Arturo Moreno, pioner de l'animació infantil

Ja ho sabem, no és res nou això d'oblidar els referents i pensar que tot ha començat amb nosaltres i que el passat és un territori buit i erm. Així les

Actualitzat
Ja ho sabem, no és res nou això d'oblidar els referents i pensar que tot ha començat amb nosaltres i que el passat és un territori buit i erm. Així les coses, potser val la pena anar fent exercicis de memòria i recordar persones, fets i projectes interessants i fonamentals que ens han precedit.



Aquest seria el cas d'Artur Moreno Salvador, nascut a València l'any 1909 i mort a Barcelona l'any 1993 i considerat per molts com el Walt Disney espanyol, ja que, a banda de dibuixar infinitat d'historietes i de personatges, va ser l'ànima del primer llargmetratge d'animació realitzat a l'Estat espanyol, la mítica "Garbancito de la Mancha".



Va començar el seu camí professional amb 15 anys, treballant a revistes mítiques com "TBO" o "Pulgarcito" i al segell discogràfic "Odeón". Un personatge famós, "El gato Félix", li desperta l'interès pels dibuixos animats i l'any 1930 crea un curt promocional destinat a l'empresa Chocolates Nelia.



Aleshores enceta una època d'activitat frenètica, col·laborant en diferents publicacions fins que arriba a la direcció de "KKO" que, gràcies a la seva feina, aconsegueix un nodrit i valuós planter de col·laboradors.
Fa un nou curt, "El capitán Tormentoso", que li permet establir contacte amb José Maria Blay que li proposa fer un llargmetratge de dibuixos animats. Després d'un gran periple per aconseguir els estudis, els decorats i tot el material tècnic, neix "Garbancito de la Mancha", basat en la història escrita per Julián Pemartín i que es converteix en un gran èxit comercial sense precedents.



Fa la segona part, "Alegres vacaciones" que, tot i funcionar bé, no assoleix l'èxit de la primera i marxa a treballar a Veneçuela on dirigeix revistes i fa campanyes promocionals per a marques de tabac com Camel o Morris i la petroliera Shell. Torna a Espanya l'any 1956 i segueix treballant en diferents àmbits de l'animació i de les revistes gràfiques.
Entre els seus personatges destaquen "El grumete Mick, el viejo Mock y el perro Muck", "Faustino de la O", "Capuchín", "Pinky Trotamundos", "Jacin Too" o "Ciclonín".
La filla d'Artur Moreno, Isabel, ens ha facilitat un material meravellós provinent de l'arxiu privat de la família, imatges molt valuoses que ens permeten recordar el seu pare i deixar constància d'un treball bàsic i fonamental per anar marcant les bases del camí que s'ha fet fins ara, per poder arribar fins aquest present de la nostra animació infantil que no hauria estat possible sense comptar amb el treball de pioners brillants com l'Arturo. Pot ser una manera de reivindicar la figura i el treball de l'Arturo Moreno i de no permetre que l'oblit ens privi de les nostres grans figures, dels pioners que ens han ajudat a arribar fins aquí i a ser com som.
I també unes paraules de Juan Manuel Soldevilla, estudiós del tema i comissari de les exposicions dedicades a "Tintín" i a Josep Escobar.



Per què es considera important ARTURO MORENO?

1.- Perquè és un d'aquells dibuixants excepcionals que comença la seva carrera abans de la guerra i la continua després, esdevenint pont entre dues generacios d'artistes que van patir la fractura del conflicte. Ell és dels pocs que pot connectar les dues èpoques. Una de les baldes perdudes que explica el pas d'una generació a una altra.

2.- Perquè va ser un dels més brillants representants de la historieta al país; va optar per no tenir un personatge fix, cosa que li resta presència en la memòria col·lectiva, però va ser fidel a un model d''historieta caracteritzada pel rigor, el traç suau i homogeni, l'humor intel·ligent i un grafisme que encara avui és modern.

3.- Perquè en anys complcats va esdevenir un pioner del dibuix animat a casa nostra sent capaç de crear el primer llargmetratge fóra dels EEUU amb una superproducció d'èxit internacional. I fer això als anys quaranta només es pot qualificar d'heroic.




4.- Perquè va ser un dibuixant valent que no va voler limitar-se al mercat hispànic i va gosar anar a fer les Amèriques només armat amb els seus estris de dibuix. I triunfar.

5.- Perquè va ser capaç de recollir l'herència dels grafistes i dibuixants del país -Junceda, Cornet-, influir i influir-se dels seus contemporanis -Urda i Coll- i ser recepetiu a les influències foranes -Hergé-.





6.- Perque Moreno explica la història dels dibuixants de la historieta, la gran manifestació de cultura de massa de gran part del segle XX-, del dibuix animat, i en definitiva, del país.

Gràcies Isabel.
Anar al contingut