Adeu a la fabricació de vehicles convencionals a Europa l'1 de gener del 2035

Vehicles de benzina, dièsel, híbrids i híbrids endollables deixaran de fabricar-se, juntament amb els combustibles "e-fuel"

Francesc MauriActualitzat

El dimecres dia 11, la Comissió de Medi Ambient de la Unió Europea va aprovar la prohibició de fabricar cotxes de benzina, dièsel, híbrids i híbrids endollables. A més a més, els anomenats combustibles "e-fuel", associats a grans petrolieres, tampoc es podran usar. La data serà l'1 de gener del 2035. Un pas important, tenint en compte la intenció inicial de la indústria automobilística d'implantar la mesura a partir del 2040. Tampoc fa cas a les indústries petrolieres que demanaven excloure els combustibles anomenats "e-fuel". La mesura haurà de votar-se el mes que ve a la seu del Parlament Europeu, unes votacions que acostumen a tirar endavant gairebé sempre, amb la seqüència de tramitacions presentada fins ara.

PERQUÈ ÉS IMPORTANT EL CANVI EN EL SECTOR DEL TRANSPORT?

A tot el món i, a Catalunya també, el transport és l'element número 1 a l'hora d'emetre gasos d'efecte hivernacle. Evidentment, no tan sols el transport per carretera, sinó també marítim i l'aeri. Canviar el funcionament de la indústria mundial, canviar les emissions del sector residencial, etc., és més lent i complex que modificar el transport amb una electrificació general però no total. Una electrificació que acabarà acostant-se a plena el 2050, tot i que hi hagi dubtes i potser no acabi sent cent per cent renovable. Com a mínim, segur s'hi acostarà.

Mundialment les emissions de CO2 per part del transport són majoritàries en el terrestre, en una mica més del 74%. Electrificar el transport terrestre aportarà molt aire net, valgui la metàfora, a l'atmosfera.

 

A dia d'avui, a Catalunya, el 36% de les emissions de CO2 provenen del transport i, en conseqüència, també a casa nostra, la seva reducció serà clau en el nostre impacte en l'escalfament global i especialment en la nostra salut. Hem de tenir present que el nostre país, és una de les 6 regions més industrialitzades d'Europa, i per tant gran emissor de CO2 amb el transport.

 

 

CATALUNYA I ESPANYA, A LA CUA EUROPEA

 

Les dades del primer quadrimestre de l'any (gener-abril) de vendes de vehicles elèctrics purs, però, a Catalunya i Espanya, ens situen a la cua europea. La Xina tiba fort.

 

-EUROPA (dels 27)  10%

-ESPANYA                4,4%

-CATALUNYA           3,4%

-RoMANIA                 7%

-PORTUGAL           10,6%

-XINA                       29,6%

 

Moltes factors, fins i tot culturals, estarien al darrere aquestes xifres amb un desplomament de vendes de tots els tipus de vehicles d'un 11% respecte al 2020. A França, aquest desplomament arriba al 42% si ho comparem amb la prepandèmia, l'any 2019.

 

 

 

 

 

Anar al contingut