La superilla del Poblenou, un projecte de pacificació del trànsit que l'Ajuntament vol multiplicar d'aquí al 2024 (Wikimedia/Toniher)
La superilla del Poblenou, un projecte de pacificació del trànsit que l'Ajuntament vol multiplicar d'aquí al 2024 (Wikimedia/Toniher)
Barcelona

Barcelona multiplicarà per 5 els km de superilles en 4 anys per la crisi climàtica

L'Ajuntament declara l'emergència climàtica per reduir les emissions i preveu estendre a tota la ciutat les àrees verda i blava d'aparcament

RedaccióActualitzat

Barcelona ha declarat l'emergència climàtica en un acte institucional al Saló de Cent. Això significa que la ciutat es compromet a reduir el 2030, el 50 per cent de les emissions de gasos d'efecte hivernacle respecte als valors de 1992.

L'ajuntament projecta un centenar de mesures per aconseguir una reducció de 2 milions de tones de diòxid de carboni també fins el 2030.
I per fer-ho, destinarà 563 milions d'euros en els propers 5 anys.

Més superilles

Entre les mesures, l'Ajuntament s'ha donat 4 anys per fer 15 quilòmetres més de superilles en què els veïns prenguin el relleu als vehicles. En l'anterior mandat se'n va fer 3,3 quilòmetres.

Caldrà esperar, però, per saber quins seran els carrers o zones escollides. Només se sap que ja es treballa per restringir més els vehicles que passen per la superilla d'Horta.

També s'incrementarà en 40 hectàrees les zones verdes de la ciutat.

I es vol millorar el transport públic, amb projectes que també depenen d'altres administracions, com la unió de les dues línies de tramvia per la Diagonal o acabar la línia 9 del metro, que fa anys que està parada. També que port i aeroport redueixin emissions. Una pressió directa a la resta d'administracions.

 

De la zona blava als menús escolars

Per provocar que més ciutadans no es desplacin en cotxe, les àrees blaves i verdes d'aparcament s'estendran a tots els barris de la ciutat, és a dir, que si no ets resident hauràs de pagar per aparcar a tot arreu.

Zona verda de Barcelona
Aparcar a la zona verda i la zona blava no s'apujarà pels cotxes amb el distintiu ECO (Font: ACN)

 

Aquestes accions formen part de les mesures que intenten que el model de ciutat disminueixi les emissions contaminants. Un objectiu iniciat amb les restriccions de la zona de baixes emissions i que l'ajuntament no descarta endurir establint zones de superbaixes emissions o un peatge per accedir al centre, a l'estil d'algunes ciutats europees. De moment, però, només parlar d'"estudiar" aquestes mesures.

A la llista de més de 100 mesures també hi està inclòs implantar dietes saludables i baixes en carboni a les escoles i menjadors escolars el 2021 i reduir el consum de proteïna animal, sobretot de carn vermella.

Colau: "Hem d'abordar els grans emissors"

Colau, Collboni i altres responsables del govern municipal, al Saló de Cent, en la declaració de l'emergència climàtica (ACN/Laura Fíguls)

Colau, Collboni i altres responsables del govern municipal, al Saló de Cent, en la declaració de l'emergència climàtica (ACN/Laura Fíguls)

L'alcaldessa, Ada Colau, ha admès que "s'està demanant molt a la ciutadania" però ha afegit que també cal implicar els "grans emissors" en la reducció dels gasos contaminants:

"Les administracions hem de predicar amb l'exemple. Les administracions, en general, no ens hem de barallar entre nosaltres sinó cooperar per fer polítiques molt més valentes i ambicioses que les que s'han fet fins ara. Sobretot, hem d'abordar els grans emissors, hem de parlar de la reducció d'emissions de les grans infraestructures i grans empreses privades."

Colau ha advertit que el negacionisme no només no és una opció, sinó que és un "error econòmic":

"Pensar que es poden ficar els beneficis econòmics a curt termini per davant de la garantia de la vida i del futur del planeta és un grandíssim error, també econòmic."

 

 

ARXIVAT A:
Crisi climàticaContaminacióZBE BarcelonaAda Colau
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut