ANÀLISI

Vius en una bombolla i no ho saps

Les xarxes socials ens ajuden a estar més connectats però també ens aïllen d'allò que no ens agrada

Enllaç a altres textos de l'autor

Carla Pedret

Sotseditora de Mitjans Digitals de Catalunya Ràdio

@Carlapedret
Actualitzat

Estàs esperant l'autobús o el metro i entres a Facebook o a Instagram. Amb el dit vas passant imatges, GIF, vídeos... No hi ha res que et cridi gaire l'atenció ni que et molesti especialment. Fas un "m'agrada" a un parell de fotos, passes unes quantes notícies i mires 15 segons d'un vídeo viral sobre com de disciplinats són els sud-coreans quan hi ha un accident de trànsit.

Més de la meitat dels internautes a l'estat espanyol s'informen a través de Facebook. Per entendre la importància d'aquesta xifra, cal saber com funcionen aquestes plataformes. Les xarxes socials i els cercadors fan servir algoritmes. En funció d'on som, qui seguim i de l'historial de les nostres cerques i dels nostres clics, aquests algoritmes trien el contingut que veiem. Tots els algoritmes de totes les pàgines que fem servir creen el que l'escriptor Eli Pariser anomena "filter bubbles" (bombolles de filtre).

Els algoritmes estan dissenyats per reforçar els nostres gustos i conviccions amb l'objectiu que fem com més clics millor. Això pot semblar inofensiu a priori, però no ho és. Hi ha una part de la informació que els algoritmes ens amaguen i a la qual mai no tindrem accés perquè queda fora de la nostra bombolla.

Mitjans britànics i nord-americans han començat a incitar els lectors a rebentar les seves bombolles. Durant la campanya electoral nord-americana, "The Wall Street Journal" va recrear els continguts que apareixien al Facebook d'un votant demòcrata i d'un republicà. Les diferències eren abismals.

"The Guardian", diari anglès de centreesquerra, ha anat un pas més enllà. A la seva web, ha creat una secció anomenada "Burst your bubble" (Rebenta la teva bombolla), on cada setmana trien un tema i recomanen cinc articles de mitjans conservadors. "Tots nosaltres necessitem ampliar horitzons i buscar punts de vista divergents amb els nostres", explica el periodista Jason Wilson, autor de la secció.

El Brexit, la victòria de Donald Trump, l'increment del populisme. Tot està relacionat amb les bombolles. Tu tries: reafirmar-te en els teus arguments o acceptar el desafiament de posar-los a prova. Mentre et decideixes, aquí tens el vídeo dels conductors sud-coreans. Si cliques, el teu algoritme t'ho agrairà.

Anar al contingut