Nou carril bici estratègic a la Zona Franca

Connecta d'una manera segura el passeig de la Zona Franca amb el Carrer A

Francesc MauriActualitzat

Donar la volta, de cop i volta, a l'hegemonia del vehicle privat durant les últimes dècades als municipis del país no és fàcil. El futur passa per l'ús diferent de l'automòbil. Cada cop més gent troba més important reduir la contaminació que no pas amuntegar-se al centre de pobles i ciutats.

La prova d'això és que més del 80% de la població de Barcelona es desplaça a peu, en transport públic i en bicicleta. En canvi, els desplaçaments en vehicle privat són una gran minoria. Això sí que ocupa un gran espai.

La bicicleta, els últims anys, ha agafat embranzida. El foment del seu ús creix de manera clara, però moltes persones encara en són receloses per un tema de seguretat.

Avui, dimarts 25 de juliol, arriben 500 metres de carril bici estratègics per a la connectivitat de la ciutat de Barcelona amb el polígon industrial de Catalunya més important, el de la Zona Franca. És una claríssima connexió metropolitana per servir a un volum altíssim de possibles usuaris entre la ciutat de Barcelona, l'Hospitalet i aquesta àrea periurbana de tipus industrial i de serveis.

La inauguració, l'han fet la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

El tram que avui comença a funcionar és un tram de 500 metres que permet als vianants i als ciclistes superar de manera segura les barreres viàries que suposen la Ronda Litoral i l'accés al Port de Barcelona, que fins ara eren infranquejables. Les amplades del carril bici varien entre els  2,2 metres i els 2,4 metres. L'espai destinat a vorera, per al vianant, oscil·la entre els 1,8 i 4,9 metres. Per facilitar la circulació segura de persones amb discapacitat visual, el carril bici i la vorera estan separats per un paviment guia que diferencia l'espai del carril bici i l'espai destinat al vianant. En aquest carril, s'hi ha afegit una segregació física de formigó.

Per facilitar i prioritzar l'ús de les bicicletes i el pas dels vianants, l'encreuament regulat amb semàfors més proper al Carrer A compta amb un sistema automàtic de detecció de bicicletes al paviment i un polsador per a vianants. El nou carril se suma al conjunt de carrils bici que s'estan impulsant tant des de l'Ajuntament de Barcelona com des de l'Àrea Metropolitana.

Per la banda muntanya, el carril bici continuarà pel passeig de la Zona Franca i el carrer Motors, on hi ha previst construir més carrils bici. Per la banda mar, segueix pel Carrer A, on hi ha un carril bici afectat per les obres del metro.

L'obra ha suposat una inversió total de 878.064,87 euros, un 16% dels qual ha estat a càrrec de l'AMB i la resta, a càrrec de l'Ajuntament de Barcelona. A aquest pressupost, cal afegir-hi el cost de la semaforització d'aquest àmbit per garantir la màxima seguretat.

El polígon industrial de la Zona Franca es va desenvolupar durant la dècada dels 60, però amb la construcció de la Ronda Litoral, a partir dels 80, va quedar físicament separat de la part més cèntrica de la ciutat, essent molt difícil accedir a peu o en bicicleta fins aquest espai. Es tracta d'un dels polígons industrials més grans del sud d'Europa, amb més de 250 empreses. L'any 2005, el 67% dels treballadors del polígon es desplaçava en cotxe per anar a la feina, el 16% en bus i el 14% en transport privat facilitat per l'empresa.

Més carrils bici en els pròxims mesos

El 2017, el govern municipal ha licitat un total de 62,5 km de carrils bici que inclouen 30 actuacions. Es tracta de la xifra de quilòmetres de carrils bici licitats més alta en un mateix any. Els nous carrils es faran aquest any i es preveu que els darrers s'acabaran el primer trimestre del 2018.

Les noves actuacions tenen per objectiu oferir al ciclista una circulació més segura per la calçada, generant infraestructura ciclable en aquells emplaçaments que actualment no compten amb carrils bici específics i eliminant, alhora, alguns trams de carrils bici en vorera. El nou carril bici que avui s'inaugura se suma al paquet d'actuacions previstes que tenen com a objectiu millorar la connexió amb els municipis metropolitans i que inclouen també:

         Carril bici d'Esplugues

         Carril bici de l'avinguda Albert Bastardas i el carrer de Torre Melina, que milloraran l'enllaç amb l'Hospitalet del Llobregat

         Connexió amb Santa Coloma a través del carril de l'avinguda de Rio de Janeiro i el passeig de Santa Coloma.

         Carril bici del final de la Diagonal amb Eduard Maristany, que facilita l'enllaç amb Sant Adrià.

La construcció de carrils bici permet reordenar l'espai viari i guanyar també nous aparcaments per a bicicletes i motos en calçada, alliberant espai a les voreres pels vianants.

Primera convocatòria de subvenció de l'AMB

Aquest carril que avui s'inaugura forma part de la primera convocatòria de subvenció de l'AMB per construir carrils bici i millorar la connectivitat metropolitana. Aquesta primera convocatòria va tenir un pressupost de 2 milions d'euros entre el 2016 i el 2017 i preveia la construcció de 24 projectes de carrils bici en 17 municipis metropolitans que ajudaran a millorar la connectivitat de les vies pedalables a l'àrea metropolitana de Barcelona. Tots aquests projectes, que suposen 26,7 km de nous carrils bici, són el punt de partida de la xarxa Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana que connectarà, de manera directa i segura, tota la metròpoli. La segona convocatòria de subvencions per executar carrils bici metropolitans està oberta fins al 30 de setembre del 2017.

 

Anar al contingut