Montesita, la bici de trial

Un furt, una idea, una nova bici i un nou esport. Així van néixer les Montesitas, propulsores del trialsin, l'adaptació del trial de moto a les bicicletes. Al darrera, un xic d'atzar i una família perseverant.

Jordi BentanachsActualitzat

Esplugues de Llobregat, finals dels 70, una porta oberta i algú amb ganes d'aconseguir una bici a costa de les llàgrimes d'un nen de set anys. Però a la família Pi no existeix el desànim. Pere Pi, el pare, al capdavant del departament d'Investigació de Montesa i excampió d'Espanya de trial s'ho va prendre com un repte, faria un bici perquè el seu fill Ot, de 7 anys, pogués emular els seus ídols de la moto.

"Em vaig basar en la geometria d'una Cota 247. I des del primer moment que li vaig donar a l'Ot vaig cridar la meva dona i li vaig dir: això és trial!"

Ot Pi el dia que va provar la Montesita i el logo que en vanéixer

Però i als altres nens els agradarien les Montesita?

Per a comprovar-ho en Pere Pi va organitzar on vivien, al barri de la Miranda d'Esplugues de Llobregat, unes gymcanes on les deixava provar. L'èxit era immediat. Aquelles proves promocionals es van escampar per molts municipis i davant la satisfacció general de nens i nois l'empresa Montesa es va decidir a fabricar-les en sèrie. Les bicicletes apareixen a finals del 1979 i moren amb la suspensió de pagaments de Montesa a finals del 1983. En aquests quatre anys es van vendre milers de bicis, es va adaptar el reglament del trial de motos i es van organitzar campionats mundials amb la particiapció de més de 40 països

Jordi Tarrés amb la seva Montesita T-15

Jordi Tarrés, el revolucionari

Un d'aquells joves pilots que es va enganxar al trialsin va ser Jordi Tarrés. Va arribar a ser Campió d'Europa cadet però la benzina el cridava. Quan va fer el salt al trial en moto va aplicar la tècnica i els moviments que havia posat en pràctica amb la bici i va canviar per sempre la història d'aquell esport.

"La Montesita és la meva vida, és els meus inicis, aquí va començar tot. La il·lusió que  tenia per poder-la tenir és que no crec que l'hagi tingut amb res mes"

Enric Gibert, autor de "montesitas, las bicicletas de Montesa"

Objecte de col·leccionista

Enric Gibert portava temps buscant publicacions de la marca Montesa on aparegués informació de les Montesita però no apareixeien enlloc. Durant 7 anys va estar acumulant dades, fent entrevistes als protagonistes i recopilant material documental. D'aquesta manera va saldar un deute històric amb "Montesitas, las bicicletas de Montesa", el primer llibre específic sobre el tema. En aquest temps ha parlat amb infinitat de pilots i ha seguit la traça d'aquestes bicicletes que s'han convertit en objecte de col·leccionisme.

"Durant un temps van ser considerades bicicletes velles, ara són bicis "vintage". Hi ha el col·leccionista que les té per fer servir i el que les té com objecte d'art."

Pere Pi, Ot Pi i la primera Montesita que es va fabrica, la T-5

Ara mateix hi ha Montesites que valen milers d'euros i ningú se'n vol desprendre. No és fàcil acomiadar-se'n un cop s'han acabat convertint en refugi sentimental dels adolescents que la van tenir durant els anys 80. 

ARXIVAT A:
Esports360
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut