Barcelona

La protesta dels treballadors de terra d'Iberia paralitza l'aeroport del Prat i el deixa immers en el caos

L'aeroport del Prat està immers en un col·lapse monumental. Des de mig matí està paralitzat, sense que cap avió pugui enlairar-se ni aterrar, i milers de passatgers estan bloquejats. La raó de tot plegat, la protesta del personal de terra d'Iberia, un servei que, entre altres coses, inclou la càrrega i descàrrega de maletes. Veuen perillar els llocs de treball després que AENA no ha renovat la concessió a la companyia. Després de celebrar una assemblea han decidit començar els actes de protesta i han tallat les tres pistes de l'aeroport de Barcelona, cosa que ha obligat AENA a tancar tot el trànsit aeri.

Actualitzat

Jornada de caos a l'aeroport del Prat. Tot ha començat com una vaga de zel encoberta. Els primers a detectar-la han estat els passatgers, que ja a dos quarts de nou del matí s'anaven acumulant a la terminal i veien com les cintes parades no engolien el seu equipatge. Avui l'aeroport del Prat havia de donar servei a 100.000 persones.

Els treballadors de terra d'Aena, 2.000 a Barcelona, tenien una cita a les nou del matí. En assemblea havien de decidir les accions a emprendre després que Iberia ha perdut aquesta setmana la llicència al Prat de serveis de terra i assistència en terra a passatgers i avions. Els treballadors temen que aquesta operació suposi la pèrdua d'entre 700 i 900 llocs de treball.

Després de dues hores de reunió han començat a aparèixer els primers cancel·lats a les pantalles d'informació. Davant dels taulells buits de facturació d'Iberia hi havia centenars de persones esperant el personal de la companyia, que no ha tornat als seus llocs de treball. En comptes d'això, el personal de serveis de terra d'Iberia ha tallat les tres pistes de l'aeroport. Fins hi tot, i han col·locat autobusos i altres vehicles per impedir les operacions d'aterratge i enlairament.

L'efecte del bloqueig ha obligat AENA, l'organisme que gestiona la instal·lació, a aturar tot el trànsit aeri. De les 942 operacions previstes per avui, fins a la quatre de la tarda, només se n'han pogut realitzar 288. S'han cancel·lat 98 vols i se n'havien desviat 22 a aeroports pròxims, com Girona, Reus, Alacant i Madrid, principalment.

Indignació i paciència
Els passatgers afectats esperen a les terminals, enmig d'algunes protestes i xiulets espontanis, que es resolgui la situació o que algú els doni informació de com pot evolucionar. Fins ara, no hi ha hagut incidents, si bé als taulells d'Iberia no hi ha personal i en el seu lloc hi ha mitja dotzena d'agents de la Policia Nacional. Alguns passatgers, els destins dels quals eren a la Península, han cancel·lat els seus bitllets i han recorregut a altres mitjans de transport.

La indignació entre els que no tenen més opció que esperar és creixent. Tips de la llarguíssima espera provocada pel col·lapse, un grup de passatgers ha decidit baixar a les pistes pel seu propi peu. Han aconseguit sortir a la pista, disposats a pujar a l'avió. Però la Guàrdia Civil els ha aturat de seguida. Això ha provocat les queixes del grup, que ha retret als agents que els aturessin a ells, en lloc de desallotjar els treballadors d'Iberia que ocupen les pistes per impedir el trànsit aeri.

La sobtada vaga ha atrapat centenars de viatgers dins dels avions. En el moment que han pujat a l'avió els han anunciat que hi havia vaga i que podien quedar-se o baixar de l'avió, ja que les maletes no les havien pujat. La majoria, però, s'han quedat dins fins que han vist que la situació anava per llarg i finalment han estat traslladat a la terminal.

Els motius de la protesta

Iberia ha perdut aquesta setmana la concessió del servei de terra a passatgers a l'aeroport de Barcelona a favor de les seves competidores Air Europa, Spanair i FCC, després de les noves concessions donades per AENA. Unes 2.000 persones s'encarreguen d'aquestes tasques, anomenades també de "handling".

Les noves consessionàries estan obligades a absorbir el personal ja existent però, malgrat tot, els sindicats temen que els canvis suposin la pèrdua de centenars de llocs de treball. Per això exigeixen per escrit garanties que Iberia continuarà donant el servei de "handling" com a quarta operadora i que cap dels seus treballadors serà subrogat per altres empreses o es quedarà al carrer.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut