Pecco Bagnaia (Torí, 25 anys) és el primer pilot italià que guanya el títol de MotoGP des del 2009 (Valentino Rossi), i el primer amb una Ducati des del 2007 (Casey Stoner), i és el primer italià amb moto italiana des que el 1972 ho va aconseguir Giacomo Agostini amb la MV Agusta. Tres ocells d'un tret. Aquest era un títol molt desitjat per una part significativa de l'univers de seguidors d'aquest esport, un títol estratègic per a Ducati i per a MotoGP, en un moment de recerca de nou suport. Pecco és el primer deixeble de Valentino que assoleix aquest títol. Abans, el mateix Pecco i Franco Morbidelli havien guanyat el de Moto2. Ducati triomfa, amb la triple corona, 12 victòries i 31 podis aquesta temporada.   Transició pacífica a MotoGP (Foto Alejandro Ceresuela) Els motors del campionat: comença l'era Ducati La marca de Borgo Panigale és la que demostra que la fabricació europea s'imposa en aquests temps sobre la japonesa. Ducati ha fabricat la "moto perfecta", quant que va bé independentment del pilot que s'hi posi; ha imposat el seu exèrcit de 8 motos a pista, amb una mitjana de 5 motos sempre davant, i tira del carro de la innovació. Un èxit integral! La transició entre campions ha estat pacífica, d'amics. De Fabio Quartararo a Pecco Bagnaia. 2022 tanca, podríem dir, un trienni de temporades sense Marc Márquez al màxim nivell. Primer va ser Joan Mir (2020), el va succeir Fabio Quartararo (2021), i ara li toca a Pecco Bagnaia. Campions legítims que han sobreviscut a una època de canvi, en què MotoGP ha metamorfosat cap a un esport on la igualtat és quasi dogma de fe.   Bagnaia, a la pista esperant un casc commemoratiu (Foto Ducati) La derrapada: Honda es queda sense victòries, i Aprilia s'apaga L'equació que es construirà a partir d'ara inclou la incògnita del conjunt Márquez/Honda. Tornarem el 2023 a l'època precovid o MotoGP seguirà evolucionant malgrat el Tro de Cervera? Márquez ha declarat: "Per lluitar pel Mundial jo hauré de fer una passa endavant i Honda, dues." Tant de bo les arribades de Joan Mir i Àlex Rins (flamant guanyador de dos grans premis a les tres darreres curses) sumin, cosa que a Honda sembla que no ha passat amb Pol Espargaró i Àlex Márquez, i no perquè els pilots no volguessin. I Aprilia? Inexplicable! Abandonament dels dos pilots a València. Aleix va arribar a ser líder, desitjava aquesta medalla de bronze que no ha pogut retenir. A les darreres curses, els seus bons desitjos no eren creïbles. Alguna cosa ha passat allà dins que no sabem.   Àlex Rins guanya la segona cursa de l'any (Foto Alejandro Ceresuela) La perspectiva: un 2023 encara més ajustat Aquest dimarts ja tenim a Xest el primer test oficial de la pretemporada 2023. Unes poques hores per posar a pista material nou amb què els suspesos de la classe mirin de recuperar sensacions i esperances, i en què els de la matrícula d'honor confirmin que continuaran tenint els estris per mantenir el seu nivell. Aquest dimarts és un dia de força debuts: -Àlex Márquez amb la Ducati Gresini -Àlex Rins amb la Honda LCR -Pol Espargaró amb la GasGas Tech3 -Joan Mir amb l'Honda Repsol -Augusto Fernández amb la GasGas Tech3 -Enea Bastianini amb la Ducati Lenovo -Raul Fernández amb l'Aprilia RNF -Miguel Oliveira amb l'Aprilia RNF -Jack Miller amb la KTM RedBull   D'esquerra a dreta, Augusto Fernández, Francesco Bagnaia i Izan Guevara(Foto MotoGP) A la sala de premsa Pecco Bagnaia (DAZN): "Increïble. Des d'on hem recuperat! Noranta-un punts! L'equip ha fet una feina brutal, també la gent de la fàbrica. En aquests moments és com si no fos aquí." Fabio Quartararo (DAZN): "Quan guanyes és fàcil ser un senyor, i quan perds costa. Felicitats per al Pecco perquè la segona meitat de l'any ha estat molt fort." Àlex Rins (DAZN): "Molt emotiu, han estat 6 anys increïbles amb Suzuki, amb bons i mals moments. Canvio de garatge. En tinc ganes, però també em sap greu per Suzuki." Marc Márquez (TV3): "S'acaba una temporada plena d'entrebancs i pedres al camí. Estic content del cap de setmana perquè tenia velocitat. L'any que ve hem de millorar aquests problemes i seguir treballant. És bo també que arribi a Honda un pilot que ha guanyat la darrera cursa amb una altra moto."