Motor

El dibuixant del Circuit de Catalunya

L'any 1991 va ser històric per al motor català. Després de dècades de reclamacions, es feia realitat el Circuit de Catalunya. Jaume Nogué en va ser el dissenyador. Lluís Pérez-Sala, el primer pilot a provar-lo

Jordi BentanachsActualitzat

Jaume Nogué buscava el mapa del tresor. Aquest enginyer rebia al seu despatx desenes de propostes d'espais on fer realitat el somni del motor català, el circuit de Catalunya. Quan va arribar el mapa de la finca de Montmeló va trucar immediatament a la seva dona: "No vindré a dinar". Va pujar a la moto i se n'hi va anar.

Quan vaig veure aquella extensió de prats vaig pensar: "Carai, és maco."

Una hora després, recolzat en un pi, l'acompanyava Sebastià Salvadó, president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). "Tu creus que hi cabrà, aquí?", li va preguntar. "Jo crec que sí", va respondre en Jaume. I així va començar la història del Circuit de Montmeló.

Jaume Nogué dibuixant el traçat del Circuit de Catalunya

Un circuit a casa, el somni de generacions de pilots

Al febrer de 1989 es col·locava la primera pedra, i dos anys clavats després Lluís Pérez-Sala i Sito Pons pujaven al seu cotxe i moto, respectivament, i tenien l'honor de fer la primera volta al circuit asfaltat. Les impressions de dos dels millors pilots catalans de tots els temps van ser molt bones. Així ho recorda Pérez-Sala:

"Era el millor en què jo havia rodat. En aquell moment aquest circuit era el número 1 que hi havia al món."

Lluís Pérez-Sala va ser el primer pilot de fer una volta al circuit asfaltat

Després d'anys de viatges en avió per tot el món es feia realitat el somni de córrer sense haver-se de desplaçar, un autèntic privilegi a l'elit del motor. En paraules de Pérez-Sala:

"Per fi sortia de la meva habitació, agafava el cotxe i en 20 minuts era al circuit."

La història completa a Esports360:


Un mecànic navegant pel "paddock"

El 24 de setembre de 1991 s'instal·laven per primera vegada els equips de Fórmula 1 al circuit. Amb ells arribava també una borrasca que deixaria pluges històriques arreu de Catalunya. Les instal·lacions, noves de trinca i massa tendres, en van patir les conseqüències. Jaume Nogué, el dibuixant del circuit, va témer el pitjor:

"Es va inundar el 'paddock', recordo la imatge d'un pilot remant sobre un pneumàtic, jo em volia morir."

Tot i els nervis que els aiguats van provocar, diumenge va sortir el sol i la primera cursa d' F1 va ser un èxit. Nigel Mansell va ser el guanyador i les opinions de tots els pilots van ser unànimes: el circuit de Barcelona-Catalunya era un dels millors del món.

Jaume Nogué amb el primer projecte de l'any 1986


Circuit per a molts anys

Tant Jaume Nogué com Lluís Pérez-Sala destaquen la feina d'actualització i modernització del circuit que ha fet el RACC durant aquests 30 anys. Els vehicles han evolucionat, han guanyat en velocitat punta, i això ha fet que s'hagi hagut d'ajustar el traçat i les escapatòries. Dissenyador i pilot coincideixen que no està gens desfasat i que hi ha circuit per a molts anys. 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut