Després de saber-se la decisió de Nissan, fa uns dies, de tancar la fàbrica de la Zona Franca i les plantes de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca per marxar a Europa, Seat també va explicar que estava notant els efectes econòmics de la Covid-19 i va decidir retallar la seva previsió de producció, com a mínim, un 30%, en funció de les vendes. És per això que actualment hi ha una gran preocupació sobre com quedarà el sector de l'automòbil, un dels pilars de l'economia i generador de molts llocs de treball al nostre país.   La davallada del nombre de matriculacions, i en conseqüència, la reducció de la producció automobilística també està comportant un altre problema: el descens l'ocupació. El catedràtic d'Economia Santiago Niño-Becerra diu que feia dos anys que ho veia venir: "Espanya, amb els temes de l'automòbil, ho té, des del punt de vista de la fabricació, molt malament. Té un sector potent que genera el 10% del PIB, però està antiquat. No es fan les inversions que calen i tampoc hi ha el desig de potenciar-lo. Hauria de passar un miracle perquè el sector no vagi a menys." La caiguda de les vendes que experimenten els mercats europeus, causada, en part, per la incertesa davant de la proliferació de lleis, regulacions i plans per reduir les emissions contaminants i els gasos amb efecte d'hivernacle, sembla haver iniciat un canvi de tendència que obre la porta al vehicle elèctric. Quedarà enrere l'ús de les claus angleses i els vehicles amb retrovisors, i veurem com la propera dècada avança cap a les tecnologies digitals i de connectivitat. Niño-Becerra preveu una situació molt diferent d'aquí dos o tres anys: "Com que els desplaçaments baixaran i el teletreball es potenciarà, el vehicle compartit i col·lectiu autònom i elèctric pujarà moltíssim... La demanda de cotxe privat s'enfonsarà, i només quedaran els vehicles Premium." Els presagis no són bons. La tendència en el món de l'automòbil és que la feina la facin les màquines i renovar-se és molt complicat. L'economista ho té molt clar: "Per molt que a Catalunya i, en general, encara que es facin les coses bé, hi haurà un nivell d'atur estructural elevat, tot i que es faci tot bé i es potenciïn els sectors que toca... Els que es queden al carrer de les fàbriques que tanquen, i tots els treballador que tornen de les empreses que han fet ERTO, que són més de 3 milions, en aquests moments és difícil que trobin feina." Segons l'expert només hi ha una opció: renovar-se. Perquè no hi hagi un cop definitiu per al sector de l'automoció s'hauria d'aprofitar aquesta situació per canviar de mentalitat i que es converteixi en l'impuls cap a la reconversió:   "Tenint present que el model en què una persona feia un cotxe ha mort, no veig possibilitats per fabricar automòbils en aquestes fàbriques d'Espanya. Si es reconverteixen per fer una altra cosa, com màquines de tren o el que sigui, llavors potser sí..." Niño-Becerra preveu el futur de l'economia catalana més enllà del sector de l'automòbil. Ha defensat que es troba en les empreses d'alta tecnologia, el turisme d'alt valor afegit i l'agricultura de denominació d'origen i ecològica.