CICLISME

El ciclisme en pista lluita per sobreviure tot i l'estat dels velòdroms

Dels més de 40 velòdroms que van arribar a haver-hi a Catalunya només en queden sis. Els practicants de ciclisme en pista són pocs però perseverants. La seva és una lluita diària per practicar l'esport que més estimen tot i el deteriorament de les instal·lacions

Jordi BentanachsActualitzat

Les subhastes tenen això, no és estrany trobar-hi sorpreses. L'any 2014 a la casa Soler y Llach de Barcelona es posava a la venta un lot de 1.500 postals de Figueres de principis del segle XX. L'Ajuntament de la capital de l'Alt Empordà va ser l'únic postor i quan les catalogaven a l'Arxiu Municipal una postal del 1901 els va cridar l'atenció. S'hi veu l'arribada d'una cursa al velòdrom que es va construir a Figueres el 1893. Tenien entre les mans la primera imatge d'una cursa en un velòdrom a Catalunya.

El de Figueres va ser el primer, però n'hi va haver molts més. De fusta, de ciment, de 400 metres de corda, de 250, desmuntables, entre tots n'hi van arribar a haver una quarantena, repartits en una vintena de municipis diferents. Ara només en queden sis. Què ha passat? Què se n'ha fet, dels altres? Per trobar-los cal fer arqueologia topogràfica. Apareixen com per art de màgia en treure capes de la història als mapes de l'Institut Cartogràfic de Catalunya.

Plantes i esquerdes al velòdrom de Lleida

Sis velòdroms supervivents

El més antic que perdura és el de Lleida, inaugurat el 1919. Un recinte centenari que es troba en un estat depriment. El primer que fa en Ramon quan arriba al velòdrom és engegar el bufador i recórrer la pista per treure-hi els vidres dels botellots que s'hi han fet a la nit.

"Els caps de setmana la gent fa servir la pista de guarderia, de pipicà de dia i de zona de botellot de nit."

Vidres i també esquerdes on hi pot quedar atrapada una roda. I plantes que creixen al seu aire al mig de la pista i han d'esquivar els ciclistes.

El velòdrom d'Horta, l'últim construït a Catalunya

La pista de Lleida la coneix perfectament Sergi Escobar. Doble medallista olímpic, campió del món, se'n va haver d'allunyar a mesura que pujava el seu nivell pels perills de caiguda que comportava. Ara ensenya nens al velòdrom de Camp Clar, a Tarragona. Tancat durant quatre anys per les obres que es van fer al seu voltant de cara als Jocs del Mediterrani on es va fer la competició de petanca, va reobrir a principis de 2020. En Sergi creu que si les institucions no condicionen les instal·lacions el ciclisme en pista desapareixerà de casa nostra.

"Si tens mil camps de futbol tindràs un milió de futbolistes. Doncs el mateix, si els velòdroms no milloren el futur és molt negre."

Dos dels herois de l'època al velòdrom de Reus

A 20 km de Tarragona un centenar de nens creuen la porta del velòdrom de Mont-roig del Camp. Els espera en Quique Moreno, responsable des de temps immemorials de l'escola de ciclisme del poble. El secret de l'afluència infantil és combinar disciplines. Els joves toquen pista, carretera i bicicleta de muntanya. Moreno reconeix que les ajudes són insuficients i que els "malalts" del velòdrom com ell són també una mica "masoquistes".

"L'escola de Mont-roig fa 40 anys que tomba i per a mi això és el meu premi."

L'Aleix el dia de la seva estrena al velòdrom de Tortosa

A Tortosa van estar va punt de quedar-se sense velòdrom l'any 2006 però la pressió popular va fer que l'Ajuntament fes marxa enrere. Adolfo Giner va capitanejar la plataforma Salvem lo Velódromo i van interrompre un ple municipal per fer sentir la veu de les 3.000 persones que havien signat contra l'enderrocament de la pista, inaugurada l'any 1943.

L'empenta de l'Esport Ciclista Mataró i l'Ajuntament de la capital del Maresme es va materialitzar després del confinament en la renovació de la pista del velòdrom de la ciutat. La pista estava molt deteriorada i canviar-la ha suposat que clubs ciclistes de moltes parts de Catalunya s'hi hagin interessat i així s'estalvien entrar a Barcelona per anar al velòdrom d'Horta

La pista malmesa del velòdrom de Camp Clar

Un velòdrom cobert, una reclamació pendent

Els responsables de tots els velòdroms estan d'acord en una cosa; la cobertura del velòdrom d'Horta seria vital per assegurar el futur del ciclisme en pista a Catalunya. Ivan Vega, autor del llibre "Del velocipedisme al ciclisme esportiu" que repassa els prop de 130 anys de bicis a casa nostra, creu que una cobertura encara que fos parcial evitaria les suspensions de curses i entrenaments quan la humitat s'instal·la a la fusta del velòdrom barceloní.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut