de ser xocant que el govern de l'Estat, que se les dóna i presumeix de liberal i modernitzador, en les actuacions que veritablement permeten liberalitzar i modernitzar sempre sigui tan i tan poruc".

D'altra banda, Vila ha insistit que no s'entendria una negativa de Foment al pla de millores a Rodalies que la Conselleria ha fet arribar a Madrid, valorat en 306 milions. A banda d'una millora en la seguretat, ha explicat que també beneficia l'oferta comercial de Renfe.

Respecte a les vagues a Renfe, que continuaran cada dilluns i divendres d'aquest mes de novembre, el conseller ha demanat fer una reflexió sobre les mesures que prenen els sindicats i les conseqüències que generen a la vista dels resultats de la protesta la setmana passada: "S'ha de fer notar que algun dia de vaga hi hagut cinc treballadors fent vaga i em penso que un dia van ser zero i malgrat això els serveis mínims van afectar moltíssim la ciutadania". En aquest sentit, ha dit; "Tothom hauria de reflexionar, especialment els sindicats, que és ben legítim que emprenguin les accions que vulguin emprendre, però crec que hi ha d'haver un sentit de la proporció entre les mesures que prens i les conseqüències que tenen".

La setmana passada es van suprimir 1.053 trens en quatre dies d'aturades.

Anar al contingut