Catalunya

Una quarantena de trens cancel·lats i retards de fins a 30 minuts en el tercer dia de vaga

39 trens cancel·lats i retards de fins a 30 minuts a totes les línies de la xarxa de Rodalies. Aquest és, fins ara, el balanç del tercer dia de vaga encoberta de maquinistes de Renfe. Tot i que la jornada d'aquest dimecres ha començat amb tranquil·litat, a mesura que ha avançat el matí la situació s'ha anat complicant.

Actualitzat
Cap a les 7 del matí d'aquest dimecres, els usuaris de Renfe ja s'han començat a trobar els primers retards a la xarxa de Rodalies. Retards d'uns quinze minuts que feien pensar que la incidència seria més baixa que els dies anteriors, però que a poc a poc s'han anat acumulant i ampliant. Ara mateix, i segons dades de Renfe, es registren endarreriments de fins a 30 minuts a tota la xarxa de Rodalies, especialment a les línies R1, R2 i R4. Al llarg del dia, s'han hagut de cancel·lar un total de 39 trens, una quinzena al llarg del matí, i la resta després del canvi de torn de les dues del migdia. Com la resta de dies, hi ha uns 370.000 passatgers afectats per les incidències, que són els que habitualment fan servir la xarxa de Rodalies. Usuaris que es mostren indignats per la falta d'informació. Se'ls comunica que hi ha irregularitats degut a la vaga encoberta d'alguns maquinistes, però no se'ls indiquen els horaris dels trens ni, conseqüentment, els temps d'espera a les andanes.

Aquest dimarts es van registrar retards a totes les línies de Rodalies i es va cancel·lar la circulació d'una quarantena de combois. Renfe ha acusat els maquinistes d'estar duent a terme una vaga de zel. Pels sindicats, en canvi, els maquinistes es limiten a complir estrictament les condicions laborals i diuen que no s'han absentat del lloc de treball. L'origen del problema, segons ells, és el canvi que s'ha fet en la planificació dels horaris, que dóna poc marge al descans. Segons l'empresa, però, amb aquesta actitud pretenen una sèrie de millores laborals com un augment de sou de 1.000 euros anuals, o 12 dies més de vacances a l'any, a més d'una reducció de la jornada laboral.

La jornada de dimarts va registrar endarreriments que van oscil·lar entre els 10 i 50 minuts a tota la xarxa. També es van veure afectats alguns trens de mitjana distància, regionals i fins i tot l'Euromed. Segons Rodalies, la vaga va obligar a suprimir 38 trens, i es van veure afectats milers usuaris. Un grup d'afectats va decidir queixar-se a internet a través del web Renfadats.

Com que no es tracta d'una vaga declarada, la Generalitat no ha pogut decretar els serveis mínims, però sí que ha reforçat els serveis d'autobusos interurbans per suplir les incidències. Servei que cada vegada compta amb més usuaris, que opten per l'autobús abans d'esperar a les andanes.

Des de les administracions, la Generalitat ha anunciat l'obertura d'un expedient informatiu a la companyia, que ha assegurat que abonarà l'import als passatgers afectats per retards. I des de Madrid, el ministre de Foment, tot i oferir un cop de mà, ha recordat que Rodalies ja no és competència de l'Estat. L'oposició acusa la Generalitat de desentendre's del conflicte.

Davant la impossibilitat de garantir un servei correcte de Rodalies, l'empresa ferroviària recomana als usuaris que consultin els webs www.adif.es, www.rodaliesdecatalunya.cat i www.renfe.com, i els telèfons d'informació per saber l'estat del servei.

Tres dies de conflicte

Tot plegat va començar a les dues del migdia d'aquest dilluns, hora de relleu de torns, quan part dels treballadors de tarda no es van presentar al seu lloc de treball. Al llarg de la tarda, Renfe va anar informant els usuaris de les irregularitats de la xarxa a través de les megafonies de trens i estacions, així com mitjançant pantalles informatives. Els usuaris de Rodalies es van trobar retards de més d'una hora en algunes línies.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut