Barcelona

Experts confirmen que la llei permet multar els #novullpagar i que els treballadors del peatge poden denunciar en casos excepcionals

Els conductors que secunden la protesta de #novullpagar podrien haver de fer front a la multa de 100 euros que ha anunciat la Conselleria d'Interior. El Codi de Circulació especifica en l'article 153 que el conductor no pot continuar la marxa si no ha satisfet la prescripció del senyal de peatge. Incomplir-ho s'interpreta com una falta lleu de trànsit i pot ser sancionada amb aquests 100 euros. A més, la llei 8/1972 permet als treballadors dels peatges formular denúncies en situacions excepcionals, tot i que no s'especifica què fa que una situació sigui excepcional.

Felip GordilloActualitzat
La Generalitat ha trigat a prendre posició davant de la campanya #novullpagar. Tot i que alguns membres del govern català han demostrat simpatia cap a la iniciativa, finalment l'executiu ha informat als conductors que si no paguen poden ser multats amb 100 euros, tal com ho va confirmar al 324.cat.

La decisió del govern català ha aixecat queixes entre els conductors i rebombori a les xarxes socials, però sembla ben fonamentada a la llei. L'article 153 del Reglament General de Trànsit especifica, en l'apartat de senyals de restricció de pas, que existeix la "prohibició de passar sense aturar-se" i especifica que "el conductor aturat no pot reprendre la marxa fins haver complert la prescripció que el senyal estableix". En el cas dels peatges, el pagament del preu de pas.

Segons ha explicat a TV3 l'advocat expert en temes de trànsit Alfons Perona, no fer cas del senyal s'interpreta com una falta lleu del reglament i, per tant, pot ser sancionada amb 100 euros.

Cobradors com a agents denunciants

Un punt que ha generat dubte sobre la sanció és qui pot fer la denúncia. Si no hi ha un agent de policia present, la denúncia del treballador del peatge ¿pot ser suficient per comportar una sanció? I es pot recórrer fàcilment?

La llei 8/1972 sobre construcció, conservació i explotació d'autopistes en règim de concessió especifica que el concessionari ha de cuidar l'aplicació de les normes i reglaments. La legislació, aprovada fa 40 anys, explica que en el cas que no hi hagi agents públics competents, els treballadors dels peatges "podran adoptar les disposicions necessàries per a la regulació del trànsit i formular, en cas que sigui necessari, les denúncies procedents conforme al Codi de Circulació, i quedaran investits temporalment amb caràcter d'autoritat".

Tot i això, la llei especifica que s'ha de donar una situació excepcional, però no queda clar quan es dóna aquesta excepcionalitat ni si és aplicable en el cas del #novullpagar. D'entrada s'hauria de tractar denúncia per denúncia.

La llei d'autopistes és antiga i no s'ha regulat mai la situació acutal. No està previst que el conductor no vulgui pagar i en aquest cas el text es remet a la normativa de trànsit, que, en principi, empara la postura del govern.

Avisar els conductors

La Generalitat reitera que la seva idea era aplicar aquestes mesures en la protesta que hi ha convocada en l'"operació tornada" del pont de maig, aquest dia 1. Tal com explicaven a aquest portal, el creixement de la campanya ha motivat que s'avanci la resposta.

El govern català assegura, a més, que els promotors de la iniciativa no han informat correctament la ciutadania ja que han negat que no pagar els peatges pogués comportar una sanció. Per això, afirmen, han volgut avisar la ciutadania sobre a què s'exposen si continuen no pagant el peatge.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut